Muligheder for at bo med min kone fra HK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rasmusb

Muligheder for at bo med min kone fra HK

Indlæg af Rasmusb » 03.08.2012 14:08:04

Hej alle

Jeg er 25 og afslutter min uddannelse som Civil Ingeniør om en måned. Sidste år under mit udlandsophold i Hong Kong mødte jeg min kæreste derfra. Hun er 22. Det er jo skønt og nu vil vi gerne bo sammen. Vi har været ved at kigge på reglerne og først og fremmest virker det til at man er nødt til at være gift for at kunne bruge nogle af dem. Det har vi besluttet os for at blive da det så bare bliver lidt tidligere end egentlig tiltænkt/planlagt :).

Vi har dog et par spørgsmål.

1) Det virker til at man kan flytte til sverige i et stykke tid og derefter flytte tilbage og søge familie sammenføring. Ville dette også gælde i vores sag selvom hun ikke er 24 endnu?

2) Hvor svært/nemt er det at udnytte denne ret? Når man læser lidt herinden kan man godt blive lidt bekymret.

3) Ville et ophold i sverige i ca 6 måneder være nok?

4) Skal jeg søge arbejde i Sverige eller kan jeg godt søge arbejde i Danmark og stadig være omfattet af EU reglerne?

5) Hvilke rettigheder har hun efter sammenføringen ifht arbejde og at studere.

Håber I kan hjælpe.

Mvh Rasmus

Ayse1

Re: Muligheder for at bo med min kone fra HK

Indlæg af Ayse1 » 03.08.2012 15:08:48

1 ja for i søger ikke gennem de danske nationale regler men efter eu reglerne

2 det burde ikke være svært bare du kan bevise dit ophold.

3. Det er ikke så meget opholdets varighed som tæller mén mere ens bevis for opholdet. Jeg kender en som boede 3 måneder i Sverige og fik opholdskortet til sin ægtefælle . Men 6 måneder er også fint

4 du kan begge dele . Hvis du arbejder i Danmark og søger efter eu reglerne skal du dog huske at indsende dine lønsedler

5. Hun har de samme rettigheder som alle andre. Hun kan dog ikke modtage kontanthjælp hvis du er en person med "tilstrækkelige midler"

Håber det hjalp

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 19:08:05

Der udføres desværre megen ulovlig obstruktion af den fri bevægelighed pt. fra både svenske og danske myndigheders side. Så "nemt" er det bestemt ikke. En måde at "omgå" alle problemerne kan være at udnytte den fri bevægelighed som arbejdstager. Så kan man både få udstedt personnummer i Sverige, hvis det er det land, man har rejst til, og efter returnering til Danmark er opholdsretten sværere at underkende, og din kone kan endda modtage kontanthjælp, hvis du er en fattigrøv og ikke tjener nok til, at I kan leve af det.

En passende "straf" for al den obstruktion, som Udlændingestyrelsen udøver pt., kunne være at finde cirka 3-4 måneders arbejder som opvasker hos McDonald i et hvilket som helst EU/EØS-land, og så efterfølgende tage tilbage til Danmark og ansøge om kontanthjælp til sig selv med det samme og sin ægtefælle efter 3 måneders ophold. Det er tilsammen mere, end man kan tjene i visse ufaglærte jobs, og klart mere end højeste dagpengesats.

Dette sagt halvt i spøg og halvt i alvor. For hvis de danske myndigheder absolut vil spille Hard-ball ved at gøre det nærmest umuligt at udnytte den fri bevægelighed som selvforsørgende grænsependler med deres idiotiske dokumentationskrav, hvorfor så ikke hoppe med på legen og returnere bolden med en helflugter, der sidder lige i synet på dem, og vende tilbage til Danmark som arbejdstager i stedet?

Mht. rettigheder er der også den begrænsning, at kun familiemedlemmer til arbejdstagere har ret til uddannelsesstøtte. Så hvis du f.eks. er studerende i Danmark, kan din kone ikke få uddannelsesstøtte de første 2 år, I bor her. Men hvis du arbejder og har det som din hovedaktivitet (altså ikke et fritidsjob ved siden af studierne), kan hun få SU fra dag 1. Men i praksis skal hun jo nok lige bruge noget tid på overhovedet at leve op til optagelseskritierne, så det er ikke sikkert, det gør så meget forskel i praksis.

Rasmusb

Indlæg af Rasmusb » 03.08.2012 21:05:45

Hejsa

Tak for svarene. Der kommer lige lidt ekstra da vi gerne vil være sikker.

Vi har skam ikke tænkt os at nasse på systemet. Jeg har skam alle intentioner om at finde et arbejde efter de alle år som studerende. :wink: Jeg vil bare gerne sikre at jeg kan finde arbejde i KBH, og stadig udnytte vores rettighed. Det ville gøre det nemmere at vende tilbage til DK.

Med at udnytte den frie bevægelighed som arbejdstager, mener du så at vi flytter til Sverige og jeg finder arbejde i KBH? Eller skal det være i Sverige.

Er det rigtigt forstået at hun kan studere gratis i DK hvis vi bruger denne ret til familie sammenføring?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 21:51:54

For at være vandrende arbejdstager i EU-rettens forstand skal du arbejde i et andet EU-land end det, hvor du er statsborger. Altså i f.eks. Sverige men ikke i Danmark. Hvis du bor i Sverige og arbejder i Danmark er du det, der hedder selvforsørgende eller person med tilstrækkelige midler, lige som eksempelvis en folkepensionist, der tager sin danske pension med sig til Spanien og lever af den der.

Der er ingen begrænsninger på familiemedlemmers ret til at studere i det land, hvor unionsborgeren opholder sig. Der er kun følgende to begrænsninger:

1) Ingen sociale ydelser de første 3 måneder

2) Ingen uddannelsesstøtte de første 5 år til andre end arbejdstagere og deres familiemedlemmer

Og hvad angår 2) har Danmark så lavet noget mere lempelig national lovgivning, som betyder, at ægtefæller til netop danske statsborger altid kan få SU efter to års ophold. Så i det tilfælde søger man bare SU efter de danske regler i stedet for EU-reglerne.

Rasmusb

Indlæg af Rasmusb » 04.08.2012 07:34:33

Ok, så jeg skal altså søge job i Sverige for at vi kan anvende denne ret. Det er ikke nok at være grænsegænger til Kbh fra Malmø.

Derudover lader det til at vi begge skal have det blå sygesikringsbevis? Eller er det kun mig? Kan jeg søge til os begge hos den lokale kommune?

Beklager alle spørgsmålene.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2012 08:58:55

Jo så er du "person med tilstrækkelige midler". Så kan I stadig bo sammen efter EU-reglerne, men I har bare lidt færre rettigheder. Din kone vil således først kunne få svensk uddannelsesstøtte efter 5 år i Sverige, hvilket skyldes, at du jo ikke bidrager med skattebetaling i Sverige, når du lever af en løn fra Danmark. Og af samme grund kan din kone blive bedt om at forlade Sverige, hvis hun søger om svensk kontanthjælp, fordi du kun arbejder 10 timer om ugen, og I derfor ikke kan leve af din løn.

Og hvis I flytter tilbage til Danmark, skal du også kunne forsørge din kone her de første 5 år, I bor her. Ellers kan hun også blive bedt om at forlade Danmark. Det krav stilles derimod ikke, hvis du var arbejdstager i det andet EU-land. Hvilket så dog ikke skyldes politikerne men en noget "aktivistisk" kendelse, som EU-domstolen afsagde i 2007 i Eind-sagen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2012 09:01:43

Men langt de fleste danske statsborgere med ægtefæller fra lande uden for EU udnytter retten til fri bevægelighed som grænsegængere. Så det er der bestemt ikke noget i vejen for at gøre.

Og at folk vælger sådan, skyldes vel, at de færreste har lyst til at sige deres job op og finde et nyt job i et andet land bare for, at deres ægtefælle kan få kontanthjælp eller svensk uddannelsesstøtte, som alligevel kun er et par tusinde kroner om måneden.

Men hvis man ikke har noget job i Danmark i forvejen, så er det da oplagt at finde et job i et andet EU-land, så man kan få de ekstra fordele med, som der er ved at være vandrende arbejdstager.

Rasmusb

Indlæg af Rasmusb » 04.08.2012 09:13:47

Hele pointen med at flytte til Sverige for os er at flytte tilbage til Dk efter et halv års tid. Ved at søge familie sammenføring igennem eu reglerne. I mellemtiden vil vi søge et opholdskort til min kone i Sverige igennem EU reglerne. Dette lader dog til at være lidt problematisk når man læser indlægne herinde.

Fordelen ved at finde et job i Kbh er at jeg så ikke skal finde et nyt arbejde efter de 6 måneder når vi flytter tilbage til dk.

Det jeg så er i tvivl om, er om der er nogle huller i vores plan?

Og betyder det at hun efterfølgende kan studere gratis i dk?
Senest rettet af Rasmusb 04.08.2012 09:58:38, rettet i alt 2 gange.

DBS

Indlæg af DBS » 04.08.2012 09:19:50

@fundiver199

Hvordan kan man helt præsis se på brevet, hvor der er meddelt ophold, om man har været arbejdestager, eller person med tilstrækkelige midler ?

Mit spørgsmål skyldes, at jeg arbejde for dansk arbejdesgiver, men arbejdet ikke blev udført i DK, men i en del andre lande.

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2012 13:01:55

@Rasmusb

Det er kun muligheden for at modtage kontanthjælp uden at blive smidt ud af Danmark, der afhænger af, om du var arbejdstager i det andet EU-land eller ej. Intet andet.

@DBS

Det står i det brev, hvor der meddeles opholdsret, hvilke betingelser der måtte være knyttet til denne. Altså står der, at "din opholdsret er betinget af, at din ægtefælle forsørger dig". Eller noget i den retning. Men spørg US, hvis I er i tvivl. Nogle gange skal de bruge et sagsnummer for at kunne oplyse det.

Rasmusb

Indlæg af Rasmusb » 17.08.2012 07:49:34

Hej her kommer lige et bonus spørgsmål.

Kan min kone arbejde og studere i Sverige hvis hun får opholdskort deroppe efter eu reglerne?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.08.2012 07:56:41

Ja til begge, men muligvis ikke studere gratis.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.08.2012 12:49:06

Hvis studiet er gratis for svenskere vil det også være det for din kone

thore71

Indlæg af thore71 » 17.08.2012 13:04:13

Som ingeniør er der også mulighed for at hvis du får et job som er på positiv listen, http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... listen.htm
så skal 24 års reglen ikke opfyldes.

Forudsat at de andre krav er opfyldte så kunne i jo søge i DK. Jeg er nu ikke helt sikker på at 24 års reglen frafalder men mener nu at jeg har læst det et sted.

Besvar