Forsäkringskassen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
El_Vikingo

Forsäkringskassen

Indlæg af El_Vikingo » 20.06.2012 11:08:46

hej alle,

Min kone og jeg har fået et svar fra Forsäkringskassen. Vi sendte oprindelig vores papirer til dem d.1/12 2011 , og har fået et svar fra dem igen henholdsvis d.1/6 & 8/6 2012.

Begge vores personnummerbevis får vi i starten af december 2011 samt opholdskort imellem jul og nytår 2011, på det grundlag at jeg er arbejdstager i Sverige.

D.1/6 får min kone svar fra Forsäkringskassen, (altså ca. 6 måneder senere vi har ansøgt) som beder hende om ekstra dokumentation for min arbejdstager situation

de skriver ;
"Forsäkringskassen har mottagit dina handlinger för registrering i svensk socialforsäkring. Du har av Migrationsverket beviljats uppehållskort som anhörig till en EU/EES medborger. Det medför att det er är uppehållsrätten för din makas som skall bedömas. För att bli registrad behöver dina handlingar kompletteras med någon av följande punkter.

Observera att Migrationsverkets beslut att utfärda ett uppehållskort till dig som familjemedlem till EU/EES medborger, är inte en giltig handling och den styrker inte din uppehållsrätt så at du kan registreres hos Forsäkringskassan.

# Har du uppehållsrätt som grunder sig på att din make arbetar och forsörjer dig önskas kopia av makes seneste och om möjligt tidligare anställningsavtal innehållande:

Foretagets namn
Den anställdes namn
Dag anställningen påbörjades och eventuelt avslutas
Anställningsform (tillsvidare, tidsbegränsad, behovsanställd, etc.
Anställningsvilkor (arbetstid, lön, semestervillkor
Avtalet skal vara dateret och signerat av minst arbetsgivaren

# Foretag…
….

# Tilräcklige medel…
….
D. 8/6 får jeg svar fra Forsäkringskassen som skriver, at jeg skal oplyse dem om min sidste arbejdsdag i Danmark og jeg skal underskrive papiret igen.

Mine spørgsmål lyder så.

1. Jeg havde (har) en enkelt mands virksomhed i Danmark og er ikke arbejdstager i DK , og ved derfor ikke hviken dag som jeg skal angive som min sidste arbejdsdag i Danmark?

2. Jeg var ansat på en 10 ugers kontrakt i Sverige, da jeg indgav ansøgningen i December til Forsäkringskassen, og har efterfølgende været sporadisk ansat som lønmodtager i Sverige. Hvor jeg sammenlagt har været ansat i 2 1/2 uge. Min næste kontrakt ligger fra Mandag d.25 Juni og en uge frem. Vil jeg stadig figure som en arbejdstager?

Forsäkringskassen har altså bedt om dokumentation fra os inden d.27 Juni og jeg tænker om min situation kan have nogen indflydelse på deres beslutning?

MVH och tak for jeres tid, håber der er en der kan hjælpe. :)

fundiver199

Re: Forsäkringskassen

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2012 11:53:01

1) Du kan jo skrive den sidste dag, hvor du udførte en opgave for din kunde. Hvis virksomheden stadig er aktiv, så er det da en ganske kompliceret situation, da man vel så må ind og kigge på, om din økonomiske aktivitet i hovedsagen ligger i DK eller Sverige.

2) I forlængelse af 1) skal dit arbejde i Sverige jo have et vist omfang for, at du kan anses for at være arbejdstager. Tommelfingerreglen er 10-12 timer om ugen. Har du arbejdet i cirka 10 uger, bevarer du dog din status som arbejdstager i 6 måneder, hvis du er aktivt jobsøgende i Sverige. Men ja din situation på det svenske jobmarked er selvfølgelig noget, som Skatteverket kigger på, og det har betydning for deres beslutning. Hvis de ikke anser dig for at være arbejdstager, vil de kræve det E- eller S-intyg, som Forsäkringskassen ikke vil påtegne, og så havner I i samme blindgyde som alle de andre grænsegængere. Indtil videre er den eneste kendte vej ud af den, at din ægtefælle må søge om FS efter Svenske regler, og så først herefter om personnummer.

El_Vikingo

Indlæg af El_Vikingo » 14.07.2012 02:00:39

Kære Forum,

Som jeg har skrevet tidligere har vi korresponderet med Forsäkringskassan om at registrere os og vi har netop modtaget 2 breve.

Et brev sendt til mig, som godkender mig som omfattet og registreret til Forsäkringskassan eftersom jeg bor i Sverige og på grundlag af:
- artikel 11 Rådets förordning (EG) 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen.

- Artikel 19.2 Rådets förordning 987/2009 om tillämpningsbestämmelser till förordning (EG) 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen.
Det andet brev er sendt til min kone (og som vi modtager efter at have sendt dem 3 arbejds-kontrakter som samlet dækker over 15 ugers arbejde, hvoraf 11 uger er fuldtids-kontrakter, efter tidligere opfordring fra Forsäkrings-kassan):
Du får det här brevet eftersom du har skickat in uppgifter för registrering till Försäkringskassan. Du har skickat flera arbetsintyg där det framgår att din make arbetar eller har arbetat under perioder 2011-12-12 till 2012-02-17; 2012-02-20 till 2012-02-24 och 2012-06-25 till 2012-07-20. Arbetsintyg styrker dock inte din uppehållsrätt som familjemedlem till en arbetstagare eftersom de Styrker inte arbete för längre tid än ett år. Därför behöver du komplettera handlingarna du skickat till oss.

Dina uppgifter behöver kompletteras med nägot av följande:

1) Kopia av uppehållstillstånd från Migrationsverket.

2) Dokument som styrker uppehållstillsrätt som familjemedlem till E U -medborgare med tillräckliga medel.

Vid uppehållstillsrätt genom tillräckliga medel mäste du inkomma med underlag som styrker att din familjemedlem har tillräckliga tillgängar för familjens försörjning för minst ett års tid.

Det kan exempelvis vara:

· Bankutdrag eller kontoställning

· Din familjemedlems inkomst

· Annan inkomst som kommer att fortgå minst ett år

· Samtliga bostadskostnader samt elkostnad per månad måste styrkas

o Hyresrätt - hyreskontrakt/hyresavi för lägenhet och elkostnad

o Bostadsrätt – månadsavgift och Iånekostnad samt elkosmad

o Boende i eget hus - lånekostnad samt kostnader för sopor, värme, vatten och avlopp.
Vi søgte om uppehållstilstand / opholdstilladelse igennem svensk national lov i marts, men har ikke modtaget et svar. Vi kontaktede dem for 3 uger siden, hvor de bad os om at vente. Derfor kan vi ikke opfylde pkt. 1.

Vi er meget forvirret omkring pkt. 2 , hvor de beder om dokumentation for at min kone at hun har en upphållsret/opholdskort som et familie-medlem til en person med tilstrækkelige midler. Hvordan kan vi give dette når det er et uppehållsret/opholdskort som et familiemedlem til en person som er arbejdstager der er givet hende?

Desuden virker det også som en fejl at hun argumenterer, at jeg bliver nød til at have arbejdet i Sverige i mindst et år, når vi først er flyttet til Sverige d.1 December 2011?

Tilsidst, er det rigtig at den dokumentation jeg har sendt i første omgang ikke nok dokumentation for at jeg er arbejdstager? Set i lyset af Fundiver's sidste svar:
2) I forlængelse af 1) skal dit arbejde i Sverige jo have et vist omfang for, at du kan anses for at være arbejdstager. Tommelfingerreglen er 10-12 timer om ugen. Har du arbejdet i cirka 10 uger, bevarer du dog din status som arbejdstager i 6 måneder, hvis du er aktivt jobsøgende i Sverige.
Og ved i hvilke regler hun baserer sine krav på?

Tak for at hjælpe os. Håber i nyder sommerferien.

Med Venlig hilsen,

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2012 04:35:00

De korte perioder, du har arbejdet i Sverige, er ikke nok til, at du kan anses for at være arbejdstager. Og så er din kones opholdsret jo afhængig af, at du er studerende eller person med tilstrækkelige midler.

Det forhold, at Migationsverket har ansat dig for at være arbejdstager, er uden betydning for sagen, da hver enkelt svensk myndigheder foretager sin egen vurdering af spørgsmålet. Så Forsäkringskassen er kort sagt uenig i Migrationsverkets vurdering af, om du er arbejdstager. Og ud fra hvad du skriver, vil jeg faktisk også mene, at det er Forsäkringskassen, der har fat i den lange ende her, da dit arbejde i Sverige må siges at være af en marginal og ubetydelig karakter, som kun udgør et supplement til jeres forsørgelse.

Så I skal kort sagt over for Forsäkringskassen redegøre for, hvad I har tænkt jer at leve af det næste års tid udover, hvad der hidtil har været cirka 5 ugers arbejde i Sverige fordelt over en periode på cirka 7 måneder.

El_Vikingo

Indlæg af El_Vikingo » 14.07.2012 11:04:26

Tak for dit hurtige svar. Det er dog omkring 15 ugers arbejde indtil videre, men det faktum går jeg ud fra ikke ændrer på dit svar?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.07.2012 08:52:03

Det kommer an på over hvor lang en periode og hvor mange timers arbejde, der er udført, og hvor meget der er udbetalt i løn herfor. Det må ikke kun være et "ubetydeligt supplement" til, hvad I i øvrigt lever af. Hvis der er tale om en "normal" timeløn, er 10-12 timer om ugen som gennemsnitlig arbejdstid en anvendelig tommelfingerregel, men hvis det er en konsulentlignende timeløn, kan mindre også gøre det.

Det er et konkret skøn fra sag til sag, og man kan i øvrigt også godt forestille sig, at Skatteverkets medarbejdere måske ikke er de fremmeste eksperter i at foretage den slags skøn, da det jo kræver nærlæsning af indtil flere af EU-domstolens kendelser.

Men hvis du samlet set har en indtægt, der er stor nok til at være "person med tilstrækkelige midler", så kan I da bare dokumentere dette over for Skatteverket og få sagen afsluttet i stedet for at gøre det til en langvarig principsag om, præcis hvornår man er arbejdstager, og hvornår man ikke er.

Det personnummer, som din kone får udstedt, er jo lige brugbart under alle omstændigheder. Det er kun, hvis din kone ønsker at modtaget svensk socialhjælp, eller hvis I flytter videre til Danmark, at det vil gøre en forskel, om du var arbejdstager eller ej.

Og i begge tilfælde skal spørgsmålet alligevel vurderes nok engang af henholdsvis Migrationsverket og US, så Skatteverkets vurdering er i bund og grund betydningsløs, med mindre din indtægt er så lav, at du slet ikke kan leve op til kravet om at have "tilstrækkelige midler"..

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 20.09.2012 10:13:56

Min kone har netop modtaget et afslag fra Försäkringskassan i forbindelse med ansøgning af om Föräldrapenning. Försäkringskassan skriver følgende i afslaget:

För närvarande kan du inte bli registrerad. Det beror på att du inte anses stadigvarande bosatt i Sverige.

Du har meddelat Försäkringskassan att du är bosatt i Sverige från och med 2011-05-20. Samt att du är familjemedlem till EU-medborgare som arbetar i Danmark och har tillräckliga medel för sin och familjens försörjning.
Enligt inkomna handlingar har din make haft tidsbegränsadanställningar i Danmark under perioden 2011-01-17- 2011-0-31, 2011-08-0l- 2011-11-07, 2011-11-08- 2012-02-29. Samt att han från och med vecka 12 till och med 29 haft A-kassa från Sverige. Du har genom inkomna handlingar inte styrkt din uppehallsratt för längre tid än ett år

Situationen er således at vi flyttet til Sverige d. 20. Maj 2011, og på daværende tidspunkt arbejdet jeg i en tidsbegrænset stilling indtil d. 29.02.2012. Herefter blev jeg arbejdsløs, og har siden d. 19.03.2012 modtaget dagpenge fra Svensk A-kassa. Er vores sag om Föräldrapenning blevet korrekt behandlet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2012 12:08:57

Det er ikke et helt nemt spørgsmål at svare på, og måske er vi her ved at være ovre i noget, hvor ÆUG må anbefaler jer at søge professionel juridisk bistand i Sverige. Eller evt. indbringe sagen for SOLVIT, hvis pengene ikke rækker til at betale advokatsalær. Måske findes der også forskellige former for gratis juridisk bistand i Sverige, som der gør det i Danmark.

Men sagt helt kort er problemet jo, at man højest kan få dagpenge fra en svensk A-kasse i cirka 1 år, og dermed er du ude at stand til at sandsynliggøre, at du vil have EU-opholdsret i Sverige mindst 12 måneder ud i fremtiden. Og det siger svensk lovgivning åbenbart, at du skal dokumentere for, at din kone kan få et personnummer og dermed ret til at nyde godt af de velfærdsgoder, man har i Sverige.

Det næste, man kan diskutere, er så, om svensk lov er i overensstemmelse med EU-rettens regler om ligebehandling, da den fri bevægelighed og de tilknyttede rettigheder mig bekendt ikke kun gælder for personer, der forventer at blive i landet i mere end 12 måneder.

Så for mig lyder det her som noget, der både kunne og burde prøves ved først de svenske domstole og herefter – hvis I ikke får medhold – ved EU-domstolen som en principiel sag om tilknyttede rettigheder for vandrende unionsborgere og deres familie.

En mere praktisk løsning vil være at gøre det, som ÆUG længe har anbefalet, nemlig søge FS efter Sveriges nationale regler. Så skal du jo nemlig ikke sandsynliggøre, at du vil have EU-opholdsret mindst 12 måneder ud i fremtiden. Og endelig kan du jo også leve op til kravet om at sandsynliggøre EU-opholdsret i mindst 12 måneder ved ganske enkelt at finde dig en ny og tidsubegrænset stilling.

Eller sagt mere kort så falder I skævt i forhold til reglerne, fordi I har anvendt EU-reglerne uden at have et stabilt og varigt forsørgelsesgrundlag.

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 20.09.2012 14:47:59

@Fundiver199, tusind tak for dit input. Det er værdsat.

Jeg må indrømme at jeg stadigvæk ikke forstår problematikken. Min kone har både svensk personnummer og uppehållskort som gælder i 5 år. Både Skatteverket og Migratiosnverket har accepteret at min økonomiske situation dels pga. min lave fasteudgifter og dels pga. at jeg har en solid opsparing.
Da vi har en datter på 9 mdr.(født i Sverige), så forlænges min dagpengeperiode med yderligere 150 dage (6 måneder). Dvs. jeg at jeg er berettet til dagpenge i halvanden år. Dette betyder at jeg sagtens kan sandsynliggøre at jeg vil have EU-opholdsret i Sverige mindst 12 måneder ud i fremtiden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2012 15:03:05

Jamen så klag dog over Forsäkringskassens afgørelse jævnfør den klagevejledning, som den givetvis må indeholde. Og allier jer gerne med en svensk advokat, da ÆUG´s kendskab til lovgivning og regler trods alt primært er koncentreret om dansk lov samt EU-regler og ikke alle mulige andre landes nationale lovgivninger. Så en svensk advokat kan givetvis give jer en mere kvalificeret hjælp med en sådan klage, end ÆUG kan.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.09.2012 15:21:52

Få evt. gratis juridisk rådgivning her:

http://www.juristjourenlund.se/?p=2

Gringo30

Indlæg af Gringo30 » 20.09.2012 19:37:48

@skaanebo, mange tak for linket.

@fundiver199
Så du mener altså at Försäkringskassans afgørelse er forkert, når jeg skriver at jeg har mulighed for at få dagpenge i 18 måneder da jeg har børn under 18 år.

Du skriver også at jeg evt. kunne søge FS efter Sveriges nationale regler. Er det fordi du antog at Migrationsverket endnu ikke havde behandlet min kones ansøgning om uppehållskort?

I første omgang skriver jeg til sagsbehandleren og forklarer vedkommende at hendes afgørelse er forket og at ansøgningen bør revurderes.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.09.2012 06:05:06

Gringo30 skrev:Du skriver også at jeg evt. kunne søge FS efter Sveriges nationale regler. Er det fordi du antog at Migrationsverket endnu ikke havde behandlet min kones ansøgning om uppehållskort.
Nej det er fordi, I så kan slippe for at skulle dokumentere din EU-opholdsret 12 måneder frem i tiden, hver eneste gang din kone søger om et eller andet fra Forsäkringskassen, som foretager sin egen vurdering af EU-opholdsretten helt uafhængigt af den vurdering, Migrationsverket har foretaget.

Og herudover er der jo også de generelle fordele ved de svenske regler i form af 0 forsørgelseskrav og mulighed for permanent opholdstilladelse efter 2 år. Ting som da nok er værd at tage med, hvis I planlægger at blive i Sverige.

Besvar