Behandlingstid DK....

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

DBS

Re: Behandlingstid DK....

Indlæg af DBS » 24.06.2012 21:28:23

@Fundiver199

Er der ikke noget med, at der er en eller anden EU dom der siger at der ikke kan gives afslag, selv om man har til hensigt at bruge EU reglerne for at opnå FS ?

Eller er det min hukommelse der er ved at bile dårlig ?

Mvh DBS

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 24.06.2012 22:15:31

Hej med jer,

åååh nej.. På mine lønsedler for august, september, oktober og november står der min danske adresse, hvor jeg fremlejede vores bolig ud.

Men jeg opdagede det, i december, så der står vores svenske adresse.

Hvad tror i at US synes om det? De har december lønsedlen også... Vi venter fortsat, d. 23. juli har vi ventet 6 mdr. Skal jeg ringe og gøre dem opmærksomme på det og forklare, at min danske arbejdsgiver ikke havde fået det rettet og at jeg fik lønsedlerne elektronisk? Så jeg fik dem stadig jo...

Eller? :-((((

Er det en god eller dårlig ide at ringe til US og spørge hvor langt de er med sagen? HVIS de går over 6 mdr. bør man så ikke klage - EU-reglerne siger jo MAX 6 mdr. i artikel 10, stk. 1O

Og at vi er flyttet tilbage til Danmark, men er flyttet i en fælles købt andelsbolig, er det overhovedet noget som de vil synes er interessant? Har fået indtryk af flere steder, at det betyder noget, at man ikke flytter hjem til samme bolig - selvom det ikke burde have indvirken. Med i vores dokumentation er, at vi opsiger vores lejebolig imens vi er i Sverige og imens at vi fremlejer den ud.

Glæder mig til at høre jeres mening... Jeg er ved at blive syg psykisk af at gå og vente og at høre om de mnge afslag ;-(((

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 25.06.2012 00:19:38

Hej Miabobio

Fat mod.

Jeg tror det er en god ide hvis du skriver til US. Telefonen er ikke et særligt godt redskab, har jeg selv måtte konstatere nu hvor jeg har fået en afslag og nu ikke kan dokumentere den dårlige rådgivning jeg har fået undervejs af US.

Læs Fundivers post i denne tråd af 19.06.2012 15:08:09

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2012 06:24:36

@DBS

Jo det er helt korrekt. Det er Akrich fra 2003, hvor domstolen ganske vist ikke gav sagsøger medhold, fordi denne ikke havde haft et "lovligt ophold" i EU før flytningen til et andet medlemsland. Men hvor domstolen dog samtidig sagde, at det ikke var "misbrug af rettigheder" at flytte med det hovedformål at kunne opnå FS efter EU-reglerne.

Akrich blev så senere omstødt med Metock i 2008, bla. set i lyset af, at opholdsdirektivet i mellemtiden var trådt i kraft og havde en tekst, der ikke rigtig gjorde det muligt at opretholde tolkningen fra Akrich af, at den fri bevægelighed kun skulle omfatte familiemedlemmer, der i forvejen havde lovligt ophold i EU.

@Miabobio

Jeg tror ikke, det hjælper noget at tage sorgerne på forskud. Vent og se, hvilken afgørelse US når frem til, og forhold dig så i givet fald til de argumenter, de har givet i deres afgørelse. Hvis du endelig vil gøre noget, så skriv til dem ved at tilpasse den tekst, jeg har foreslået i det tidligere indlæg. Det kan måske være en meget god ide, også for at få gjort dem opmærksom på, at det altså er for langt ude, hvad de har gang i.

tokay

Indlæg af tokay » 25.06.2012 09:30:57

fundiver199 skrev:Samtlige afslagssager, der kommer ind til ÆUG´s rådgivning nu, er i øvrigt sager, hvor der er søgt i november 2011. Så måske kan man sige, at hvis en sag er en helt klar tilladelsessag, så kan man være heldig, at den afgøres hurtigt, hvorimod tvivlssagerne åbenbart ligger i cirka 7 måneder, før de bliver afgjort.

Fundiver jeg tror efter min egen mening at U.S. er ekstra opmærksomme om det er tvivlssager som de har fået ind fra november 2011.

(Det var jo i denne måned, hvis jeg husker rigtigt, at der var tale om at den nye finanslov snart skulle træde i kraft og at folk så har benyttet sig af det "hul" for at søge om FS via EU retten)

Det giver ihvertfald mening.

MEN at der er kommet flere afslag i de sidste 2-3 måneder end hvad der er kommet før, kan jeg så ikke rigtigt forstå.

Mvh
Tokay

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2012 10:29:18

Officielt er fortolkningen af reglerne for FS efter EU-reglerne for danske statsborgere ikke bliver ændret siden november 2008, så der er ikke noget specielt, der gør sig gældende for lige netop de ansøgninger, der er afleveret i november 2011. Jeg nævnte det kun for at illustrere, at sagsbehandlingstiden pt. ligger på omkring 7 måneder i mange af disse sager.

At man som dansk statsborger kan opnå nogle fordele ved at bosætte sig i et andet EU-land i en periode, er ikke nogen ny problemstilling. Det er en problemstilling, som har været aktuel, lige siden Fogh-regeringen indførte de familiesammenføringsregler, som vi nu i grove træk har fået indført igen, med 24-års regel, tilknytningskrav også for danske statsborgere, bankgaranti og karantæne efter sociale ydelser mm.

Det eneste nye, der er sket, er at vi har fået en ny regering, en ny minister og en ny fordeling af resortområder. Så hvis man endelig skal spekulere i årsager, så skulle det jo være Morten Bødskov, der som socialdemokratisk justitsminister har beordret sine embedsmænd til at stramme den hidtidige praksis på området. Eller det skulle være Justitsministeriet, der som ny ansvarlig har foretaget en omfortolkning af den praksis, som Integrationsministeriet fulgte.

Begge dele lyder dog for mig meget usandsynligt, så jeg gætter på, at der primært er tale om et skred i kvaliteten af sagsbehandlingen.

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 25.06.2012 10:39:13

Ok Fundiver,

jeg skriver og gør dem opmærksomme på det.
Jeg skal blot være HELT sikker på, at dette ikke udsætter vores behandlingstid yderligere... i så fald at de betragter det, som "nyt i sagen"...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.06.2012 10:47:34

I så fald er det da stadig bedre at vente 3 måneder ekstra på at få tilladelse end at få afslag og vente 7 måneder på at få behandlet en klagesag :wink:

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 25.06.2012 12:19:07

Hejsa,

jeg ringede til US Eu-hotline og har gjort opmærksom på det. Medarbejderen sagde, at det var rigtig fint, og at da min svenske adresse er påført den sidste lønseddel, og at jeg nu har forklaret mig og hun noterer i sagen, at min arbejdsgiver blot har været uopdateret i sit system, så var alt i orden.

Vi snakker så lidt videre, og jeg spørger til, om der er nogen endnu, der har taget hul på vores sag.. Hun kigger og bekræfter, at de endnu ikke har set på vores sag, indgivet ultimo januar måned - hvorfor vores 6 mdr. frist er ultimo juli måned.

Vi sendte ekstra ind, starten af april - ikke fordi vi blev afkrævet det, men fordi som de skrev til os var forsinkede og man kunne anvende denne mulighed, til at sende diverse ekstra. Det udsatte så vort servicemål til start juli..

Jeg spørger hende så, om vi får svar i næste uge, hvor vi rammer start juli - idet at vi ikke har fået noget brev om, at det "nye" 3 mdr. servicemål ikke kan overholdes. Så lyder hun meget mærkelig, og siger, at de HAR sendt et brev til os, men til vores gamle svenske adresse!?

Jeg påpeger, at jeg personligt har ringet ind og fået adressen ændret. Hun siger, at det kan hun godt se og undskylder mange gange.. Hun siger, at det må være sekretærernes system som ikke er opdaterede, og at sagsbehandlerne godt kan se, at adressen er ændret til Danmark. Og jeg pointerer, at i tilfælde af afslag, så er det uhyre vigtigt, at de holder sig til de oplysninger om adresse og bopæl, og hvor jeg er folkeregistreret også...! :-(

Jeg får simpelthen dårlige nerver af, at de ikke har orden i tingene gang på gang. :-(

Midt i juni i brevet, som hun nu eftersender til vores danske adresse, har de så nemlig oplyst at de forventer at behandle vores sag indenfor 2 mdr. Dvs. hvis man tæller fra midt i juni hvor de sender brevet og 2 mdr. frem så er vi midt i august. Men vores 6 mdr. behandlingsgaranti udløber sidst i juli. Hun sagde, at det var ikke sikkert de kom til at overskride. Men da de endnu ikke har rørt sagen, så forventer jeg ikke de behandler den inden for fristen.

Jeg synes at det er vildt problematisk. Det er jo min ret som EU-borger der benytter EU-reglerne at de overholder den frist, og hun sagde at skulle det ske, sender de et brev om hvortil man klager.

Jeg synes at Fundiver herinde, skriver som om, at vi bare skal "acceptere" at der går 7 mdr. og at fristerne overskrides? Men det er jo brud på loven... Det sagde US medarbejderen også, og at de selv US tager det alvorligt, hvis det sker...

Hvad kan man efterhånden regne med?

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 25.06.2012 12:20:32

Og.... Til dig søde Fundiver, så er en klagesags jvf. EU-reglerne også på 6 mdr. og ikke på 7 mdr.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Myndighe ... cemaal.htm

Kærligst...

Cuddlefish

Indlæg af Cuddlefish » 25.06.2012 12:27:18

Jeg har talt med JM i dag pr. telefon og fik der bekræftet at sagsbehandlingstiden for klager pt 7-6 måneder.

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 25.06.2012 13:43:02

Hej kælefisk :-)

Men det oplyser de ikke på deres hjemmeside og det som jeg gerne vil have information omkring er, hvordan forholder man sig, hvis 6 mdr. fristen overskrides?

Accepterer man bare det? Ser igennem fingre med det? Eller skal man selv gøre JM opmærksomme på, hvis ens sagsfrist ikke overholdes?

Nu må vi se, som Fundiver siger, ska man ikke tage sorgerne på forskud. Men der er heller ingen grund til, ikke at forberede sig mentalt på, hvordan man forholder sig hvis man får afslag. Ligesom der ikke er noget i vejen for, at man holder sig informeret omkring hvor lang ventetid man kan forvente.

Jeg kan forstå nu, at de meddeler os, at de forventer at have vores sag behandlet inden/senest medio august - men jeg må også bare påpege, at så er vores 6 mdrs frist altså dermed overskredet!

Og jeg synes dertil, at det meget problematisk, at når man har ringet ind til US og venligst oplyser dem om, at nu er man vendt hjem per 1. april. Og oplyser sin adresse, i tilfælde af, at de ikke opdaterer systemet jvf. den folkeregisteradresse man har angivet hos kommunen, ja så har de alligevel ikke ændret adressen! Havde det været et afslag, som US havde sendt til os midt i juni - så havde vi ikke kunne reagere og sende klage ind inden 7 arbejdsdage!!

Det er jo mega problematisk.
Jeg havde en fin samtale med US, som jeg har foreviget vha. "moderne teknologi" ...

Lad os sige det sådan her. Jeg HÅBER på det bedste, men jeg FORVENTER det værste... US har med deres sagsbehandling ikke givet mig anledning til at antage en anden position. Desværre...

Besvar