Tilbage til Danmark og beviser for ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sion

Tilbage til Danmark og beviser for ophold

Indlæg af sion » 16.06.2012 10:07:07

Hej,

Jeg har tidligere skrevet om hvordan min kone og jeg er flyttet til Sverige. Vi er nu nået til et punkt hvor vi gerne vil flytte tilbage igen og søger noget rådgivning.

Min søster bor i Malmø, og vi var heldige at finde bolig gennem hende. Jeg har haft c/o adresse hos hendes bekendte som bor i samme bygning som hende her i Malmø siden 1. januar. Vi flyttede dog først til Sverige den 27. februar. Denne kontrakt udløb den 1. maj. Men vi var så heldige at en anden nabo havde brug for at udleje sin lejlighed da hun er væk til august. Så nu bor vi i en anden lejlighed i samme bygning.
Fra september er min søster væk i nogle måneder og vi flytter ind i hendes lejlighed (jeg ved godt at det er bedst ikke at bo ved familie, men da vi har boet andre steder også håber jeg er det er okay).

Da vi først kom startede jeg som dagpenge modtager og arbejdssøgende. Den 19. marts fik jeg arbejde i København.

Vi vil gerne allerede nu (inden vi flytter til min søster) søge om opholdstilladelse i Danmark. Vi håber at der en nogen her der kan rådgive os i forhold til om vores beviser for reelt ophold vil kunne holde i US.

Liste over beviser:
  • Jeg har fået personnummer i Sverige
  • Jeg har oprettet en bank konto
  • Vi har købt telefon taletid da vi ikke kan få et abonnement uden at have haft personnummer i 7 måneder
  • Vi har minimum to kvitteringer for dagligvare i Sverige per uge.
  • Vi har kvitteringer for andre ting som fx restauranter
  • Jeg har pendler kort mellem Sverige og København
  • Min kone er lige startet på noget yoga i Malmø
  • Min kone er med i en kvindeklub her i Malmø, der er medlemsgebyr
  • Jeg har haft et lægebesøg
  • Vi har vores 2 lejekontrakter
  • Jeg har lånerkort til biblioteket, og vi har kvitteringer for at det er brugt
  • Vi har en svensk bolig forsikring
  • Bevis for søgning af opholdskort til mine kone (ved ikke om det faktisk er noget brugbart bevis)
  • Mine lønseddeller er alle adresseret til den svenske adresse
Vi har endnu ikke samlet alle beviserne sammen så det kan godt være at jeg har glemt et eller andet.

Men ser det ud til at være realistisk? Er der noget andet vi skal sende med som vi måske allerede har? Er der noget andet som vi bør skaffe?

Emirim

Re: Tilbage til Danmark og beviser for ophold

Indlæg af Emirim » 16.06.2012 11:36:08

Jeg skal også søge i juli måned og synes du mangler de vigtigste ting:

Opsigelse eller fremleje af dansk lejlighed
Lejekontrakt i sverige
Kvitteringer for betalt leje/el/internet i sverige
Konto udskrift fra jeres kontier (hvis i har handlet med dankort)
Vielsesattest
Kopi af din kones pas
Arbejdskontrakt

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 16.06.2012 16:09:00

Husk bevis for betaling af vand, varme, el, internet (licens, hvis der er sådan en i Sverige?). Generelt, fremsend alt I overhovedet har, i forbindelse med jeres ophold.

Jeg har læst at der er personer der har indsendt utroligt mange siders bilag.

sion

Indlæg af sion » 16.06.2012 19:45:58

Tak for svarende :)

Vi har tænkt os at vedlægge konto udskrifter, vielses attest, pas, arbejdskontrakt osv. glemte bare at skrive dem på da det er ting vi allerede havde, og ikke noget vi behøvede at skaffe.

"Opsigelse eller fremleje af dansk lejlighed"
Jeg havde en studiebolig en til januar, efterfølgende boede jeg ved mine forældre til vi flyttede til Sverige i marts. Bør jeg vedlægge noget opsigelse fra min studiebolig?

"Lejekontrakt i sverige"
Står på listen :)

"Kvitteringer for betalt leje/el/internet i sverige"
Det følger alt sammen med i lejekontrakten

Jeg er da bekymret for at det ikke er nok, men har ikke rigtig så mange muligheder.

Panicbutton

Indlæg af Panicbutton » 16.06.2012 21:33:36

Okay, hvis vand, varme og el fremgår af lejekontrakten som en del af huslejen, er det et "hul" i sagsbehandlingen man kan falde i, som kan bekoste en ekstra behandlingstid, eller i værste tilfælde et afslag.
Opret en indholdsfortegnelse, hvorpå du lister alt op, hvor hver enkelt information er at finde, og på hvilken side. Så har du dit på det rene, hvis du kan dokumentere alt fuldt ud, og endda hjælpe dem, sort på hvidt, med at finde det. Så har de i hvert fald ikke den undskyldning, for at du ikke har dokumenteret hverken det ene eller det andet mangelfuldt.

Når du ansøger om FS til Danmark efter EU-retten, får du tilsendt et brev med en liste ting du anbefales at indsende. Med anbefales, mener US selvsagt at du skal indsende det hele, for at undgå besvær. US er dog utroligt ringe til at informere herom, så derfor tager jeg mig lige friheden i skrivende stund :)

Jeg vil mene, ud fra det du skriver, at du har langt det meste, af det der fremgår på listen allerede, om ikke andet, så har du vist en kort frist på 3 uger til at indsamle de manglende dokumenter, og så indsende det hele samlet.

Håber på det bedste

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 09:00:27

Umiddelbart burde det være nok med de tilføjelser, som de andre er kommet med, men der har desværre været rigtig mange afslag på dette område på det seneste, som har måttet påklages til Justitsministeriet. Så det må da i hvert fald tilrådes at blive boende i Sverige, til I har fået et svar fra Udlændingestyrelsen.

sion

Indlæg af sion » 18.06.2012 17:19:26

Tak for hjælpen.

Jeg har lige noget andet at spørge om også.

Vi har lige modtaget et brev fra migrationsverket om at de skal bruge mere dokumentation om opholdskort i Sverige. Vi vil meget gerne havde dette på plads hvis det ender med at tage lang tid i forhold til Danmark. Men det ser jo ud til at være problematisk.

Vi skal bruge blanket E eller S-1 og evt. europæisk sygeforsikringskort for min kone. Der står at hvis ikke vi sender dette inden den 16. juli vil de tage beslutning uden denne dokumentation og så risikere vi afslag.

Er der nogen der har nogen ide til hvad vi kan gøre i denne situation? Hvad sker der hvis vi ikke sender dokumentation og for afslag? er min kones ophold så ulovligt eller kan vi bare prøve igen?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.06.2012 17:24:52

Så er det nok en god ide at fremskaffe det blå EU-sygesikringskort jævnfør indlæg herom øverst i forum under "bekendtgørelser". For hvis Migrationsverket når frem til, at din kone ikke har opholdsret i Sverige, så får hun vel en udrejsefrist på 30 dage.

sion

Indlæg af sion » 18.06.2012 17:49:37

Det vil vi gøre så hurtigt som muligt. Ved bare ikke om vi kan nå det inden tidsfristen. Vil det være muligt at for udsat denne tidsfrist?

Jeg synes og stadig at det er vanskeligt at finde ud af om det er nok med bare eu sygesikringsbeviset. I brevet står der blanket E eller S-1 og evt. europæisk sygeforsikringskort.
Det gør mig lidt urolig for at vi for et negativt svar og vil bliver nød til at flytte fra Sverige efter en måned.

GitteK

Indlæg af GitteK » 18.06.2012 21:13:10

Glem alt om de E eller S blanketter. Du kan alligevel ikke få dem grundet den nordiske konvention.

Der skal fremskaffes et EU sygesikringsbevis fra DK og når du bestiller det kan du få et bevis på bestillingen, som du så kan scanne ind og maile til sagsbehandleren på migrationsverket. Så har du overholdt fristen og kan sende kopi af den endelige kort senere.

sion

Indlæg af sion » 19.06.2012 17:16:07

GitteK skrev:Glem alt om de E eller S blanketter. Du kan alligevel ikke få dem grundet den nordiske konvention.

Der skal fremskaffes et EU sygesikringsbevis fra DK og når du bestiller det kan du få et bevis på bestillingen, som du så kan scanne ind og maile til sagsbehandleren på migrationsverket. Så har du overholdt fristen og kan sende kopi af den endelige kort senere.
Så du mener ikke vi bør være bekymret for at få afslag hvis vi kun har EU sygesikringsbeviset og ikke disse blanketter?

GitteK

Indlæg af GitteK » 19.06.2012 19:09:36

Jeg er ret sikker på, at I ikke skal väre bekymrede, hvis I afleverer EU sygesikringsbeviset. Hvis I lever op til de andre krav, altså :)

sion

Indlæg af sion » 30.06.2012 10:51:13

Hej,

Lige et par spørgsmål igen.

Når vi indsender til US, vil det så være en god ide at tilføje en tekst til de forskellige ting der klargøre ting som fx at el, varme og vand indgår i lejekontrakten. De kan jo godt læse det selv, men tænkte at måske ville det være godt at gøre sådanne ting meget klart.

Bør vi indsende alle vores kvitteringer (omkring 100 stk.) eller bare tage fx en per uge. Og skal vi sender originaler eller kopier?

mange tak :)

Redigeret: Kom lige i tanke om et par spørgsmål til.
Vi har bare betalt husleje ved bankoverførsel, og har ingen kvittering på dette, vil det være godt nok bare at vise det i bank historikken?
Kan ikke på US hjemmeside finde noget om at indsende ansøgningen fra udlandet. Skal vil bare udfylde den normale ansøgning?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2012 13:49:10

Uanset hvad I gør, får I sandsynligvis afslag, så det er nogle lidt ligegyldige overvejelser at gøre sig. Som det ser ud lige ud, kan man ikke opnå FS i Danmark efter EU-reglerne, uden at sagen skal behandles både af Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet. Så måske er det bedste, man kan gøre, ikke at sende noget som helst, så man kan få sit afslag så hurtigt som muligt og herefter kan få sendt sagen videre til Justitsministeriet. For det er åbenbart først der, at en kompetent sagsbehandler kommer til at behandle sagen.

Ovenstående er skrevet i en lidt sarkastisk tone, men efter at have set cirka 10 afslag de sidste par måneder, må jeg sige, at jeg har givet op over for sagsbehandlerne i Udlændingestyrelsens EU-kontor. De synes således at være helt uden for pædagogisk rækkevidde og ude af stand til at forstå den lovgivning, de er sat til at administrere. Og set i det lys er det jo helt ligegyldigt, om man sender 20 eller 100 kvitteringer.

Men for dog nu at svare lidt mere konstruktivt, vil jeg dog sige, at hvis man sender kvitteringer, skal det selvfølgelig være alle dem, man har. For ellers kan US jo med rette sige, at de ikke viser økonomisk aktivitet "af sædvanligt omfang", og dermed vil man nærmest forværre sin sag ved overhovedet at sende kvitteringer i det hele taget.
Hvis man kun har handlet ind i f.eks. Sverige for 100 kroner om ugen, kunne det jo således tyde på, at man reelt ikke har boet i Sverige men har opholdt sig andre steder f.eks. i Danmark det meste af tiden.

I skal udfylde EU/FA1 uanset hvor I er bosat.

DBS

Indlæg af DBS » 30.06.2012 15:12:49

Når man indsender bilag, kan man jo lave en oversigt, på den kan man så skrive:

Bilag xxx, huslejekvittering (inkl. lys og varme)

Og jeg synes så godt, at man kan tillade sig at forvente, at sagsbehandler hos US, kan tænke bare lidt længere end til næsetippen.

mvh DBS

Besvar