Arbejde i Sverige: Starte egen virksomhed

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zuzu

Arbejde i Sverige: Starte egen virksomhed

Indlæg af zuzu » 13.06.2012 17:03:19

Hej alle,

Min mand og jeg har problemer med at soege under EU-reglerne, da jeg ikke er arbejdstager i Sverige eller i Danmark. Jeg er studerende i DK, og jeg soeger arbejde i Sverige, indtil videre uden held.

Men jeg har faaet en ide, og aner om det er realistisk. Jeg overvejer at starte min egen virksomhed i Sverige, hvor jeg vil undervise i arabisk. Jeg vil saa paa sigt (naar firmaet er betalt, etableret og godkendt) ansaette min mand som underviser. Det vil give mig et job (og indtaegt naturligvis), og saa har min mand ret til at vaere hos mig i Sverige.

Vil jeg vaere arbejdstager med en enkeltmandsvirksomhed?

Er der nogen, der kender noget til svensk selskabsret? Ligner det den danske? Findes der en svensk pendant til Erhversstyrelsen?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejde i Sverige: Starte egen virksomhed

Indlæg af mh1 » 13.06.2012 19:37:56

Du vil kunne være selvstændig erhvervsdrivende, men det lyder lidt som en tynd idé. Du er sikkert langt fra den eneste, som tilbyder arabiskundervisning, og der skal en hel del elever til, før det kan give et overskud.

Hvis din mand har en uddannelse som lærer eller er universitetsuddannet, så kan han måske tiltrække 5-10 elever, og halvdelen vil give op før de har nået at betale undervisningsgebyret, hvis det er ligesom i DK.

Du kan læse om at lave et 'enskild firma' her:
http://europa.eu/youreurope/business/st ... dex_sv.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Arbejde i Sverige: Starte egen virksomhed

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2012 07:08:01

Umiddelbart lyder det da, som om det var nemmere og hurtigere bare at droppe EU-reglerne og søge efter de svenske regler i stedet, hvis I gerne vil bo i Sverige. Her skulle sagsbehandlingstiden jo efter sigende kun være 3 måneder, hvis I søger elektronisk, og EU-sagerne tager pt. ofte 6 måneder eller mere, formentlig fordi de behandles af en anden afdeling af Migrationsverket i Malmø, som åbenbart er meget underbemandet eller fungerer meget dårligt pt.

Eller alternativt hvis jeres planer er at flytte videre til Danmark, så glem dog alt om, at din mand skal have svensk opholdskort og personnummer, og koncentrer dig om at samle den dokumentation, som du skal bruge til Udlændingestyrelsen, i stedet.

Besvar