Fra studieopholdstilladelse til ophold efter EU-regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
samlou

Fra studieopholdstilladelse til ophold efter EU-regler

Indlæg af samlou » 30.05.2012 20:20:51

Kære ÆUG,

Tak for et fantastisk forum :!:

Min mand (ikke EU) og jeg (dansker) har et par spørgsmål omkring vores situation.

Min mand flyttede til Danmark på en studie- og arbejdstilladelse i august, 2010 og har siden studeret på universitetet her. Da jeg havde færdiggjort min uddannelse, valgte vi i oktober, 2011 at gøre brug af EU retten om fri bevægelighed. Jeg tog mine danske dagpenge med til Nord-Tyskland i 3 måneder som jobsøgende. Under opholdet forblev min mand aktiv studerende på det danske universitet.

Da det ikke lykkedes mig at finde et job, kunne vi ikke søge om opholdskort til min mand i Tyskland; og i januar, 2012 vendte vi tilbage til Danmark på vores gamle adresse, som vi i mellemtiden havde haft fremlejet.

Da vi indgav ansøgningen i januar, 2012 på politistationen var der ingen indsigelser – blot at vi skulle gøre det hurtigt. Vi har siden også modtaget en kvittering fra US, men endnu ikke fået nogen afgørelse.

Nu er vi imidlertidig blevet i tvivl om hvilken opholdstilladelse der gælder for min mand nu, samt hvilke rettigheder han har. Hans studie-opholdstilladelse, som forudsætter at han bor i Danmark, kan siges ikke at være gældende mere, da han jo boede i Tyskland i 3 måneder. Dog har han i dette semester stadig fulgt undervisningen og går nu til eksaminer.

I denne henseende går vi og grubler over følgende:

- Vil være muligt for min mand at tage et studiejob igen eller arbejde i hans sommerferie, eller er det klogest at vente til han (forhåbentlig) modtager sit opholdskort?

- Er det muligt for min mand at besøge sit hjemland på nuværende tidspunkt?

Jeg håber, at nogen vil hjælpe os med at få lidt mere klarhed over vores situation?

Bedste hilsner
Samlou

fundiver199

Re: Fra studieopholdstilladelse til ophold efter EU-regler

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2012 11:03:23

Din mands studieopholdstilladelse påvirkes ikke af et kortvarigt fravær på cirka 3 måneder. Så hvis den ikke er udløbet eller er blevet inddraget, så er den stadig gyldig.

samlou

Indlæg af samlou » 01.06.2012 15:01:47

Mange tak for svaret fundiver199!
Min mands studieopholdstilladelse er ikke inddraget og er stadig gyldig.

Vores usikkerhed omkring hans rettigheder bunder dog i, at han, efter vi er vendt tilbage fra Tyskland, ikke har fået lov af kommunen at registrere sig i folkeregistret - ligesom han var før vi tog til Tyskland (i kraft af sin studieopholdstilladelse har han cpr.nr., bankkonto, osv. i Danmark). Dvs. han i dag kun er registreret som c/o hos mig.
I forlængelse af den manglende registrering er vi i tvivl om han stadig har ret til en praktiserende læge, som før vi tog afsted, i tilfælde af at han skulle få brug for lægehjælp.

samlou

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.06.2012 19:39:49

Av for den, har han frameldt sig folkeregisteret?! Så bortfalder hans opholdstilladelse som udgangspunkt, fordi han jo så har opgivet sin bopæl i DK.

Læs: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... rlader_dk/

Han har derfor nu kun ret til at blive i DK som din ægtefælle, hvis I opfylder kravene til at få opholdskort efter EU-reglerne. Dvs. at han er stillet som om han aldrig før har haft opholdstilladelse i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

samlou

Indlæg af samlou » 02.06.2012 14:26:18

Mange tak for svar, mh.

Ja, det må vi desværre erkende, at han har. Tanken bag var, at hvis vi skulle søge familiesammenføring efter EU-retten skulle vi gå 'all in' og ikke så tvivl om at vi stadig blot boede i Danmark. Men det har måske ikke været nødvendig at være så grundige :?

Som du skriver er hans studieopholdstilladelse i teorien ikke længere gyldigt, hvilket sår tvivl om der i afgørelsen hos US kan blive slået ned på at min mand har studeret (selvbetalt!) ulovligt i Danmark mens vi boede i Tyskland - og stadig gør det...??? Min mand er pt. i gang med sine eksaminer. Ville du råde ham til at stoppe dem eller fortsætte???

Gjort er (desværre) gjort, så hvis vi skal prøve at se lidt fremad:
I et 'worse case scenario' hvor vi får afslag på ansøgningen om familiesammenføring efter EU-retten vil vi selvfølgelig klage over afgørelsen.
Men hvis man skal tænke lidt i alternativer, er der jo også de danske regler at søge efter. Er det muligt for min mand i sin sommerferie at tage til sit hjemland og søge visum til Danmark (som, så vidt jeg har forstået det, skal gives), og så komme tilbage på et visum for at søge familiesammenføring efter danske regler???

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.06.2012 20:27:32

Rolig nu, man må da godt studere i et andet land, end der hvor man bor. Når din mand har haft lov til at rejse i Schengen, så tror jeg ikke der er nogen problemer mht. hans studium. Der kan evt. være mht. studieafgift, men jeg tror at systemet er sådan indrettet, at hvis man først er optaget uden krav om studieafgift, så fortsætter det bare, indtil man dimitterer eller afbryder studierne.

Tjek selv efter, om I evt. opfylder kravene til at kunne bruge EU-reglerne - i så fald behøver han jo ikke rejse nogen steder, men kan afvente sit opholdskort, og så når han har fået det kan i søge efter danske regler, hvis I mener det stiller jer bedre.

Læs vejledningen her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG

samlou

Indlæg af samlou » 02.06.2012 20:54:48

Tak for svaret, mh!

Vi mener selv, at vi opfylder kravene for at bruge EU-reglerne - og i så vidt mulig omfang har kunnet dokumentere det. Ja, så vi må bare slå koldt vand i blodet og vente tålmodigt på svar på ansøgningen. US har nu taget 4 1/2 måned om at behandle den, men jeg kan læse, at der er andre, der har ventet ligeså længe eller endnu længere.

Min mand har selv betalt for sine studier hele vejen igennem, så der skulle ikke være nogle problem dér.

samlou

Indlæg af samlou » 11.06.2012 20:26:28

På baggrund af ovenstående tråd, har vi følgende spørgsmål:

Vil det være muligt for min mand at arbejde i sin sommerferie, mens vi venter på opholdskort; eller er det klogest at vente til efter han (forhåbentlig) har modtaget sit opholdskort?
Vi vil jo nødigt, at han arbejder ulovligt - både for vores egen og hans arbejdsgivers skyld.

Bedste hilsner

closed1

Indlæg af closed1 » 11.06.2012 20:50:05

Det er nok klogest at vente så ingen risikere at få problemer :D

samlou

Indlæg af samlou » 07.07.2012 18:36:54

Kære Forum,

Min mand og jeg har nu, ligesom så mange andre, fået afslag af US på vores ansøgning efter EU-retten. Vi har med hjælp fra ÆUG rådgivningen sendt et klagebrev afsted inden syv dage.

Situationen er nu den, at min mand, som kom til Danmark på en studieopholdstilladelse, jf. ovenstående tråd, har fået det mere eller mindre forventede Partshøringsbrev fra Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, om at han skal forklare årsagen til, at han udrejste af Danmark, samt hvorfor han ikke havde ansøgt om dispensation for bortfald før udrejsen.
I og med at vi nok kan forvente at klagesagen tager mange måneder endnu, vil min mand selvfølgelig gerne have sin opholdstilladelse tilbage, således at han kan fortsætte sin uddannelse som hidtil. Endvidere overvejer vi i mellemtiden at søge efter de dansker regler parallelt med EU-ansøgningen - og det kræver jo også en gyldig opholdstilladelse.

Nu er spørgsmålet så, hvilken forklaring vi skal give... ?
1) Vi kan enten fastholde årsagen som, at han bevidst opsagde sin registrering i Folkeregisteret, fordi jeg, hans hustru, skulle søge job i Tyskland og at han naturligvis gerne ville følge med mig og regnede med at bo der fremover .

2) Eller vi kan skrive den samme årsag, men at vi senere har fundet ud af, at det mere eller mindre var en fejltagelse af afmelde ham så tidligt (før jeg havde fundet et arbejde), og at vi godt kunne have opholdt os i Tyskland i op til 6 mdr. uden af han frameldte sig.

Årsagsforklaringen skal jo under ingen omstændigheder gå i konflikt med vores familiesammenføringssag efter EU-retten.

Vi håber, der er nogle kloge hoveder derude, som kan være behjælpelige med svar.

Bedste hilsner

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2012 18:42:07

Som du selv siger, kan det jo ikke nytte noget, at jeres forskellige forklaringer er i konflikt med hinanden. Så I er vel nødt til at sige det, som det er, nemlig at han frameldte sig, fordi han ønskede at følge med dig til Tyskland, hvor du forsøgte at etablere dig på det tyske arbejdsmarked i de 3 måneder, som du kunne få dine dagpenge med.

Og så må det vel gå, som det går, med den studieopholdstilladelse. Det kan i hvert fald ikke nytte noget, at han begynder at forklare, at det var en "misforståelse", at han frameldte sig CPR i Danmark, fordi han jo på forhånd vidste, at han kun skulle være 3 måneder i Tyskland. For så har I dermed serveret argumenterne på et sølvfad til, at JM kan fastholde afslaget på opholdsret efter EU-reglerne.

samlou

Indlæg af samlou » 08.07.2012 08:58:36

Tusind tak for svar, fundiver.

Besvar