Tak for et fantastisk forum
Min mand (ikke EU) og jeg (dansker) har et par spørgsmål omkring vores situation.
Min mand flyttede til Danmark på en studie- og arbejdstilladelse i august, 2010 og har siden studeret på universitetet her. Da jeg havde færdiggjort min uddannelse, valgte vi i oktober, 2011 at gøre brug af EU retten om fri bevægelighed. Jeg tog mine danske dagpenge med til Nord-Tyskland i 3 måneder som jobsøgende. Under opholdet forblev min mand aktiv studerende på det danske universitet.
Da det ikke lykkedes mig at finde et job, kunne vi ikke søge om opholdskort til min mand i Tyskland; og i januar, 2012 vendte vi tilbage til Danmark på vores gamle adresse, som vi i mellemtiden havde haft fremlejet.
Da vi indgav ansøgningen i januar, 2012 på politistationen var der ingen indsigelser – blot at vi skulle gøre det hurtigt. Vi har siden også modtaget en kvittering fra US, men endnu ikke fået nogen afgørelse.
Nu er vi imidlertidig blevet i tvivl om hvilken opholdstilladelse der gælder for min mand nu, samt hvilke rettigheder han har. Hans studie-opholdstilladelse, som forudsætter at han bor i Danmark, kan siges ikke at være gældende mere, da han jo boede i Tyskland i 3 måneder. Dog har han i dette semester stadig fulgt undervisningen og går nu til eksaminer.
I denne henseende går vi og grubler over følgende:
- Vil være muligt for min mand at tage et studiejob igen eller arbejde i hans sommerferie, eller er det klogest at vente til han (forhåbentlig) modtager sit opholdskort?
- Er det muligt for min mand at besøge sit hjemland på nuværende tidspunkt?
Jeg håber, at nogen vil hjælpe os med at få lidt mere klarhed over vores situation?
Bedste hilsner
Samlou