Skifte turistvisa til opholdstilladelse???
Skifte turistvisa til opholdstilladelse???
Vi står muligvis og skal til Irland da jeg har fået tilbudt arbejde derovre. Problemet er at min kones pas udløber i September måned, og vi kan ikke nå at få dette fornyet og søgt om "rigtigt" visa til Irland i tide.
Spørgsmålet er om det kan lade sig gøre at booke en "ferierejse" til irland, og når vi er ankommet så anmode om et mere permanent visa til hende???
Spørgsmålet er om det kan lade sig gøre at booke en "ferierejse" til irland, og når vi er ankommet så anmode om et mere permanent visa til hende???
Re: Skifte turistvisa til opholdstilladelse???
Du skriver ikke din kones nationalitet, men Irland er jo uden for Schengen, då det er jo ikke sikkert, at din kone bare kan rejse til Irland, selv om hun har et visum til Danmark
Min kone er fra asien. Men det jeg overvejede var at søge turistvisa til irland, og derefter søge om permanent ophold når vi var ankommet dertil. Men ved ikke helt om det falder i god jord??
Der er ingen ben i at søge om et 5-årigt opholdskort efter ankomst til Irland (ikke permanent). Se menupunktet vejledninger øverst her på siden.
-
fundiver199
I skal være opmærksom på, at de fleste lande ikke vil udstede visum, hvis der er meget kort tid tilbage af passets løbetid. Et typisk krav vil være, at passet skal være gyldigt i 6 måneder fra rejsens begyndelse eller 3 måneder fra dens planlagte afslutning.
Så jeg er bange for, at der ikke er nogen vej uden om, at din kone må få fornyet sit pas, før hun rejser til nogen som helst lande uden for Schengen andet end sit hjemland. Men der er da heller ikke noget i vejen for, at du kan rejse til Irland og starte på det nye job, og så kan hun jo bare følge efter et par dage eller uger senere, når hun har fået ordnet det med passet.
Når passet først er fornyet, burde visumansøgningen være en ren ekspeditionssag, da hun jo allerede har opholdstilladelse i et EU-land.
Så jeg er bange for, at der ikke er nogen vej uden om, at din kone må få fornyet sit pas, før hun rejser til nogen som helst lande uden for Schengen andet end sit hjemland. Men der er da heller ikke noget i vejen for, at du kan rejse til Irland og starte på det nye job, og så kan hun jo bare følge efter et par dage eller uger senere, når hun har fået ordnet det med passet.
Når passet først er fornyet, burde visumansøgningen være en ren ekspeditionssag, da hun jo allerede har opholdstilladelse i et EU-land.
Hej Fundiver
Problemet er at ambassaden jo er i Oslo!!!! WTF!? Og pt siger de at der kan gå meget længere end de normale 3-4 uger. Indtil videre har vi sat det lidt i bero og ser hvad tiden bringer
Tak for svar
Problemet er at ambassaden jo er i Oslo!!!! WTF!? Og pt siger de at der kan gå meget længere end de normale 3-4 uger. Indtil videre har vi sat det lidt i bero og ser hvad tiden bringer
-
fundiver199
Ja men sådan er det altså, når man bor i udlandet. Hvis du som dansker bor i udlandet, kan du også være nødt til at rejse 600 km eller i nogle tilfælde meget mere for at komme til den nærmeste danske ambassade eller konsulat, hvor du kan få fornyet dit danske pas. Og mht. sagsbehandlingstiden, ja der må man jo sige, at det lidt er jeres egen fejl, at I ikke har fået det gjort i god tid inden, det gamle pas udløb, så din kone kunne anvende dette, medens hun venter på det nyesjippe skrev:Problemet er at ambassaden jo er i Oslo!!!!