Afslag på opholdskort efter EU reglerne (blå sygesikring)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Visum

Afslag på opholdskort efter EU reglerne (blå sygesikring)

Indlæg af Visum » 01.06.2012 18:43:09

Hej igen

Jeg skriver på vegne af min ven, hvis kone har fået afslag på opholdskort efter eu reglerne. Hans kone har ikke fået person nummer i Sverige. Ved afvisningen stod der så noget omkring, at hun skal bevise hun er dækket af en sygesikring. Det er ikke lige noget jeg kender til før nu, da jeg ikke havde dette problem selv. Men jeg kan læse, at det er blevet meget normalt at havne i denne situation, og derfor skal søge om det blå eu sygesikringskort.

Da man ikke kan klage over afgørelsen ville jeg spørge, om hun kan søge igen ligeså snart hun har fået det blå sygesikring fra Danmark, eller bør hun søge med det samme, for at undgå at blive udvist?

fundiver199

Re: Afslag på opholdskort efter EU reglerne (blå sygesikring

Indlæg af fundiver199 » 02.06.2012 02:59:36

Det er meget svært at vejlede om den slags uden at se det brev, som Migrationsverket har skrevet til den pågældende. Så hvis din ven ønsker hjælp fra ÆUG til at håndtere denne situation, så synes jeg, at han bør skrive til ÆUG´s emailrådgivning og vedhæfte en kopi af brevet.

Som en umiddelbar kommentar lyder det mærkeligt, hvis der er givet afslag, uden at parret har fået en frist til at fremskaffe dokumentation for sygeforsikring. Og det lyder også mærkeligt, at afslaget ikke skulle kunne påklages.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Visum

Indlæg af Visum » 02.06.2012 11:19:37

De fik en frist, men dengang opfattede de det som om at det var manden (dansk statsborger) der skulle bevise dette. Derfor udløb denne frist. Jeg vil snakke med min ven, og prøve at få ham til at maile ind, men kan han i princippet søge igen?

GitteK

Indlæg af GitteK » 03.06.2012 07:54:40

Se at få skaffe EU sygesikringsbeviset til hans kone og få det afleveret til sagsbehandleren på Migrationsverket.

Når han henvender sig til den danske kommue for at få EU sygesikringsbeviset til sin kone - kan han bede om en kvittering for at kortet er bestilt og denne dokumentation kan scannes ind og mailes til sagsbehandleren på Migrationsverket. I mailes göres opmärksom på, at den manglende sygeforsikring nu er bragt på plads og at det derfor forventes, at afslaget ändres.

Läs inden de indläg som findes her om EU sygesikringsbevis, så han medtager den nödvendige dokumentation og også de regler, som der henvises til i diverse indläg.

Visum

Indlæg af Visum » 06.06.2012 15:45:02

Mange tak for hjælpen GitteK...
De har emailet til migrationsverket nu. Nu må de håbe på det bedste

Besvar