Ferie mens ens sag under behandling

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sinem83

Ferie mens ens sag under behandling

Indlæg af Sinem83 » 29.05.2012 13:01:30

Hej Alle,

Jeg har afleveret en ansøgning om opholdskort via EU til us i starten af april måned. (vi havde opholds os i 7 mdr inden vi søgte)

Vi bor stadigvæk i Sverige og min mand har både person.nr samt opholdskort i Sverige.

Mit spørgsmål går ud på at vi skal rejse slutning af juni måned og er væk en månedstid..

Jeg har stadigvæk ikke fået svar fra us (kvittering har vi modtaget) sidst jeg ringet for at høre alt var ok sagde de at de havde 3 mdr behandlingtid..

Skal jeg give dem besked at vi rejser der jeg tænker hvis vi skulle få afslag mens vi er på ferie har vi jo ikke mulighed for at klage.. Jeg føler selv at jeg havde styr på alle de papir som er nødvendig til at søge opholdskort men alligevel ved man aldrig med us.

Tak Sinem

fundiver199

Re: Ferie mens ens sag under behandling

Indlæg af fundiver199 » 30.05.2012 01:03:01

Der er ingen klagefrist. Der er kun en frist på 7 dage, som skal overholdes, hvis man ønsker at opholde sig i Danmark, medens klagen behandles. Og det er jo ikke aktuelt for jer, når I bor i Sverige.

Alligevel må det anbefales at få nogen til at checke jeres post, medens I er på ferie. Udlændingestyrelsen skriver således i en del tilfælde til ansøgeren og beder om yderligere dokumentation for, at den danske ægtefælle har haft et "faktisk og reelt" ophold i det andet EU-land. Og her er der en frist på 14 dage til at svare. Og gør man ikke det, så træffer Udlændingestyrelsen deres afgørelse "på det foreliggende grundlag", som det hedder. Hvilket jo så sandsynligvis er ensbetydende med et afslag. Hvorefter man så skal til at starte en klagesag op, når man kommer hjem fra ferie, hvilket jo forlænger den samlede sagsbehandlingstid betydeligt.

Sinem83

Re: Ferie mens ens sag under behandling

Indlæg af Sinem83 » 30.05.2012 08:55:09

Jeg fik kvitteringsbrev og et brev mere om jeg havde andet jeg vil dokumentere for mit ophold i Sverige alt det som stod i brevet havde jeg vedlagt. Jeg ringet og fortalte at jeg ikke havde yderligere oplysning og hun notateret det i vores sag.

Men tak for svaret fundiver jeg må for en til at holde øje med vores post :D

Sinem

Besvar