Svensk person nr, svensk skat og SU Øresundskor??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
brain-wanted

Svensk person nr, svensk skat og SU Øresundskor??

Indlæg af brain-wanted » 29.04.2012 12:56:17

Så har jeg fundet et sted for min kæreste og jeg at bo i Sverige..

Hvad er næste skridt, hvor får jeg et svensk person nummer eller hvad det er jeg skal have når hun kommer til landet på familiesamførings metoden.

Desuden hvordan finder jeg ud af hvordan jeg bliver beskattet, jeg får kun 5600. pr måned fordi jeg er ansat som trainee, i danmark har jeg frikort, men hvad vil jeg skulle betale derovre ?

- Og sidst, hvordan ansøger jeg om at få et SU øresundskort, man kan finde info på dsb's hjemmeside, men ikke hvordan man søger ?

solskinsglad

Re: Svensk person nr, svensk skat og SU Øresundskor??

Indlæg af solskinsglad » 29.04.2012 15:17:18

Hvis du med SU øresundskort tænker på det pendlerkort, man som SU-berettiget studerende kan få, så skal man søge via www.uddannelseskort.dk. Når man har søgt, tjekkes der med ens uddannelsessted, om man er berettiget.

DBS

Indlæg af DBS » 29.04.2012 16:33:06

Personnummer, får du hos Skatteverket

http://www.skatteverket.se/

mvh DBS

brain-wanted

Re: Svensk person nr, svensk skat og SU Øresundskort??

Indlæg af brain-wanted » 29.04.2012 20:47:41

Men på www.uddannelseskort.dk skal man jo indtaste hvor man bor i Danmark, jeg prøvede at vælge at jeg skulle flytte - men der kan man jo kun få browset danske kommuner..

Hvordan vælger jeg min svenske adresse ??

solskinsglad

Re: Svensk person nr, svensk skat og SU Øresundskort??

Indlæg af solskinsglad » 30.04.2012 16:34:40

brain-wanted skrev:Men på http://www.uddannelseskort.dk skal man jo indtaste hvor man bor i Danmark, jeg prøvede at vælge at jeg skulle flytte - men der kan man jo kun få browset danske kommuner..

Hvordan vælger jeg min svenske adresse ??
Du kan ikke vælge adresse i udlandet. når du flytter på folkeregisteret, opdateres det automatisk. Du kan kun få kortet med din folkeregisteradresse og dit uddannelsessted, derfor er systemet låst. Opdateres det ikke automatisk, er du nødt til at ringe til dem, når folkeregisteret er up-to-date.

(Jeg var ikke blevet opdateret, da jeg flyttede fra Spanien til København, så den tilbød mig at vælge en adresse i Tyskland eller Sverige - åbenbart kan man ikke få SU-kort til valgfrit land :lol: )

lassejensen

Indlæg af lassejensen » 03.05.2012 11:39:17

Jeg læser selv i Danmark og bor Sverige, og det er korrekt, at du kan få et uddannelseskort, men kun hvis du modtager SU eller SU-slutlån. Dvs. har ret til og modtager en af de to.

Hvis du ikke læser i København kan det dog være, at du bliver nødt til at lægge ud for Øresundskortet (til fuld pris) og modtage et uddanneleskort for resten af strækningen. Uddannelsesstyrelsen refunderer det fulde beløb efter periodens udløb, hvis man indsender Øresundskortet til dem (afleveres på SU-kontoret på uddannelsesstedet). Det fungerer i al fald sådan i mit tilfælde.

Besvar