Til Sverige i 3 måneder
-
fundiver199
Re: Til Sverige i 3 måneder
PS. Men som et lille plaster på såret kan ubenyttet bundfradrag overføres mellem ægtefæller. Så i den tid, hvor du forsørger både dig selv og din kone, kan du altså få dobbelt bundfradrag, hvilket trods alt har en skattemæssig værdi på cirka 16.000 kroner om året.
-
nyisverige
Tak igen! 
)
Og lige en på falderebet...Hvis jeg går tilbage på SU om f.eks. 1 år. for at læse videre, har det så indflydelse på opholdstilladelsen ang. det månedlige forsørgelsebeløb?
Men ja, er helt enig i at det ikke er en værdig måde at starte livet på i DK. Men når de fleste arbejdsgivere i DK vil have orden i danskkundskaberne, synes jeg et eller andet sted, at det nærmere kan betragtes som en investering at lade udlændinge gå på danskskole på fuld tid og så få en form for støtte (selv en SU ville være rigeligt) for derefter hurtigere at kunne komme ud på arbejdsmarkedet! Eller tilbyde SU til engelsksprogede uddannelser (også selvom det er EU-retten) på ligefod med danskere...Ved også min kone i hvert fald ville føle sig mere værdig overfor mig hvis hun også havde en indkomst. Men det er vel en smagssag!Endelig vil jeg så sige, at jeg personligt ville foretrække, at min ægtefælle kunne starte sit nye liv i Danmark på en mere værdig måde end ved at være social klient, og da navnlig hvis det kun drejer sig om nogle få tusinde kroner om måneden, hun ville være berettiget til. For mig er det sociale system mere noget, der skal være der for, at man kan falde tilbage på det, hvis der slet ikke er andre muligheder, fordi man f.eks. er blevet ramt af langvarig sygdom eller en arbejdsulykke, og ikke en slags ekstra A-kasse eller uddannelsesstøtte.
Og hvis I ikke har børn, jamen så burde det da være muligt for dig som en frisk og rask ung mand (går jeg ud fra) selv at tjene de cirka 20.000 om måneden før skat, der skal til for, at både du og konen kan overleve. Og det er da langt mere værdigt end at stå der med tiggerhatten i hånden og skulle redegøre for, at I ikke har gemt nogle værdier væk under madrassen. Jeg har aldrig selv prøvet at være på kontanthjælp, men jeg tror faktisk ikke, at det er nogen særlig spændende oplevelse....
Tjo, hvor skriver man sig op til slagsmål med staten om udlændingeregler? (Gerne uden boksehandskerOg det slagsmål vil vi da gerne bruge jer som rambuk til at tage med den danske stat, hvis I kunne være et relevant og velegnet eksempel, og hvis I er villige til, om man så må sige, at sætte jeres tilværelse på spil og i værste fald risikere, at I må en tur til et andet EU-land igen.
Vi er begge 26. Nu har vi lige fået en lille datter, hvor finder man satserne? Men ved nu at jeg kommer over de 20.000 kr.en hvis I ikke har børn, så kræver det næsten, at det tilbudte job er et deltidsjob, for ellers kan man dårligt undgå at tjene mere end de cirka 20.000 om måneden før skat, der er satsen for 2 x kontanthjælp til barnløse. Og nå ja så kræver det også, at I begge er fyldt 25 år, for ellers er der en særlig lav "ungeydelse" på cirka 6.600 kroner om måneden før skat pr. person.
Og lige en på falderebet...Hvis jeg går tilbage på SU om f.eks. 1 år. for at læse videre, har det så indflydelse på opholdstilladelsen ang. det månedlige forsørgelsebeløb?
-
fundiver199
Realistisk set tror jeg, at man må erkende, at tiderne ikke er til at indføre nye former for overførselsindkomst. Det er mere beskæring af de eksisterende ordninger, der står på politikernes dagsorden f.eks. dagpenge, efterløn, flexjob, førtidspension etc. Og det barske svar er nok lidt, at intet da forhindrer din kone i at tage danskskolen på fuld tid, medens I lever af din løn.nyisverige skrev:Men ja, er helt enig i at det ikke er en værdig måde at starte livet på i DK. Men når de fleste arbejdsgivere i DK vil have orden i danskkundskaberne, synes jeg et eller andet sted, at det nærmere kan betragtes som en investering at lade udlændinge gå på danskskole på fuld tid og så få en form for støtte (selv en SU ville være rigeligt) for derefter hurtigere at kunne komme ud på arbejdsmarkedet! Eller tilbyde SU til engelsksprogede uddannelser (også selvom det er EU-retten) på ligefod med danskere...Ved også min kone i hvert fald ville føle sig mere værdig overfor mig hvis hun også havde en indkomst. Men det er vel en smagssag!
Din kone søger bare om kontanthjælp, når I har boet mindst 3 måneder i Danmark, og hun har fået sit opholdskort og sit danske personnummer, og du er kommet i arbejde men tjener mindre end det, I ville kunne få udbetalt i kontanthjælp, såfremt ingen af jer arbejdede. Og så kontakter I ÆUG`s rådgivning, når/hvis I f.eks. får at vide, at det kan hun ikke få, "fordi hun er her efter EU-reglerne", eller I alternativt får at vide, at nu skal hun rejse hjem, fordi hun har modtaget kontanthjælp. Og så hjælper vi jer med at svare på de breve, som I har fået fra de danske myndigheder og om nødvendigt finde en advokat, der kan køre sagen ved domstolene. Du skal derfor sørge for med det samme, I kommer tilbage til Danmark, at tegne en ganske alm. husstandsforsikring, som inkluderer retshjælp. Og alt dette er 100% seriøst ment.nyisverige skrev:Tjo, hvor skriver man sig op til slagsmål med staten om udlændingeregler? (Gerne uden boksehandsker)
I så fald er satsen cirka 27.500 før skat. Læs mere her:nyisverige skrev:Vi er begge 26. Nu har vi lige fået en lille datter, hvor finder man satserne? Men ved nu at jeg kommer over de 20.000 kr.
https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dag ... muneId=851
Ja så bliver du jo studerende, og så skulle du, hvis du var f.eks. tysk eller polsk statsborger, skrive under på en erklæring om, at du vil forsørge dig selv og din familie under jeres ophold i Danmark. Og herefter skal du naturligvis også gøre det i praksis. Så det vil ærlig talt være en rodet situation, hvis din kone først er begyndt at modtage kontanthjælp. I så fald må det klart anbefales, at du udsætter evt. studieplaner, til hun er kommet i arbejde, så I kan leve af hendes løn og din SU + SU-lån og evt. fritidsjob.nyisverige skrev:Og lige en på falderebet...Hvis jeg går tilbage på SU om f.eks. 1 år. for at læse videre, har det så indflydelse på opholdstilladelsen ang. det månedlige forsørgelsebeløb?