Til Sverige i 3 måneder

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sion

Til Sverige i 3 måneder

Indlæg af sion » 17.02.2012 17:30:54

Hej,

Jeg har tidligere skrevet her for at få noget hjælp i forhold til at rejse til Sverige for at få min Amerikanske kone med til Danmark (vi er begge under 24). Nu er tiden kommet og vi flytter mandag d. 27 februar. Jeg vil gerne sikre at vi gør alt korrekt så jeg har lige nogle spørgsmål.

Mine kone kom til Danmark for godt en måned siden og vi har boet her sammen (hende som turist). Jeg er i mellemtiden blevet færdiguddannet (som datamatiker) og arbejdsløs. Fra mandag d. 27 februar kan jeg tage mine dagpenge med til Sverige for at søge arbejde. Jeg skal dog tilbage til Danmark d. 26 maj (eller den efterfølgende mandag).
  • Hvis jeg ikke finder job i denne 3 måneders periode og vi skal flytte tilbage til Danmark så jeg kan beholde mine dagpenge, vil vi så kunne have nok beviser på at have boet der til at min kone kan få opholdstilladelse i Danmark?
  • Kan det passe at jeg som arbejdssøgende også er "Person med tilstrækkelige midler" og skal have en sygeforsikring?
  • Bør vi få svensk bank og telefon som bevis for ophold selvom vi egentlig ikke mener det er nødvendigt (hvis ikke jeg for arbejde).
  • Hvad er der ellers af ting vi kan gøre for at bevise at vi har boet der?
  • Hvad skal vi gøre i forhold til at flytte vores adresser officielt (hendes amerikanske og min danske) til vores lejlighed i Sverige (fremlejet lejlighed).
  • Hvad er rækkefølgen af de ting vi skal gøre i forhold til at få hende et opholdskort (noget med at vi først skal have personnumre osv.).
  • Er der nogen specifikke regler som har betydning for os da jeg er arbejdssøgende
  • Vi har kun en lejekontakt til d. 1 maj hvorefter vi måske har mulighed for at bo en periode hos min søster som også bor i Malmö, er der nogle problemer i dette?
Generelt er jeg mest bekymret for at vi ikke har tid til at sørge for at vores bevisbyrde er i orden hvis ikke jeg for arbejde og vi skal hjem allerede efter 3 måneder.

Der er så mange oplysninger rundt omkring at det bliver meget forvirrende, så jeg håber det er okay hvis jeg spørger om noget som der allerede er svar på andre steder.

Tak :-)

m.hansen

Re: Til Sverige i 3 måneder

Indlæg af m.hansen » 17.02.2012 18:07:04

Jeg vil forslå at du sørger for at få en lejkontrakt for minimum hele din dagpenge periode, og endnu bedre med mulighed for forlængelse hvis du finder et arbejde. Bank konto, telefon, internet osv. er ting US vil spørge til, så det kan du/i lige så godt have med.
Jeg vil forslå i begge får bibliotekskort og medlemsskab i en klub/fitness center.
Sørg for at få hævekort til jeres svenske bank konto, og bruge det til alle køb i dagligdagen.
Du skal huske at være aktiv jobsøgende mens du bor i Sverige dvs. gem jobansøgninger og jobopslag som dokumentation til US.
Din status er når du vender tilbage til DK "Person med tilstrækkelige midler", medmindre du har haft arbejde i Sverige.

reza4life

Indlæg af reza4life » 17.02.2012 18:55:44

Den eneste forhindring vil være at skatteværket vil kræve blanket E106 for at din kone kunne få svensk personnummer og det vil nærmest være umuligt at skaffe denne blanket siden din kone ikke har været tilmeldt folkeregisteret i Danmark.Det jeg vil anbefale er at din kone får lavet en privat forsikring fra sit hjemland der er dækket i sverige imens i opholder jer der.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2012 08:04:28

sion skrev:Hvis jeg ikke finder job i denne 3 måneders periode og vi skal flytte tilbage til Danmark så jeg kan beholde mine dagpenge, vil vi så kunne have nok beviser på at have boet der til at min kone kan få opholdstilladelse i Danmark?
Ja hvis du har sørget for at samle dem. Du skal både kunne dokumentere din aktive jobsøgning i Sverige og dit fysiske ophold i Sverige.
sion skrev:Kan det passe at jeg som arbejdssøgende også er "Person med tilstrækkelige midler" og skal have en sygeforsikring?
Som dansker skal du aldrig have en sygeforsikring i andre nordiske lande. Din kone skal heller ikke, når du er jobsøgende, men hun vil ikke være dækket af den svenske sygeforsikring heller. At være jobsøgende skal således opfattes som en slags udvidelse af retten til ophold i under 3 måneder, hvor man jo alene er en slags "turist".
sion skrev:Bør vi få svensk bank og telefon som bevis for ophold selvom vi egentlig ikke mener det er nødvendigt (hvis ikke jeg for arbejde).
Umiddelbart vil det vel være meget naturligt at vente med fastnettelefon, til du har fået et job, så I ved, at opholdet i Sverige bliver af mere end 3 måneders varighed, og til I har en fast bolig. Men bankkonto og en mobil med taletidskort kan I da godt anskaffe jer, det kan jo aldrig skade noget.
sion skrev:Hvad er der ellers af ting vi kan gøre for at bevise at vi har boet der?
Dokumentere økonomisk aktivitet i sædvanligt omfang f.eks. indkøb af dagligvarer mm. Betaling med kreditkort viser, at transaktionen er foretaget af dig, det gør en navnløs kassebon ikke.
sion skrev:Hvad skal vi gøre i forhold til at flytte vores adresser officielt (hendes amerikanske og min danske) til vores lejlighed i Sverige (fremlejet lejlighed).
Du bør selv forsøge at blive folkebogført i Sverige, men det er ikke sikkert, at det kan lade sig gøre, da Skatteverket muligvis vil mene, at der ikke er noget, der tyder på, at du vil være i Sverige i mindst 12 måneder, hvilket er kravet for folkebogføring, når du hverken kan dokumentere bolig eller forsørgelsesgrundlag for mere end 2-3 måneder frem i tiden. Og for din kone kan det naturligvis slet ikke lade sig gøre, før du kan smide en ansættelseskontrakt på bordet. Og så ser vi desuden lige bort fra, at ingen jo pt. kan få deres ægtefæller folkebogført i Sverige, hvilket man vel dog må formode, at der før eller siden bliver fundet en løsning på. Så I må givetvis indstille jer på, at din kone kommer til at være "turist" i Sverige i det første lange stykke tid dvs. uden svensk personnummer og dermed også uden ret mange muligheder for at begynde på noget som helst, der ligner et normalt liv.
sion skrev:Hvad er rækkefølgen af de ting vi skal gøre i forhold til at få hende et opholdskort (noget med at vi først skal have personnumre osv.)
Din kone kan naturligvis ikke få udstedt et svensk opholdskort, får du har fået et job og dermed kan dokumentere, hvad I skal leve af. Så der er ingen grund til overhovedet at søge om det, før du har fået et job, eller I har været i Sverige i 3 måneder. Din kone har således pligt til at søge opholdskort senest 3 måneder efter sin ankomst.
sion skrev:Generelt er jeg mest bekymret for at vi ikke har tid til at sørge for at vores bevisbyrde er i orden hvis ikke jeg for arbejde og vi skal hjem allerede efter 3 måneder.
Jeg vil medgive, at det hele lyder en smule tyndbenet, så det vil klart være at foretrække, hvis du faktisk finder dig et arbejde i enten Danmark eller Sverige, før de 3 måneder er gået, således at I kan etablere et mere reelt liv i Sverige, før I overhovedet begynder at overveje at flytte videre til Danmark.

Men det er ikke umuligt, at din kone kan få dansk opholdskort på basis af et forløb som det, du beskriver, det er bare usikkert. Men hvis I ikke har nogen bedre mulighed, må I vel bare forsøge.

sion

Indlæg af sion » 18.02.2012 12:18:30

Mange tak for svarende. :-)

Jeg håber meget at jeg kan finde job, men det er jo ikke sikkert, så må bare sørge for at være forberedt.
  • Hvad sker der egentlig hvis vi kommer tilbage til Danmark og for afslag? Kan vi så tage tilbage til Sverige og prøve igen?
  • Da vi kun kan dokumentere at min kone er kommet til Danmark den 10. januar og ikke hvornår hun er kommet til Sverige har jeg fået at vide at hun bør søge opholdskort i Sverige 3 måneder fra denne dato. Tænkte dog at det ville være rart at få det gjort i god tid. Er der nogle problemer med det?
  • Kan vi overhovedet søge om opholdskort før vi begge har personnumre i Sverige?
  • Vil US kunne vide at min søster rent faktisk er min søster? Vil det være bedre at flytte et andet sted hen når vores første lejekontrakt udløber?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2012 13:25:04

1) Ja naturligvis. Den fri bevægelighed er jo netop - fri.

2) Næh ikke andet end, at Migrationsverket givetvis vil bede om nogle ting, som du ikke kan give dem, og derfor vil ansøgningen bare blive lagt hen, indtil du har produceret f.eks. en ansættelseskontrakt og nogle lønsedler.

3) Ja men i forlængelse af 2) vil sagen bare blive lagt hen, indtil du kan producere et svensk personnummer for dig selv. Din kone kan derimod godt vente med at få sit, til hun har fået opholdskort. Og det må man endda nok sige vil være den normale procedure. I Danmark er det f.eks. altid sådan, at rækkefølgen er, og i betragtning af, hvor umuligt det er at komme igennem proceduren på Skatteverket pt., så lad dog være med at spilde jeres tid med det, før det evt. er nødvendigt.

4) Ja og ja. Hvis du bor hos din søster vil der selvfølgelig alt andet lige være en lidt stærkere mistanke om, at du har proforma-adresse. Men den mistanke kan jo tilbagevises, så det kan ikke siges at være så specielt afgørende i sig selv. Men kravene til din bevisførelse på andre områder vil alt andet lige stige. Eller sagt på en anden måde: En førstehånds-kontrakt med et boligselskab vil i sig selv være et stærkt bevis på, at du bor i Sverige, og det vil en c/o adresse hos din søster naturligvis ikke være. Så hvis du har en sådan, så øges kravene til din øvrige bevisførelse naturligvis meget betydeligt.

Og hertil kommer, at et kortvarigt ophold på en c/o adresse vil have karakter af et ferieophold og ikke en bosætning. Så også af den grund svækker en sådan adresse jeres sag. Dette vil dog ikke være tilfældet, hvis der er tale om, at I bor hos din søster i f.eks. 3 år. Men hvis du har besøgt din søster i Østrig i 2 måneder og herefter er flyttet tilbage til din egen lejlighed i Danmark, så vil man jo heller ikke sige, at du har "boet" i Østrig. Så vil man sige, at du hele tiden har boet i Danmark og bare har været på ferie i Østrig. Og det samme gælder selvfølgelig, hvis du bare lige har besøgt din søster i Malmø i nogle få måneder eller uger. Det vil heller ikke have karakter af, at du har haft et "liv" i Sverige, og det er det, der er kravet for, at din kone kan have opholdsret i Danmark efter EU-reglerne.

Aktiv jobsøgning vil til gengæld tale for, at der ikke blot var tale om en ferie, så hvis I flytter hurtigt tilbage til Danmark vil dokumentation herfor være et centralt element i sagen. Og her er det selvfølgelig ikke nok, at du kan bevise, at A-kassen har ladet dig tage dine dagpenge med. Du skal også kunne bevise, at du faktisk og aktivt har gjort en indsats for at søge job i Sverige og dermed har udnyttet retten til fri bevægelighed for jobsøgende.

Der er præcedens for, at dette kan give ret til FS i Danmark efter EU-reglerne, så det burde sådan set være lige ud af landevejen. Men når jeg alligevel trækker en smule på den, så er det forbi, det ikke fremgår af de offentliggjorte afgørelse, hvor de pågældende har søgt job, og hvordan de har boet.

Og her kan man nok godt sige, at det umiddelbart kan få nogle alarmklokker til at ringe, hvis man flytter fra København til Malmø for at søge job. For hvorfor i alverden skulle man ikke kunne søge job i Malmø fra sin bopæl i København? Det vil derfor se langt mere troværdigt ud, hvis du tager dine dagpenge med dig til 3 måneders jobsøgning et sted, der ligger langt fra din bopæl som f.eks. London, Oslo eller måske Palermo. Eller måske bare Stockholm, men ikke Malmø hvis din nuværende bopæl er i København.

Men hvis du kommer fra Esbjerg eller Hirtshals, så er det måske ok at vælge Malmø. For så kan man jo næppe sige, at du har let adgang til jobsøgning i Sydsverige fra din nuværende bopæl.

sion

Indlæg af sion » 18.02.2012 15:17:59

Mange tak for det detaljerede svar. Jeg føler mig noget mere sikker på hvad vi skal gøre nu.
Det kan være jeg kommer tilbage med nogle flere spørgsmål i de næste par måneder.

sion

Indlæg af sion » 15.03.2012 15:20:45

Jeg har en opdatering til vores situation samt et par spørgsmål.

Jeg har været inde og få mig et personnummer, og det gik faktisk overraskende let selvom vi kun har en lejekontrakt til 1. maj og jeg var arbejdssøgende i 3 måneder. Jeg skrev på ansøgningen at vi regner med at blive her 1-3 år afhængigt af hvad arbejde jeg fandt.
Efterfølgende har jeg fået job i København, så vores situation ser nu meget bedre ud.

Spørgsmål:
  • Vi forsøger at finde et mobil abonnement eller noget taletid i Sverige, men er ikke sikker på hvad vi skal vælge. Er der nogen der har nogle erfaringer?
  • Da der er problemer med at få personnumre til ægtefæller har vi endnu ikke forsøgt for min kone, vil det være nemmere efter at hun for et opholdskort?
  • Kan vi søge opholdskort i Danmark mens vi stadig bor i Sverige eller skal vi flytte til Danmark først?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2012 16:23:37

1) Nej desværre ikke, da jeg ikke selv bor i Sverige.

2) Nej det løser ikke problemet.

3) Ja og det kan godt anbefales.

closed1

Indlæg af closed1 » 15.03.2012 16:26:23

angående mobil .Så er tre.se noget af det bedste for det kan også bruges i dk til alm pris , det sammen med mobil bredbånd .

Henrik S

Indlæg af Henrik S » 16.03.2012 06:29:18

Jeg er enig i, at Tre er noget af det bedste at bruge til begge sider af Sundet.

Det koster det samme at bruge internettet, og at ringe til svenske numre fra Danmark på Tre's netværk.

Når det er sagt, vil jeg godt advare om to ting:
1. Man kan ikke købe Tre abonnement med bindingstid, før man har haft svensk personnummer i 8 måneder. De står meget fast på det krav. Man er altså nødt til selv at have mobilen.
2. Når man er i Danmark tager de _meget_ høje priser for alle opkald og SMS til danske numre, samt hvis ens mobil er hoppet på et andet net end Tre i Danmark.

Jeg har selv, lidt mod reglerne, beholdt mit danske mobilabonnement, som jeg så bruger til danske opkald.

Venlig hilsen Henrik

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 08.04.2012 16:41:56

m.hansen skrev: Din status er når du vender tilbage til DK "Person med tilstrækkelige midler", medmindre du har haft arbejde i Sverige.
Er det virkelig sandt?

Står og skal flytte hjem efter min dagpengeperiode i Sverige...(Håber på godkendelse) Men umiddelbart forstår jeg det som om at man har været arbejdstager hvis man har søgt arbejde??

Er jeg helt ved siden af?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2012 05:47:57

Ja du er helt ved siden af. Man er ikke vandrende arbejdstager, fordi man er arbejdsløs og er flyttet til et andet EU-land for at søge job. Derimod bevarer man sin status som vandrende arbejdstager, hvis man har arbejdet en periode i et andet EU-land og herefter bliver uforskyldt arbejdsløs, men stadig står til rådighed for arbejdsmarkedet i det pågældende land. Har man arbejdet i mindre end 12 måneder, bevarer man sin status som arbejdstager i 6 måneder, og har man arbejdet i mere end 12 måneder, bevarer man sin status som arbejdstager lige så længe, man stadig står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Så i dit tilfælde vil US undersøge, om du råder over "tilstrækkelige midler" til at forsørge dig selv og din ægtefælle i Danmark. Og så må du jo bare håbe på, at dine dagpenge fra A-kassen er nok til, at dette er tilfældet. Det har det været hidtil, men der er sket to ændringer på det seneste, som kan få betydning for netop denne situation. Den ene er, at starthjælpen er afskaffet, og den anden er, at dagpengeperioden er kortet ned til 2 år.

Og hvad det sidste angår, kan det jo have betydning, hvis man er sent i sin dagpengeperiode, når man vender tilbage til Danmark. Er der f.eks. kun 4 måneder tilbage af denne, jamen så er der jo kun 4 måneder til at finde et job, hvis man skal blive ved med at opfylde kravet om at råde over "tilstrækkelige midler". Og det må man da så nok forvente, at US vil sætte sig ned og vente på, at man gør, før de udsteder et opholdskort til ens ægtefælle.

Så generelt er det langt bedre, hvis man faktisk har succes med sin jobsøgning i det andet EU-land. Hvilket så nok i de fleste tilfælde kræver, at man bevæger sig lidt længere væk fra den danske grænse end Malmø. Norge og såmænd også Nordsverige synes pt. at være langt bedre steder at gå på jagt efter et job end Malmø. Og når man ikke er afhængig af at pendle over Øresundsbroen for at passe et job i Danmark, er der jo ingen grund til at bosætte sig i lige netop Malmø.

Men for jer er "løbet vel kørt" nu, så I må nok bare satse på, at du vender hjem som "person med tilstrækkelige midler" og lever op til de krav, som der nu engang er omkring det.

nyisverige

Indlæg af nyisverige » 09.04.2012 16:04:50

Tak for oplysningen...

Nu er jeg kun 4 måneder inde i min dagpengeperiode og har også et arbejde på hånden i DK når vi vender tilbage, så det er forhåbentlig ikke det store problem!

Men det jeg simpelthen ikke forstår, er om min kone får adgang til nogen økonomisk støtte i DK (Kontanthjælp?) når hun skal igang på dansk-skole? Eller om hun skal have arbejde ved siden af?

For lad os lige være ærlige...det er godt nok træls at leve på 1 indtægt i dagens Danmark...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2012 16:26:29

Ja men sådan er livet jo. Ægtefæller har gensidig forsørgelsespligt, så hvis du havde giftet dig med Rikke fra det lokale diskotek, og hun ikke havde nogen indtægt, så skulle I også leve af din løn, hvis den ligger over det, der i Danmark er defineret som et eksistensminimum for to voksne. Kontanthjælp er ikke en universel ydelse, som man kan få, bare fordi man ikke selv har nogen indtægt.

Hidtil har Danmark så desuden tolket den fri bevægelighed sådan, at hvis en dansk statsborger vender hjem fra et andet EU-land uden at have været økonomisk aktiv i det land, så er opholdsretten for en evt. medfølgende trejdelandsægtefælle afhængig af, at den danske statsborger efter ankomsten til Danmark forsørger sin ægtefælle, indtil denne efter 5 år har erhvervet sig en tidsubegrænset opholdsret.

Dette mener ÆUG så i princippet er en forkert tolkning, idet vi alene mener, at der kan stilles de samme krav, som der stilles til f.eks. polske og tyske statsborgere i Danmark, dvs. at man skal være arbejdstager, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Og for arbejdstagere er retten til ophold ikke betinget af, at de nødvendigvis forsørger sig selv og deres familie fuldt ud.

Så hvis din kommende løn er lavere end satsen for kontanthjælp for to voksne med eller uden børn (der er forskellige satser for forsørgere og barnløse), og hvis I ikke har nogen formue, så mener ÆUG principielt, at din kone har ret til supplerende kontanthjælp på samme niveau, som hvis du havde giftet dig med Rikke fra diskoteket, eller du var en tysk eller polsk arbejdstager med bopæl og job i Danmark, og at dette vel at mærke ikke påvirker hendes opholdsret i Danmark, så længe du er arbejdstager.

Og det slagsmål vil vi da gerne bruge jer som rambuk til at tage med den danske stat, hvis I kunne være et relevant og velegnet eksempel, og hvis I er villige til, om man så må sige, at sætte jeres tilværelse på spil og i værste fald risikere, at I må en tur til et andet EU-land igen.

Men hvis I ikke har børn, så kræver det næsten, at det tilbudte job er et deltidsjob, for ellers kan man dårligt undgå at tjene mere end de cirka 20.000 om måneden før skat, der er satsen for 2 x kontanthjælp til barnløse. Og nå ja så kræver det også, at I begge er fyldt 25 år, for ellers er der en særlig lav "ungeydelse" på cirka 6.600 kroner om måneden før skat pr. person.

Endelig vil jeg så sige, at jeg personligt ville foretrække, at min ægtefælle kunne starte sit nye liv i Danmark på en mere værdig måde end ved at være social klient, og da navnlig hvis det kun drejer sig om nogle få tusinde kroner om måneden, hun ville være berettiget til. For mig er det sociale system mere noget, der skal være der for, at man kan falde tilbage på det, hvis der slet ikke er andre muligheder, fordi man f.eks. er blevet ramt af langvarig sygdom eller en arbejdsulykke, og ikke en slags ekstra A-kasse eller uddannelsesstøtte.

Og hvis I ikke har børn, jamen så burde det da være muligt for dig som en frisk og rask ung mand (går jeg ud fra) selv at tjene de cirka 20.000 om måneden før skat, der skal til for, at både du og konen kan overleve. Og det er da langt mere værdigt end at stå der med tiggerhatten i hånden og skulle redegøre for, at I ikke har gemt nogle værdier væk under madrassen. Jeg har aldrig selv prøvet at være på kontanthjælp, men jeg tror faktisk ikke, at det er nogen særlig spændende oplevelse....

Besvar