sion skrev:Hvis jeg ikke finder job i denne 3 måneders periode og vi skal flytte tilbage til Danmark så jeg kan beholde mine dagpenge, vil vi så kunne have nok beviser på at have boet der til at min kone kan få opholdstilladelse i Danmark?
Ja hvis du har sørget for at samle dem. Du skal både kunne dokumentere din aktive jobsøgning i Sverige og dit fysiske ophold i Sverige.
sion skrev:Kan det passe at jeg som arbejdssøgende også er "Person med tilstrækkelige midler" og skal have en sygeforsikring?
Som dansker skal du aldrig have en sygeforsikring i andre nordiske lande. Din kone skal heller ikke, når du er jobsøgende, men hun vil ikke være dækket af den svenske sygeforsikring heller. At være jobsøgende skal således opfattes som en slags udvidelse af retten til ophold i under 3 måneder, hvor man jo alene er en slags "turist".
sion skrev:Bør vi få svensk bank og telefon som bevis for ophold selvom vi egentlig ikke mener det er nødvendigt (hvis ikke jeg for arbejde).
Umiddelbart vil det vel være meget naturligt at vente med fastnettelefon, til du har fået et job, så I ved, at opholdet i Sverige bliver af mere end 3 måneders varighed, og til I har en fast bolig. Men bankkonto og en mobil med taletidskort kan I da godt anskaffe jer, det kan jo aldrig skade noget.
sion skrev:Hvad er der ellers af ting vi kan gøre for at bevise at vi har boet der?
Dokumentere økonomisk aktivitet i sædvanligt omfang f.eks. indkøb af dagligvarer mm. Betaling med kreditkort viser, at transaktionen er foretaget af dig, det gør en navnløs kassebon ikke.
sion skrev:Hvad skal vi gøre i forhold til at flytte vores adresser officielt (hendes amerikanske og min danske) til vores lejlighed i Sverige (fremlejet lejlighed).
Du bør selv forsøge at blive folkebogført i Sverige, men det er ikke sikkert, at det kan lade sig gøre, da Skatteverket muligvis vil mene, at der ikke er noget, der tyder på, at du vil være i Sverige i mindst 12 måneder, hvilket er kravet for folkebogføring, når du hverken kan dokumentere bolig eller forsørgelsesgrundlag for mere end 2-3 måneder frem i tiden. Og for din kone kan det naturligvis slet ikke lade sig gøre, før du kan smide en ansættelseskontrakt på bordet. Og så ser vi desuden lige bort fra, at
ingen jo pt. kan få deres ægtefæller folkebogført i Sverige, hvilket man vel dog må formode, at der før eller siden bliver fundet en løsning på. Så I må givetvis indstille jer på, at din kone kommer til at være "turist" i Sverige i det første lange stykke tid dvs. uden svensk personnummer og dermed også uden ret mange muligheder for at begynde på noget som helst, der ligner et normalt liv.
sion skrev:Hvad er rækkefølgen af de ting vi skal gøre i forhold til at få hende et opholdskort (noget med at vi først skal have personnumre osv.)
Din kone kan naturligvis ikke få udstedt et svensk opholdskort, får du har fået et job og dermed kan dokumentere, hvad I skal leve af. Så der er ingen grund til overhovedet at søge om det, før du har fået et job, eller I har været i Sverige i 3 måneder. Din kone har således pligt til at søge opholdskort senest 3 måneder efter sin ankomst.
sion skrev:Generelt er jeg mest bekymret for at vi ikke har tid til at sørge for at vores bevisbyrde er i orden hvis ikke jeg for arbejde og vi skal hjem allerede efter 3 måneder.
Jeg vil medgive, at det hele lyder en smule tyndbenet, så det vil klart være at foretrække, hvis du faktisk finder dig et arbejde i enten Danmark eller Sverige, før de 3 måneder er gået, således at I kan etablere et mere reelt liv i Sverige, før I overhovedet begynder at overveje at flytte videre til Danmark.
Men det er ikke umuligt, at din kone kan få dansk opholdskort på basis af et forløb som det, du beskriver, det er bare usikkert. Men hvis I ikke har nogen bedre mulighed, må I vel bare forsøge.