Vedr regler om visum

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ayh

Vedr regler om visum

Indlæg af Ayh » 02.04.2012 22:59:23

Hej alle sammen.. Jeg håber nogen herinde kan give mig svar på mine spørgsmål.. Jeg er dansk statsborger som er gift med en inder. Vi blev gift sidste år i Sverige så han os ku få ophold.. Han fik så sidste år sit opholdskort på 5 år.. Som vi så laver om til den 2 årige så vi hurtige ka komme tilbage til dk.. Og det er bare dejligt.. Meeeen .. Jeg vil tilbage til dk , og ville høre om vi kan flytte derhen eller hvordan og hvorledes har vi muligheder ? Ska vi vente 2 år før vi kan flytte til dk ? Han arbejder ikk men jeg arbejder i dk Fuldtid. Håber nogen ka hjælpe.

fundiver199

Re: Vedr regler om visum

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 05:28:04

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... r/flyttedk

Ja I kan når som helst flytte til Danmark ved anvendelse af reglerne om fri bevægelighed i EU. Det kan man gøre, så snart man har haft et "faktisk og reelt ophold" sammen i et andet EU/EØS-land end Danmark.

De to år, som du snakker om, er den tid det tager at få permanent opholdstilladelse i Sverige. Permanent opholdstilladelse er godt at have, hvis man gerne vil bo et sted, da den giver mere tryghed i tilværelsen. Men den kan ikke bruges til noget som helst i andre lande. Det svarer helt til, at du ikke kan bruge det til noget at blive optaget på lærerseminaret, hvis du gerne vil uddanne dig til sygeplejeske.

Overskriften på dit indlæg er "regler om visum". Men visum er igen noget helt andet. Visum er noget, du kan søge om, hvis du gerne vil rejse til Kina for at holde 3 ugers ferie. Hvis man vil bo i et andet land end sit eget, skal man have en opholdstilladelse eller, hvis det er inden for EU/EØS, en opholdsret efter EU-reglerne. Jeg har derfor også flyttet dit indlæg til det rigtige forum nemlig "ophold efter EU-reglerne". Her kan du finde mange andre indlæg om det emne, som du spørger ind til.

Besvar