Tilbage til DK fra Malmø - Hva så?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
nyisverige

Tilbage til DK fra Malmø - Hva så?

Indlæg af nyisverige » 28.03.2012 03:57:18

Hej alle...

Så står mig og den lille nyfødte og skal benytte EU-reglerne for at få konen/mor til at flytte tilbage sammen med os over sundet igen.

Vi er meget fleksible og skal jo igang med at opbygge en hverdag, så her er vores superhurtige-mulige fremtidsudsigter:

Min kone ville gerne igang med en uddannelse, men skal nok lige have noget danskundervisning først (hun har fået et privat intensivt forløb da hun opholdt sig på Schengen-visum), Jeg skal færdiggøre min uddannelse, jeg mangler min. 1,5 år. Men har også mulighed for både at arbejde/tage barsel/A-kasse.

Alt dette afleder jo en række bekymringer og spørgsmål,

Så;

1. Kan min kone få nogen form for økonomisk støtte efter de 3 måneder (EU-rettens "karantæne"-tid??), til at tage Dansk-undervisning? Hvor findes der information om det? Kan hun gå på dansk barsel når hun får CPR-nr?
2. Kan hun få SU til en rigtig uddannelse, hvis jeg også er på SU? Eller skal jeg være i arbejde? Bliver hun frataget retten til SU igen, hvis jeg først arbejder og om 1 år vælger at starte på SU?
3. Hvornår må hun påbegynde arbejde efter vores tilbageflytning? Skal vi vente på godkendelse fra US og CPR-nr? Hvornår kan hun oprette dansk firma i hendes navn?

På forhånd tak for jeres sikkert fantastiske svar!

Mange hilsner fra en kommende dansker :shock:

Besvar