hvordan gør vi?
hvordan gør vi?
Hej.
Jeg har besøg af min thailandske kone her i Danmark og nu er hun blevet gravid og vi ville flytte til Flensburg, så vi kan blive sammen og hendes visum udløber 18 april... vi har fundet en lejlighed, som er ledig fra 1 april, men kan hun nå at få opholdskort inden 18 april eller skal hun rejse hjem først?
Kan vi bare flytte derned og så søge om opholdskort i Flensburg til hende eller skal det søges på ambassaden før at vi flytter?
jeg har læst vejledningen om at flytte til et andet EU land, men ved at Tyskland sommetider har deres særheder med hensyn til at følge love...
Håber at i kan hjælpe
Jeg har besøg af min thailandske kone her i Danmark og nu er hun blevet gravid og vi ville flytte til Flensburg, så vi kan blive sammen og hendes visum udløber 18 april... vi har fundet en lejlighed, som er ledig fra 1 april, men kan hun nå at få opholdskort inden 18 april eller skal hun rejse hjem først?
Kan vi bare flytte derned og så søge om opholdskort i Flensburg til hende eller skal det søges på ambassaden før at vi flytter?
jeg har læst vejledningen om at flytte til et andet EU land, men ved at Tyskland sommetider har deres særheder med hensyn til at følge love...
Håber at i kan hjælpe
-
fundiver199
Re: hvordan gør vi?
Tyskland var flere år forsinket med at implementere Opholdsdirektivet, som blev til i 2004. Det skulle have være implementeret i 2006, men i Tyskland skete det først i 2009. Men reglerne burde blive fuldt i Tyskland nu, så det burde være helt uproblematisk, at din kone indrejser på et visum udstedt af Danmark. Og når hun først er kommet ind har hun opholdsret og skal derfor ikke længere bruge et visum. Opholdsrettet er en ret, hun har, og ikke en ret hun først før, når de tyske myndigheder har udstedt et opholdskort. Kortet bekræftet bare den ret, hun har haft, siden hun satte benene på tysk jord.
Og i virkeligheden skal hun jo kun for alvor bruge visum til at komme ind i Schengen, da der ingen kontrol er ved de indre grænser. Men for at undgå diskussioner må det da klart anbefales, at din kone meddeler sin tilstedeværelse til de tyske myndigheder (søger opholdskort), før hendes visum udløber, og ikke først 3 måneder efter sin indrejse i Tyskland, som reglerne ellers siger.
Så ja umiddelbart er det da bare "go for it". Det burde være helt uproblematisk. For år tilbage var der mange problemer i Tyskland, men i dag er det jo i Sverige, at problemerne er, så nu er det vel næsten blevet nemmere at flytte til Tyskland.
Og i virkeligheden skal hun jo kun for alvor bruge visum til at komme ind i Schengen, da der ingen kontrol er ved de indre grænser. Men for at undgå diskussioner må det da klart anbefales, at din kone meddeler sin tilstedeværelse til de tyske myndigheder (søger opholdskort), før hendes visum udløber, og ikke først 3 måneder efter sin indrejse i Tyskland, som reglerne ellers siger.
Så ja umiddelbart er det da bare "go for it". Det burde være helt uproblematisk. For år tilbage var der mange problemer i Tyskland, men i dag er det jo i Sverige, at problemerne er, så nu er det vel næsten blevet nemmere at flytte til Tyskland.
Det ville sige at hvis vi flytter til Flensburg 1 april, så skal vi bare indmelde os på kommunen og søge opholdskort hos Ausländerangelegenheiten i Flensburg og ikke på en ambassade i Dk først?
Og hvad så, hvis vi rejser på ferie i Thailand... kan hun så komme ind i landet igen eller skal vi så søge visum igen?
Og hvad så, hvis vi rejser på ferie i Thailand... kan hun så komme ind i landet igen eller skal vi så søge visum igen?
-
fundiver199
Ja hvis din kone ikke har fået et tysk opholdskort, så skal hun selvfølgelig bruge visum for at komme ind i Schengen igen. Og hvorfor skabe så meget unødvendigt bøvl og besvær for sig selv og andre? Vent dog med at tage på ferie uden for Tyskland, til hun har fået sit opholdskort.
vi har nu heller ikke planer om at rejse imorgen, men ville bare gerne vide om hun skulle bruge visa for at komme ind igen...
jeg fik ikke helt svar på om vi bare kan flytte til Flensburg og så søge opholdskort dernede eller vi skal på ambassaden? Har du evt noget fra EU loven som kan bekræfte dette?
Vi har skrevet til den tyske ambassade og de ville have at vi skulle rejse fra thy til københavn for at søge om opholdskort på den tyske ambassade, men det kan dette virkelig være rigtigt i EU? og hvad sker der, hvis de nægter hende opholdskort? De siger at dette tager et par uger at lave og vi først kan søge når jeg har skiftet min adresse til Tyskland og medbringer papirer og sygeforsikring fra Tyskland...
Jeg er godt nok forvirret lige nu...
jeg fik ikke helt svar på om vi bare kan flytte til Flensburg og så søge opholdskort dernede eller vi skal på ambassaden? Har du evt noget fra EU loven som kan bekræfte dette?
Vi har skrevet til den tyske ambassade og de ville have at vi skulle rejse fra thy til københavn for at søge om opholdskort på den tyske ambassade, men det kan dette virkelig være rigtigt i EU? og hvad sker der, hvis de nægter hende opholdskort? De siger at dette tager et par uger at lave og vi først kan søge når jeg har skiftet min adresse til Tyskland og medbringer papirer og sygeforsikring fra Tyskland...
Jeg er godt nok forvirret lige nu...
-
fundiver199
Og det skal hun.luffe20 skrev:vi har nu heller ikke planer om at rejse imorgen, men ville bare gerne vide om hun skulle bruge visa for at komme ind igen....
Reglerne for den fri bevægelighed er beskrevet i direktiv 2004/38 EF. Du kan finde det ved at søge på Google.luffe20 skrev:jeg fik ikke helt svar på om vi bare kan flytte til Flensburg og så søge opholdskort dernede eller vi skal på ambassaden? Har du evt noget fra EU loven som kan bekræfte dette?
Nej det er ikke rigtigt. Ambassaden tager fejl, fordi de ikke kender reglerne. Og det er jo heller ikke regler, som de har noget at gøre med på den tyske ambassade i København, så hvor skulle de vide det fra? Du ringer jo heller ikke til Skat, hvis du gerne vil vide, hvorfor du får dit barn i institution. Det er äusländerbehörde, der registrerer unionsborgere og deres familie i Tyskland, ikke de tyske ambassader i andre EU-lande. Så hvis du ikke stoler på de informationer, du får hos ÆUG, må du kontakte äusländerbehörde.luffe20 skrev:Vi har skrevet til den tyske ambassade og de ville have at vi skulle rejse fra thy til københavn for at søge om opholdskort på den tyske ambassade, men det kan dette virkelig være rigtigt i EU?
Hvis äusländerbehörde ikke mener, at din kone har ret til at bo i Tyskland, så sender de hende et brev, hvor de giver hende f.eks. 30 dage til at forlade landet. Og så må hun jo rejse hjem. Det kan f.eks. ske, hvis de mener, at hun er en eftersøgt terrorist på FBI´ most wanted liste, eller at du ikke har sandsynliggjort, at du kan forsørge dig selv og din kone, og du hverken skal studere eller arbejde i Tyskland men f.eks. være grænsegænger. Så har de lov at bede hende rejse, hvis du f.eks. kun tjener 2.000 kroner om måneden.luffe20 skrev:og hvad sker der, hvis de nægter hende opholdskort? De siger at dette tager et par uger at lave og vi først kan søge når jeg har skiftet min adresse til Tyskland og medbringer papirer og sygeforsikring fra Tyskland..
Ja man bliver meget forvirret, når man søger information de forkerte steder og derfor får forkert information. Derfor anbefaler vi også, at man kun søger information om regler mm hos ÆUG og kun henvender sig til andre parter, hvis vi udtrykkeligt siger, at der er noget, vi ikke ved eller er i tvivl om. Det er meget ressourcekrævende for os, at vi både skal oplyse om de gældende regler og samtidig forklare folk, at den information, de har fået andre steder, er forkert.luffe20 skrev:Jeg er godt nok forvirret lige nu...
-
fundiver199
Som en tilføjelse kan man sige, at det at ringe til en tysk ambassade og spørge, om man kan tage sin kone, der ikke har lovligt ophold i EU med sig til Tyskland efter EU-reglerne og dermed "omgå" den tyske udlændingelov, svarer lidt til at ringe til Skat for at få vejledning om, hvordan man kan lave en smart skattefidus. Det er ikke voldsomt overraskende, at det kan føre til, at man får nogle forkerte svar, selvom de selvfølgelig i princippet har pligt til at svare rigtigt.
Men her må man så også sige, at offentlige myndigheder (i Danmark) jo nok har vejledningspligt. Men de er først og fremmest myndigheder og ikke rådgivningstjenester. Det er ikke deres opgave at "hjælpe" borgerne med at opnå det, de gerne vil. Hjælp kan man derimod få fra f.eks. ÆUG eller en advokat. Så det er lidt vigtigt at skille de forskellige roller ad.
Det giver mening at spørge f.eks. tyske myndigheder om praktiske detaljer, som hvorvidt de gerne vil have en vielsesattest oversat til tysk. Men ikke om hvordan reglerne for fri bevægelighed er i EU. Den slags giver det mening at spørge ÆUG om, for det ved vi, da vi har sendt vel efterhånden 1.000-vis af dansk-udenlandske par afsted på disse rejser, og de mange par melder jo tilbage til ÆUG, hvis de oplever problemer.
Men her må man så også sige, at offentlige myndigheder (i Danmark) jo nok har vejledningspligt. Men de er først og fremmest myndigheder og ikke rådgivningstjenester. Det er ikke deres opgave at "hjælpe" borgerne med at opnå det, de gerne vil. Hjælp kan man derimod få fra f.eks. ÆUG eller en advokat. Så det er lidt vigtigt at skille de forskellige roller ad.
Det giver mening at spørge f.eks. tyske myndigheder om praktiske detaljer, som hvorvidt de gerne vil have en vielsesattest oversat til tysk. Men ikke om hvordan reglerne for fri bevægelighed er i EU. Den slags giver det mening at spørge ÆUG om, for det ved vi, da vi har sendt vel efterhånden 1.000-vis af dansk-udenlandske par afsted på disse rejser, og de mange par melder jo tilbage til ÆUG, hvis de oplever problemer.
Ja det har du jo ret i...
Men jeg takker mange gange for hjælpen og håber at det lykkedes:)
Men jeg takker mange gange for hjælpen og håber at det lykkedes:)
-
fundiver199
Det håber jeg også. Den pointe, jeg forsøgte at få frem, er en, der for så vidt gælder i alle FS-sager. Nemlig at der i sådan en sag er to parter, nemlig det par der søger, og den stat der skal tillade ophold. Og dette er i en del sager to parter, som ikke har den samme interesse. Og derfor er det ikke nødvendigvis særlig oplagt, at den ene part søger rådgivning og information hos den anden. For nok har de ansatte i f.eks. Udlændingestyrelsen en vejledningspligt efter Forvaltningsloven. Men de er først og fremmest repræsentanter for Staten. Og Staten har ikke nødvendigvis en interesse i at give opholdstilladelse til alle, der søger om det.
Og taler vi om en tysk ambassade, der bliver kontaktet af en dansk statsborger, der gerne vil tage sin kone fra fra et tredjeland med sig til Tyskland uden om de normale tyske immigrationsregler, ja så føler de ansatte på ambassaden nok ikke nogen voldsomt stor forpligtelse til at hjælpe ham med det. Det er ikke så svært at forestille sig, at de i stedet ser det som deres opgave at forsvare den tyske stats interesser, som de måske meget let vurderer at være, at han ikke tager sin kone fra et tredjeland med sig til Tyskland helt uden om de regler, der normalt gælder for den slags.
Men hvis man derimod ringer og spørger til muligheden for at starte en virksomhed i Tyskland, der forventes at skabe en 200-300 nye arbejdspladser, så får man nok en langt mere imødekommende behandling. Og sådan er det jo bare et eller andet sted. Det er faktisk meget menneskeligt
Og taler vi om en tysk ambassade, der bliver kontaktet af en dansk statsborger, der gerne vil tage sin kone fra fra et tredjeland med sig til Tyskland uden om de normale tyske immigrationsregler, ja så føler de ansatte på ambassaden nok ikke nogen voldsomt stor forpligtelse til at hjælpe ham med det. Det er ikke så svært at forestille sig, at de i stedet ser det som deres opgave at forsvare den tyske stats interesser, som de måske meget let vurderer at være, at han ikke tager sin kone fra et tredjeland med sig til Tyskland helt uden om de regler, der normalt gælder for den slags.
Men hvis man derimod ringer og spørger til muligheden for at starte en virksomhed i Tyskland, der forventes at skabe en 200-300 nye arbejdspladser, så får man nok en langt mere imødekommende behandling. Og sådan er det jo bare et eller andet sted. Det er faktisk meget menneskeligt
Hvis man rejser til Tyskland uden først at have et arbejde på hånden, kunne jeg forestille mig, det er svært at få et inden for kort tid.
Hvad kan der så kræves af ens økonomi, og kan det kræves man beviser man er pengende ved ansøgning om et schengen-visa eller først ved ansøgningen om opholdskortet i Tyskland ?
Hvad kan der så kræves af ens økonomi, og kan det kræves man beviser man er pengende ved ansøgning om et schengen-visa eller først ved ansøgningen om opholdskortet i Tyskland ?