Tilbagerejse til hjemland efter ansøgning om opholdskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Misse

Tilbagerejse til hjemland efter ansøgning om opholdskort

Indlæg af Misse » 22.03.2012 23:55:17

Hej

Min mand er i Sverige på visum som udløber 19. april, og vi har søgt om opholdskort, og har også fået kvittering. Nu er der opstået noget, så han meget gerne vil rejse tilbage til Uganda i et par uger. Er dette muligt? Så vidt jeg kan se er det i forhold til visumdelen muligt, at han kan udskyde, eller søge igen og den del af visummet han ikke har benyttet. Men min største bekymring går på om det vil påvirke vores sag om opholdskort. Jeg håber I kan hjælpe os.

fundiver199

Re: Tilbagerejse til hjemland efter ansøgning om opholdskort

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 07:13:55

Din mand kan til enhver tid rejse tilbage til Uganda, men at indrejse i Sverige igen kræver, at han søger om og får et nyt visum. Hans ansøgning om opholdskort burde ikke blive påvirket af, om han opholder sig i Sverige eller Uganda. Men hvis du er grænsegænger, så kan han jo - lige som alle andre - hverken få opholdskort eller personnummer i Sverige, så den situation må I jo forholde jer til og vælge en af de tre løsninger, der er beskrevet i indlægget "problemer med den fri bevægelighed i Sverige" dvs.

1) Du bliver arbejdstager i Sverige
2) Din mand bliver i Uganda og søger FS efter Sveriges nationale regler
3) I glemmer alt om at bo i Sverige og søger opholdskort til ham i Danmark, så snart du opfylder kravene om at have haft et "faktisk og reelt ophold" i Sverige

Det er pt. desværre ikke muligt at udnytte EU-opholdsretten i Sverige som grænsegænger, andet end at din mand selvfølgelig får lov at være der, han bliver ikke udvist. Men på sigt er det jo en uholdbar situation, at han bliver ved med at være uden opholdskort og personnummer, da han jo så i praksis ikke kan lave andet end at sidde derhjemme og trille tommelfingre. Eller måske samle flasker eller blive bandemedlem :lol:

I vil vel gerne have et normalt liv på et tidspunkt, og det kan I, som tingene ser ud nu, kun få ved at aflevere blanket EU/FA1 til Udlændingestyrelsen og herefter flytte videre til Danmark. Og omkring den løsning skal man så desuden også være opmærksom på de mulige konsekvenser af, at starthjælpen er afskaffet. Hvis man arbejder eller studerer i Danmark er det dog min klare holdning, at så har ens ægtefælle opholdsret. Men det er ikke sådan, de danske myndigheder hidtil har tolket reglerne, så der kan også sagtens blive noget langtrukkent juridisk tovtrækkeri her.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 21.04.2014 20:10:31

Har dette ændret sig?

Hvis man har opholdsret i Sverige og venter på svar kan man så godt rejse tilbage til sit hjemland på ferie fx. Også søge visum tilbage til Sverige når ferien er over?? Jeg skrev nemlig forleden omk det samme spørgsmål og svaret var at han ikke kunne. (Min mand).

Vi har søgt efter begge reggelsæt i Sverige og min mand er tyrkisk statsborger. Ferie ønsket er dermed Tyrkiet

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.04.2014 22:13:43

Hvor har du fået at vide, at man ikke kan søge om visum efter EU-regler til at komme retur til Sverige? Naturligvis kan man det. Men det tager jo lidt tid, som oftest 14 dage at få.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 21.04.2014 23:20:01

Jeg har skrevet et indlæg 'processuelt ophold og tilbagerejse' kan ikke finde ud af at linke det hertil. Måske har jeg misforstået noget eller formuleret mig ukorrekt.

Sagen er den at min mand og jeg gerne vil på ferie pga hans søsters bryllup og vi har ikke fået svar / afgørelse endnu. Så jeg tænker bare om han så er bundet til Sverige indtil sagen er afgjort. Jeg kan forestille mig at han ikke kan rejse. Måske har jeg ikke forstået svaret fra det andet indlæg

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 21.04.2014 23:23:36

Jeg kan se af det faktisk er dig som har svaret :)

Jeg forstår at han kan søge visum fra Tyrkiet til Sverige. Jeg forstår bare ikke om han kan rejse nu også søge et nyt visum til Sverige når han har en sag kørende i forvejen. Og undskyld forvirrignen kunne bare se at det oprindelige indlæg var det samme svar jeg søgte.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.04.2014 07:55:04

Det kan han jo som allerede nævnt, så hvorfor du bliver forvirret er mig noget af en gåde. Han skal så rejse direkte fra Sverige til Tyrkiet, og må ikke rejse gennem andre schengenlande, hvis han vil undgå vanskeligheder ved udrejse. Han bør naturligvis medbringe kvitteringsbrev fra Migrationsverket.

Visumansøgning efter EU-regler er gratis. Der skal medbringes dit personbevis og vielsesattest.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 22.04.2014 08:17:51

Okay. Troede bare man ikke kunne rejse udenlands hvis man ingen opholdskort/tilstand havde i Sverige. Var bange for at det ville påvirke vores sag, og tænkte at han så nok skulle vente indtil afgørelse i Sverige da vi har søgt efter nationale regler.

Tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.04.2014 08:20:45

Jo, men I har vel ikke kun søgt om opholdstilladelse efter nationale svenske regler? I har vel også søgt om opholdskort efter EU-regler?

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 22.04.2014 08:23:10

Vi har søgt efter begge reggelsæt

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 22.04.2014 08:47:10

Vi har lige været på Migrationsverket i Malmo for at tage billede. Her var informationen at han ikke kan rejse. Det er netop her forvirrignen hos mig opstår. Der er mange som siger han kan, andre at han ikke kan. Det kunne bare være rart hvis det stod sort på Hvidt på deres hjemmeside. 1000 tak for din tid. Jeg må kæmpe og søge videre.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2014 08:48:07

Da du nu har genoplivet en 2 år gammel tråd og spurgt, om ”dette har ændret sig”, bliver jeg af hensyn til andre, der måtte læse med, nødt til at skrive, at problemerne med sygesikring heldigvis har ændret sig. Idet Migrationsverket nu både accepterer det blå EU-sygesikringsbevis for familiemedlemmer til grænsegængere, der arbejder i Danmark og private sygesikringer for familiemedlemmer til f.eks. studerende og pensionister.

Så i dag kan man igen GODT anvende EU-reglerne i Sverige uden at arbejde i Sverige. Men til gengæld må man påregne, at det kan tage over et år at få udstedt opholdskort for det medfølgende familiemedlem. Men da det tager op til 11 måneder at få godkendt en ansøgning efter svenske regler, er der desværre ingen vej uden om denne lange ventetid.

Den lange ventetid skyldes angiveligt, at den svenske regering bevidst har nægtet Migrationsverket at ansætte ekstra personale til at behandle den stigende mængde af ansøgninger, der er et resultat af Sveriges status som EU´s absolutte flygtningemagnet nr. 1.

Og man kan vel se sådan på det, at det også er en slags måde at regulere indvandringen til et land på, hvis man af politiske grunde ikke ønske at ændre på reglerne for familiesammenføring, humanitær opholdstilladelse og permanent opholdstilladelse, som man f.eks. gjorde det i Danmark for 12 år siden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.04.2014 08:49:02

Migrationsverket forholder sig nok først og fremmest til svenske regler og ikke til EU-regler. Deraf måske forvirringen? :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.04.2014 08:52:47

DeryaAKBI skrev:Vi har lige været på Migrationsverket i Malmo for at tage billede. Her var informationen at han ikke kan rejse. Det er netop her forvirrignen hos mig opstår. Der er mange som siger han kan, andre at han ikke kan. Det kunne bare være rart hvis det stod sort på Hvidt på deres hjemmeside. 1000 tak for din tid. Jeg må kæmpe og søge videre.
Som hovedregel kan man ikke indlevere en ansøgning efter svenske regler, mens man opholder sig i Sverige. Undtagelsen er så netop, hvis man er ægtefælle til en EU-borger.

Og det er altså lidt svært at give udførlige instruktioner som kan dække enhver tænkelig situation, også i form af en plakat på Migrationsverket.

EU-reglerne er egentlig meget klare, og det er alene dem, I skal forholde jer til.

DeryaAKBI

Indlæg af DeryaAKBI » 22.04.2014 17:59:05

Okay, pointerede for hende (medarbejderen) at det var efter eu regler. Synes det er ærgerligt/ bekymrende, at de ikke har den fulde viden omkring eu reglerne. Vi er jo mange som netop benytter os af de regler.
Jeg har prøvet at kigge på eu oplysningen.dk, netop så jeg kan vise dem at man godt kan rejse. Har ikke fundet et link - endnu :)

Det er ikke fordi jeg ikke stoler på jer - forstå mig ret :) jeg vil bare ikke gøre noget forkert og riskere at få afslag. Tak for jeres tålmodighed og svar.

Vi må kigge efter billetter til rejsemålet snarest. God aften

Besvar