Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne
Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne
De 1500 euro er velsagtens svarende til, hvad der er mindste sociale stats for et par voksne samboende i Nederlandene, så det er vel ikke så overraskende.
Beløbet overrasker mig heller ikke det mindste, men selve kravet stritter imod den tekst som jeg refererer til i "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne"
Det fældende for mig er som sagt heller ej beløbet, men perioden på denne kontrakt.
Som der står skrevet i dvs. vejledninger her på ÆUG, skulle 10-12 timer ugentligt i 8-10 uger være tilstrækkeligt til at opfylde EU's lov om ret til fri bevægelighed. Det bliver jo til en temmelig høj timeløn i tilfælde af 10 timers ugentligt arbejde, på ca. €150,-
Det fældende for mig er som sagt heller ej beløbet, men perioden på denne kontrakt.
Som der står skrevet i dvs. vejledninger her på ÆUG, skulle 10-12 timer ugentligt i 8-10 uger være tilstrækkeligt til at opfylde EU's lov om ret til fri bevægelighed. Det bliver jo til en temmelig høj timeløn i tilfælde af 10 timers ugentligt arbejde, på ca. €150,-
Hej ægteskab uden grænser
I har tidligere haft en link til noget materiale omkring rettigheder i forhold til EU-reglerne... dette kan jeg ikke finde mere?
Har I mulighed for at guide mig til dette? Jeg er lidt i tvivl om hvad min kone kan og må.
mvh
sven
I har tidligere haft en link til noget materiale omkring rettigheder i forhold til EU-reglerne... dette kan jeg ikke finde mere?
Har I mulighed for at guide mig til dette? Jeg er lidt i tvivl om hvad min kone kan og må.
mvh
sven
-
fundiver199
Der er links i teksten om emnet under "vejledninger".
I min kones pass er der angivet at hun har 60 dages ophold , og det betyder at hun skal rejse 17april , altså fra 18/2 til 17/4 , men hendes visum udløbes dato er 2 maj , altså 15 dage extra , kan vi bruge de 15 extra dage i sverige når vi skal ansøge om ophold der til hende ???
hvordan ser svensken på det ???
hvordan ser svensken på det ???
Nej, 60 dages visum gælder kun 60 dage fra indrejsedatoen. Så derefter har man ikke lovligt ophold. Man kan dog stadig indlevere ansøgning om opholdskort, selv om man befinder sig i Sverige illegalt, og man får så straks lovligt ophold.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Som et supplement til fundiver199's udmærkede indledning til denne efterhånden lange tråd, har jeg fundet en 40 siders pdf.-pjece fra EU-Kommisionen, som kan downloades på en række EU-sprog, herunder dansk, via dette link:
http://bookshop.europa.eu/da/retten-til ... EjpZAY4e5L
Med denne pjece, er man klædt rigtig godt på til at tage turen til et andet medlemsland. Den besvarer en række spørgsmål om familiesammenføring efter EU-retten, spørgsmål om retten til arbejde, studie, pension og så videre. Og der er for hver enkelt afsnit henvist til, hvor i opholdsdirektiv 2004/38, hver enkelt rettighed er hentet. Den er letlæselig og efter min mening velskrevet.
http://bookshop.europa.eu/da/retten-til ... EjpZAY4e5L
Med denne pjece, er man klædt rigtig godt på til at tage turen til et andet medlemsland. Den besvarer en række spørgsmål om familiesammenføring efter EU-retten, spørgsmål om retten til arbejde, studie, pension og så videre. Og der er for hver enkelt afsnit henvist til, hvor i opholdsdirektiv 2004/38, hver enkelt rettighed er hentet. Den er letlæselig og efter min mening velskrevet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Den jeg efterspørger er Europafolderen, som står under jeres vejledninger:fundiver199 skrev:Der er links i teksten om emnet under "vejledninger".
"For en mere uddybende og detaljeret beskrivelse af retten til fri bevægelighed i Europa kan du læse DRC´s Europafolder:
http://www.drcenter.dk/html/publikation ... ningen.pdf
Men ovenstående link virker desværre ikke mere
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Gå ind på linket her, nederst på siden kan du downloade den som pdf:
http://www.drcenter.dk/index.html
http://www.drcenter.dk/index.html
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
tusind tak mh
Det var lige præcis den jeg var interesseret i at læse igen
Det var lige præcis den jeg var interesseret i at læse igen
Hej Alle sammmen
Håber I kan hjælpe mig
Jeg har hollandsk statsborger, bor i sverige og arbejder i DK: (Min kone har fået 5 årig opholdtkort i sverig, efter EU reglerne.
Jeg har kontaktet statsforvaltning om at jeg kan lave familiesammenføring til DK.
Jeg har alle de dokumenter de skal have, arbejdsgivererklæring, bolig kontrakt i dk.
Mister min kone sin opholdkort i sverige?
Hvis vi får aflsag fra DK er jeg bekymret over hun også mister sit opholdtilladelse i svergie.
Hjælp mig....
Jeg vil gerne til DK
Håber I kan hjælpe mig
Jeg har hollandsk statsborger, bor i sverige og arbejder i DK: (Min kone har fået 5 årig opholdtkort i sverig, efter EU reglerne.
Jeg har kontaktet statsforvaltning om at jeg kan lave familiesammenføring til DK.
Jeg har alle de dokumenter de skal have, arbejdsgivererklæring, bolig kontrakt i dk.
Mister min kone sin opholdkort i sverige?
Hvis vi får aflsag fra DK er jeg bekymret over hun også mister sit opholdtilladelse i svergie.
Hjælp mig....
Jeg vil gerne til DK
-
fundiver199
Ja hvis I udvandrer fra Sverige, så mister din kone som udgangspunkt sin opholdsret og dermed også sit svenske opholdskort. Og så må hun søge om et nyt opholdskort, hvis I ønsker at flytte tilbage til Sverige.
Får svenske myndigheder besked med det samme når vi flytter fra Sverige
altså migrationsverket ?
altså migrationsverket ?
Hvis I ændrer folkeregisteradresse, ja.
Et opholdskort inddrages dog ikke straks, men tidligst når man har været bortrejst fra Sverige i 6 måneder.
Et opholdskort inddrages dog ikke straks, men tidligst når man har været bortrejst fra Sverige i 6 måneder.
Tak for besvarelserne
HVad skal jeg lave nu helt præcst så jeg sikre hendes opholdskort i tilfælde af afslag.
Kna du forklare lidt mere om bort rejse fra sverige 6 måneder.
Et andet får sverige ikke automatisk besked når jeg folkeregistret mig i DK?
HVad skal jeg lave nu helt præcst så jeg sikre hendes opholdskort i tilfælde af afslag.
Kna du forklare lidt mere om bort rejse fra sverige 6 måneder.
Et andet får sverige ikke automatisk besked når jeg folkeregistret mig i DK?