Skal ægtefeallens navn stå på E-106?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Maha

Skal ægtefeallens navn stå på E-106?

Indlæg af Maha » 06.03.2012 19:42:19

Puhaa så har vi ventet i 6 mdr men migrationsverket har ikke engang åbnet vores sag endnu!!! Hvor er det bare tarveligt at de ikke overholder tidsfristen!!

Men skatteverket har bedt om E-106 og jeg har snakket med kobenhavns kommune hvor jeg kommer fra, og de siger at de ikke kan skrive min mands navn på :( Og medarbejderen sagde ogsaa med det samme at det ikke vil blive godkendt i sverige :(

SKAL min mands navn stå på E-106 for den bliver godkendt?? OG hvad gor man hvis skatteverket insistere på at hans navn skal stå der og kbh kommune ikke skriver det?? jeg fik endda at vide fra medarbejderen i kbh kommune at det var sverige som skulle skrive min mands navn på!!!!!

Jeg er VIRKELIG forvirret... alt det med e-106 virker som noget rod.. :( Er der nogle som kan hjealpe for jeg kan hverken finde hovede eller hale i det

fundiver199

Re: Skal ægtefeallens navn stå på E-106?

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2012 05:33:42

Prøv at læs de tråde, der er om emnet i forum. Ingen kan pt. få personnummer i Sverige, fordi Skatteverket kræver E106 med begge ægtefællers navne, men Forsäkringskassen vil ikke registrere blanketten pga. den nordiske konvention. Så de to svenske myndigheder, der er involveret i sagen, er altså uenige om tolkningen af reglerne og modvirker hinanden. Der er ingen anden løsning end at søge personnummer, få afslag og klage over afslaget. Hvis du vil gøre det helt "efter bogen", skal du nok få Forsäkringskassen til at give jer et skriftligt afslag på at registrere E106 og vedlægge dette sammen med jeres ansøgning og senere klage til Skatteverket.

Når I har boet 6 måneder i Sverige, kan I jo også overveje at søge opholdskort i Danmark ved at udfylde EU/FA1, og så bare blæse det et stykke, om din mand når at få hverken opholdskort eller personnummer i Sverige. Hvis I alligevel har tænkt jer at flytte videre til Danmark, har han jo sådan set ikke noget som helst at bruge svenske papirer til.

Hvis I virkelig gerne vil bo i Sverige, skal de svenske myndigheder selvfølgelig ordre din mands papirer, som de er forpligtede til. Men hvis I først og fremmest gerne vil bo sammen, og du er dansk statsborger, så kan man jo sige, at sådan set var mere oplagt, om I bosatte jer i Danmark. Så man kan jo også vælge at se alt dette bureaukratiske rod i Sverige som en anledning til bare at afkorte sit ophold i Sverige og give fanden i nogle i den situation helt ligegyldige papirer.

GitteK

Indlæg af GitteK » 07.03.2012 11:34:34

Når Migrationsverket engang finder jeres sag i bunken - så beder de givetvis om et EU-sygesikringsbevis på din mand - så som situationen er lige nu - kan du ligeså godt bruge ventetiden på at få udstedt et sådanne til ham i DK.

Efter 3 måneders ventetid fik vi brev om, at de manglede EU-sygesikringbeviset (eller E106, som man ikke kan få) fra min mand for at færdigbehandle sagen. Dette afleverede vi for en uge siden.

Du har fået bekræftet, at de har registreret jeres ansøgning, ikk ?

Maha

Indlæg af Maha » 10.03.2012 14:55:06

GitteK skrev:Når Migrationsverket engang finder jeres sag i bunken - så beder de givetvis om et EU-sygesikringsbevis på din mand - så som situationen er lige nu - kan du ligeså godt bruge ventetiden på at få udstedt et sådanne til ham i DK.

Efter 3 måneders ventetid fik vi brev om, at de manglede EU-sygesikringbeviset (eller E106, som man ikke kan få) fra min mand for at færdigbehandle sagenm e. Dette afleverede vi for en uge siden.

Du har fået bekræftet, at de har registreret jeres ansøgning, ikk ?
der er gaaet 6 maaneder nu og vi har stadig intet hort fra dem. for 3 maaneder siden tog vi selv til migrationsverket og bad om kvitteringen og saa fik vi den. Det er simpelthen saa tarveligt hvor daarligt det svenske system er. det som om de fuldsteandige ligeglade med os

Maha

Indlæg af Maha » 10.03.2012 14:56:46

fundiver199 skrev:Prøv at læs de tråde, der er om emnet i forum. Ingen kan pt. få personnummer i Sverige, fordi Skatteverket kræver E106 med begge ægtefællers navne, men Forsäkringskassen vil ikke registrere blanketten pga. den nordiske konvention. Så de to svenske myndigheder, der er involveret i sagen, er altså uenige om tolkningen af reglerne og modvirker hinanden. Der er ingen anden løsning end at søge personnummer, få afslag og klage over afslaget. Hvis du vil gøre det helt "efter bogen", skal du nok få Forsäkringskassen til at give jer et skriftligt afslag på at registrere E106 og vedlægge dette sammen med jeres ansøgning og senere klage til Skatteverket.

Når I har boet 6 måneder i Sverige, kan I jo også overveje at søge opholdskort i Danmark ved at udfylde EU/FA1, og så bare blæse det et stykke, om din mand når at få hverken opholdskort eller personnummer i Sverige. Hvis I alligevel har tænkt jer at flytte videre til Danmark, har han jo sådan set ikke noget som helst at bruge svenske papirer til.

Hvis I virkelig gerne vil bo i Sverige, skal de svenske myndigheder selvfølgelig ordre din mands papirer, som de er forpligtede til. Men hvis I først og fremmest gerne vil bo sammen, og du er dansk statsborger, så kan man jo sige, at sådan set var mere oplagt, om I bosatte jer i Danmark. Så man kan jo også vælge at se alt dette bureaukratiske rod i Sverige som en anledning til bare at afkorte sit ophold i Sverige og give fanden i nogle i den situation helt ligegyldige papirer.
ved du noget om hvornaar sagen om personnr er ovre? vi ville gerne til dk men saa har vi jo nearmest ventet forgeaves i sverige i alt den tid? og saa har vi kobt lejlighed og d hele i sverige saa det bliver rigtig besvearligt igen at skulle soge om et sted at bo i dk og det tager ogsaa tid.. det hele er saa rodet alt sammen, synes vi bliver behandlet rigtig daarligt af migrationsverket og skatteverket.

closed1

Indlæg af closed1 » 10.03.2012 15:16:50

I skal jo slet ikke bruge noget svensk personnummer til noget som helst når i flytter tilbage til dk . Du skal bevise at du har haft et " faktisk og reelt ophold i et andet eu land " når i vender tilbage og det indebærer ikke at du/i har haft svensk personnummer .

GitteK

Indlæg af GitteK » 11.03.2012 10:05:42

der er gaaet 6 maaneder nu og vi har stadig intet hort fra dem. for 3 maaneder siden tog vi selv til migrationsverket og bad om kvitteringen og saa fik vi den. Det er simpelthen saa tarveligt hvor daarligt det svenske system er. det som om de fuldsteandige ligeglade med os

Jeg kan godt forstå, at du er frustreret.

Vi indleverede ansögningen 17.12.11 (eller vi indleverede igen, fordi den förste forsvandt.) Vi er nu kommet så langt, at de har bedt om Eu-sygesikringsbeviset. De har ikke bedt om andet, hvillket jeg tolker som om de har godkendt alt anden dokumentation.

Jeg mailer regelmässigt til sagsbehandleren for at spörge til status på ansögningen. Hver gang får jeg svaret, at sagsbehandlingstiden er 6 måneder. Jeg satser på, at de ikke gider mig mere og ser at blive färdige :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2012 10:52:25

Hvis I gerne vil til Danmark, så er det i Danmark, at din mand skal søge opholdskort, og ikke i Sverige. Og som både jeg og closed1 har skrevet, så behøver din mand jo hverken et svensk opholdskort eller et svensk personnummer for at søge om opholdskort i Danmark.

Så det er bare med at komme ud over rampen og få afleveret et udfyldt blanket EU/FA1 til Udlændingestyrelsen i Ryesgade. Og så kan det jo være fuldstændig ligegyldigt, om din mand når at få svensk opholdskort og svensk personnummer eller ej. Så lad dog bare svenskerne arbejde så langsomt, de vil, det har jo ingen som helst betydning for jer. Det har kun betydning for dem, der gerne vil blive boende i Sverige.

Man kan vel heller ikke helt afvise, at alle disse nylige problemer med både opholdskort og personnummer til grænsegængeres familiemedlemmer kan være en slags politisk handling fra Sveriges side vendt imod den danske og norske regering.

I 10 år er danskere med udenlandske ægtefæller i hobetal flyttet til Sydsverige, fordi de ikke bliver behandlet rimeligt at deres egen regering. Og siden 2010 har noget lignende været tilfældet langs hele den svensk-norske grænse, fordi Norge også har indført nogle urimeligt restriktive regler for familiesammenføring til sine egne borgere, hvor disse skal bevise en meget høj indkomst både på ansøgningstidspunktet og flere år bagudrettet.

"Malmømodellen" har svenskerne i 10 år pænt fundet sig i, men det hænger måske sammen med det historisk tætte forhold mellem Danmark og Sydsverige. Så måske har piben fået en anden lyd, fordi nordmændene nu også er begyndt at deportere deres egne statsborgere med udenlandske ægtefæller til Sverige i hobetal.

Og ved at gøre det rigtig bøvlet for de udenlandske ægtefæller at få opholdskort og personnummer i Sverige, kan de svenske myndigheder og politikere jo håbe på, at flere af disse par vil rejse hjem til Danmark og Norge og præsentere deres krav på ophold efter EU-retten for disse landes myndigheder i stedet for at præsentere dem for de svenske myndigheder.

Og et eller andet sted er det vel faktisk også meget rimeligt. Tænk et ramaskrig der var blevet, hvis det var svensk-tyrkere og svensk-pakistanere, der i 1.000-tal havde benyttet den fri bevægelighed i EU til at flytte til København.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2012 11:34:59

Som en tilføjelse håbede ÆUG efter Metock-dommen i juli 2008 på, at der ville komme noget nær en flodbølge af ansøgninger om opholdskort efter EU-reglerne fra ægtefæller til danske statsborgere, der havde boet i andre EU-lande, og at dette ville medvirke til at overbevise de danske politikere om det nyttesløse i at fastholde de urimelige danske regler.

Men den "flodbølge" blev aldrig til andet og mere end et lille bitte skvulp. Og en af årsagerne hertil er, at rigtig mange vælger at blive i Sverige i stedet for at flytte tilbage til Danmark. Så hvis jeg skal se dette med lidt mere politiske briller, så synes jeg faktisk, at det er glimrende, hvis svenskerne opstruerer udstedelsen af papirer til danske grænsegængerens ægtefæller, således at disse bliver tvunget til at præsentere deres krav på ophold over for de danske myndigheder i stedet.

For dermed kan vi få lagt et øget pres på de danske politikere for at afskaffe de regler, der får folk til at flytte til Sverige i første omgang. Så i stedet for at sidde og være ked af, at ens ægtefælle ikke får udstedt svenske papirer, så se dog bare at komme hen i Ryesgade og få fremsat jeres krav om ret til at bo sammen der, hvor det hører hjemme, nemlig hos de danske myndigheder.

closed1

Indlæg af closed1 » 11.03.2012 11:42:17

Det er jo også fuldstændig vanvittigt at familier skal bruge tid ,penge , bekymringer osv .for at flytte frem og tilbage til sverige I stedet for at familier brugte deres krudt på at lære dansk og få en god uddannelse ,så der kunne tjenes penge ind til den slunkne statskasse .

Og helt klart er det jo også vanvittigt at svenskerne skal bruge penge og tid på danskere bare fordi Danmark har så en racistisk måde at behandle egne statsborger på. :mrgreen:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2012 12:29:07

Og det er heller ikke hverken "fast og fair" eller "robust og retfærdigt", at en dansk statsborgers ret til familieliv i praksis skal afhænge af, om hun arbejder i København eller Herning. Så uanset hvor meget citronmund det så end giver anledning til hos politikere fra et større antal partier i Folketinget, så skal det her altså løses ved en normalisering af de danske FS-regler.

Og hvis politikerne så meget gerne vil bremse tilstrømningen af hensyn til integrationen, så kan de jo bare bremse tilstrømningen af udenlandske arbejdstagere og deres famile. Det kan jo endda markedsføres under det nationalistiske slogan "Danmark for danskerne" (og deres ægtefæller).

petersn

Indlæg af petersn » 14.03.2012 13:37:26

Hejsa,

Jeg er i en lignende situation. Vi ansøgte i august 2011 og først nu har de anmodet om E106.

I så fald at vi vil søge tilbage til danmark, er det så ikke et problem at min kones schengenvisum er udløbet fordi at vi har opholdt os i sverige siden vi ansøgte hos migrationsverket. Som jeg forstår det skal man møde op hos Udlændingestyrelsen og aflevere ansøgningen. Hun har vel i princippet ikke lov til at rejse til danmark.
Vil det være et problem eller hvordan indleverer vi ansøgningen EU/FA1?

/Peter

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 14:20:32

Der er flere muligheder:

1) Din kone indrejser ulovligt i Danmark (uha uha).

2) Din kone afleverer EU/FA1 på den danske ambassade i Stockholm, og så venter I pænt, til hun får et opholdskort - enten dansk eller svensk - før I rejser til Danmark.

3) Din kone søger om et visum på den danske ambassade i Stockholm, som så vil være nationalt begrænset og kun gælde i f.eks. 7 dage, således at hun kan indrejse lovligt og aflevere FA1 hos Udlændingestyrelsen i Ryesgade.

4) Måske kan din kone også sende EU/FA1 med posten til Udlændingestyrelsen, og herefter vente pænt, til hun får et opholdskort - enten dansk eller svensk - før I rejser til Danmark.

Så ja det er et problem med det mangelende svenske opholdskort. Men så absolut et løsbart problem.

petersn

Indlæg af petersn » 14.03.2012 14:45:06

Mange tak for det hurtige svar :-)

petersn

Indlæg af petersn » 14.03.2012 16:18:06

Lige en ting mere.

Hvis vi vælger at indlevere eller sende ansøgningen til Udlændingeservice i DK, mens vi bor i Sverige og min kone ikke har visum/opholdstilladelse i DK ( siden vi har boet i Sverige i mere end 6mdr og ventet på opholdskort fra Migrationsverket), risikerer vi ikke at få den afvist grundet at hun ikke har "lovligt ophold" i DK?

I så fald bør vi vel gå efter besøge den danske ambassade i Stockholm(!) for enten at få en kortvarig opholdstilladelse til DK eller indgive ansøgningen?
Er det muligt at sende ansøgningen til ambasseden eller skal man møde op?

På forhånd tak

Mvh
Peter

Besvar