Hjem til DK, men arbejde i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hjemvender

Hjem til DK, men arbejde i Sverige

Indlæg af hjemvender » 03.03.2012 12:32:56

Hej,

Jeg bor i England med min kone, som er Malaysisk statsborger. Vi har boet her i 8 aar, og har begge arbejdet fuld tid. Vi er begge over 30 og har vaeret gift i 7 aar - og har 2 boern.

Nu vil vi "hjem". Vi vil bo I Koebenhavn. Ifoelge reglerne kan jeg ikke se nogen problemer i det. Vi er et skoleeksempel paa arbejdskraftens frie bevaegelighed.

Men, nu har jeg faaet et jobtilbud fra Malmoe, og spoergsmaalet er saa om det paavirker vores muligheder for at bo, arbejde og familiesammenfoere i DK? Kan min kone faa opholds- og arbejdstilladelse saa hun kan soege jobs i Kbh? Eller vil vi vaere bundet til Sverige?

Ganske sikkert en standard situation, men jeg kunne ikke lige finde det praecist i forumet. Er der eksempler som demonstrerer at denne model virker - eller ikke virker? Jeg kan ikke vaere den foerste :)

Med venlig hilsen,

Hjemvenderen

reza4life

Re: Hjem til DK, men arbejde i Sverige

Indlæg af reza4life » 03.03.2012 13:13:10

Jeg tænkte på om din kone kunne søge britisk pas,for efter 3 års lovlig ophold i England kan man søge om britisk pas,for du skriver at i har boet der 8 år.Med en britisk pas kan hun bosætte sig hvor hun har lyst i europa.

MSH

Indlæg af MSH » 03.03.2012 14:23:11

Det har ingen indflydelse på din kones muligheder for at arbejde i DK at DU arbejder i Sverige.

Sålænge hun får udstedt et dansk opholdskort efter EU-reglerne, kan hun frit søge arbejde i DK uanset hvor du måtte være beskæftiget.

hjemvender

Indlæg af hjemvender » 03.03.2012 16:00:51

reza4life skrev:Jeg tænkte på om din kone kunne søge britisk pas,for efter 3 års lovlig ophold i England kan man søge om britisk pas,for du skriver at i har boet der 8 år.Med en britisk pas kan hun bosætte sig hvor hun har lyst i europa.
Tjaa, hun er alt for stolt til at skifte statsborgerskab tror jeg :)

hjemvender

Indlæg af hjemvender » 03.03.2012 16:02:32

MSH skrev:Det har ingen indflydelse på din kones muligheder for at arbejde i DK at DU arbejder i Sverige.

Sålænge hun får udstedt et dansk opholdskort efter EU-reglerne, kan hun frit søge arbejde i DK uanset hvor du måtte være beskæftiget.
Tak for svaret. Godt at faa det afklaret.

Besvar