Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Danskeren

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af Danskeren » 03.02.2012 09:40:14

Hej

Vi har boet i Sverige i 3 måneder nu og skal til at ansøge om opholdstilladelse efter EU-reglerne.
Når jeg læser på nyidanmarks hjemmeside falder jeg over følgende tekst:
Ansøgning skal indgives samtidig med den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Vil det sige vi skal flytte til DK før vi kan ansøge?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.02.2012 09:42:50

Nej, I kan søge om et forhåndstilsagn, mens I stadig bor i udlandet, på samme måde som man kan søge efter nationale regler under "Coming Home"-reglen.

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 03.02.2012 11:55:53

Ok. Og er det en del af Ansøgningspakke FA1?
Eller er det en særskilt blanket der skal udfyldes?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 12:35:03

Når man søger efter EU-reglerne, er det altid pakken EU/FA1, der skal udfyldes. Du finder et link til den på Nyidanmark under "familiesammenføring efter EU-reglerne".

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 03.02.2012 12:53:32

Tak for svar.
Jeg har allerede fundet og udskrevet den.
Vi udfylder den og angiver at vi stadig opholder os i Sverige, det må være vejen frem.

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 19.02.2012 14:23:34

I dag har vi endelig fået godkendt vores ansøgning om familiesammenføring. Det er 3 måneder og to dage siden vi indleverede ansøgningen til US og 7 måneder siden vi flyttede til Sverige.

Et stort tak til alle der har været behjælpelige med råd og vejledning.

Venlig hilsen,
DK

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2012 17:12:16

Tillykke med det :D

wenwenlin

Indlæg af wenwenlin » 22.02.2012 16:13:27

hey Thomas!

Min mand og jeg har overvejet sverige løsningen.
Først og fremmest har vi et problem med at finde en lejlighed i malmø. hvor man kan lave et tidsubgrænset lejekontrakt.
vi har kigget mange på nettet bl.a på blocket.se men de fleste ulejer kun en kort periode eller til et år.
hvad kan jeg gør hvis vi ikke kan få et tidsubgrænset lejekontrak?
når min mands visum udløber snart.

Kærlig hilsen
wenwen

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.02.2012 16:52:02

Der er jo intet krav om, at det skal være en tidsubegrænset kontrakt. Så I må jo bare nøjes med mindre og indgå en ny lejekontrakt, hvis I ønsker at blive boende i Sverige, når den første kontrakt udløber.

wenwenlin

Indlæg af wenwenlin » 22.02.2012 18:55:10

men når vi søger tilbage til danmark efter eu-regler. skal jo vedlæg et tidsubegrænset lejekontrakt som jeg har læst på nyidanmark. :?:

Danskhmer

Indlæg af Danskhmer » 22.02.2012 19:05:41

Det er ikke nødvendigt. Vi havde en kontrakt til fremleje i 6 måneder.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.02.2012 21:21:32

wenwenlin skrev:men når vi søger tilbage til danmark efter eu-regler. skal jo vedlæg et tidsubegrænset lejekontrakt som jeg har læst på nyidanmark. :?:
Så har du læst forkert. Der eksisterer intet krav om den slags. Men graden af dokumentation vil naturligvis være større, hvis man kan mistænke proformaadresse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2012 21:46:42

Ja du har været for hurtig og overfladisk i din læsning af vejledningen på Nyidanmark, som måske heller ikke er den nemmeste at læse, da den er skrevet i et meget juridisk sprog. Når en jurist skriver "ungangspunkt" så betyder det, at der alene er tale om en retningslinie for den vurdering, der skal foretages. Og desuden nævnes der jo kun to yderpunkter, nemlig at langvarigt ophold i f.eks. en købt bolig og et kortvarigt ophold på en c/o adresse eller et fremlejet værelse. Og dette er jo kun eksempler og siger ikke noget om, hvordan man f.eks. vil vurdere et mellemlangt ophold i en fremlejet lejlighed.

ÆUG drøftede dette emne med Udlændingestyrelsen på et dialogmøde i november 2011, og dialogen viste, at der er fuldstændig enighed mellem ÆUG og Udlændingestyrelsen om, hvordan det her skal forstås.

Og i korthed er kravet, at du skal have "boet" i et andet EU-land, og at du skal kunne dokumentere dette. Så f.eks. erhverver din ægtefælle sig ikke nogen opholdsret i Danmark ved, at I tager 3 uger på ferie til Finland sammen for at gå i sauna. Og naturligvis heller ikke ved, at du igennem 14 måneder har en proformaadresse i Malmø, medens du i virkeligheden bor i Roskilde hos din søster.

Du skal have haft det, der juridisk hedder "centrum for dine livsinteresser" i et andet land. Og her er klart, at dine boligforhold spiller ind som en af de ting, man kigger på. Men det er kun en blandt flere faktorer.

Hvis du råder over et villa til 10 millioner på Charlottenlund Strandvej og lejer et 12 m2 værelse i Malmø, så er der rigtig meget, der taler for, at centrum for dine livsinteresser er Charlottenlund og ikke Malmø, og da navnlig hvis du kun lejede værelset i et kort periode.

Men hvis du kun råder over værelset i Malmø og bor der igennem flere år, hvor du passer dit arbejde eller studie, så er centrum for dine livsinteresser naturligvis Malmø, og så vil din ægtefælle have opholdsret i Danmark efter EU-reglerne, hvis han har boet sammen med dig på værelset, og I flytter sammen til Danmark.

Twetty87

Indlæg af Twetty87 » 28.02.2012 08:22:09

Halløj derude....

Ville bare gerne have lidt positiv feedback, for synes at alle omkring mig er så negativit indstillet...
Har et venne par der lige har søgt via US, og har faaet afslag.. De havde dog ogsaa kun 18 kvitteringer paa 6 mdr. intet internet, tlf el forsikring.

Jeg har boet her i Sverige nu i 2 mdr. sammen med min mand...
Har mobiltbredbaand, masser af kvitteringer, togkort osv..
Men de har haft lavet en fejl paa skatteverket, hvilket har gjort at jeg ikke har faaet mit cpr/nr endnu..
Saa har ikke haft mulighed for at oprette tlf og indbo forsikring endnu..
Typisk...
Desuden har jeg en andelslejlighed i Kbh, jeg har fremlejet... Og har hoert at de er begyndt og give folk afslag hvis man stadig har en lille tilknytning til Danmark...
Saa nu begynder jeg og blive lidt nervoes...
Er der nogen af jer der har en ide om hvor lang tid det tager og modtage svar via US ioejeblikket..
Kan se at der er et par der fik efter 3 mdr og 2 dage / stort tillykke....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2012 09:10:13

Man kan jo søge opholdskort i Danmark, medens man stadig bor i Sverige. Så er konsekvenserne af et afslag ikke så store, og man har mulighed for at indsamle yderligere dokumentation for sit liv i Sverige, således at man kan søge igen på et senere tidspunkt og få at "ja".

Hvis man er bekymret for at få afslag, er det nok generelt en bedre løsning end at flytte til Danmark og sidde og vente nervøst på brevet fra Udlændingestyrelsen. Fordelen er også, at al ventetiden så kan overståes i Sverige. Og når man flytter til Danmark, så kan ens ægtefælle få et personnummer med det samme, hvilket gør det meget nemmere at komme i gang med danskkursus og jobsøgning, få oprettet en dansk bankkonto og så videre.

Som oftest er det den danske ægtefælle, der "bare vil hjem til Danmark hurtigst muligt", fordi han/hun f.eks. savner sine venner og sin familie. Men den indstilling er som oftest netop det, der fører til fiasko. Så derfor er det efter min mening bedre at indstille sig på at bo i Sverige, indtil alt papirarbejdet er overstået også i Danmark, og da i hvert fald hvis man er så usikker på det hele, at man føler sig nødsaget til søge "positiv feedback".

For den udenlandske ægtefælle kan det vel generelt betragtet være hip som hap, om han/hun skal sidde og vente på en myndighedsafgørelse i en lejlighed i Sverige eller Danmark. Tiden indtil der kommer et "ja" fra de danske myndigheder er alligevel at betragte som en ventetid for langt de fleste, selvom det da er lykkedes for nogle få at komme i gang med dansk sprogundervisning uden at have et CPR-nummer.

Besvar