Adresse som C/O

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bengaler

Adresse som C/O

Indlæg af bengaler » 14.02.2012 14:00:28

Hej,

Jeg har desperat brug for hjælp angående visum til min kone, som er i Bangladesh.

Jeg har et fuldtids job i danmark, men er flyttet til Sverige, for at invitere hende herop gennem Sverige løsningen. Jeg har tænkt mig at invitere hende til 90 dages visa, hvorefter jeg vil søge permanent.
Jeg har en masse lønsedler, og har et ekstra arbejde som rengøringsassistent.
Jeg har modtaget mit personbevis fra skatteverket og har indkøbs kvitteringer, samt tog billetter, som faktisk beviser at jeg bor i sverige.

Men spørgsmålet er, om jeg absolut skal råde over min egen lejlighed eller er det nok med at jeg bor gratis hos min onkel, som C/O.

Jeg håber der er nogen, der kan hjælpe mig med svaret :)

MVh

Shakib

fundiver199

Re: Adresse som C/O

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2012 14:29:08

Svaret finder du under menupunktet "vejledninger". Der er ingen boligkrav ved anvendelse af EU-reglerne, men hvis du kun har en C/O-adresse vil der næsten automatisk opstå mistanke om, at der er tale om en dækadresse, og at du i virkeligheden bor i Danmark. Og den formodning skal du jo så kunne modbevise. I første omgang over for de svenske myndigheder. Og hvis I senere vil flytte til Danmark via EU-reglerne, så skal du også kunne modbevise formodningen over for de danske myndigheder.

Du kan se eksempler på, hvordan man kan dokumentere sin bopæl, i indlægget "dansk opholdskort via sverigesløsningen", som står øverst i forum under bekendtgørelser. Dit spørgsmål er mildest talt ikke nyt eller unikt, så der er skrevet kilometervis at indlæg om emnet i forvejen. Ud over det nævnte indlæg kan du også prøve at finde dem ved at bruge søgefunktionen i forum. Et egnet søgeord vil f.eks. være "dokumentation".

I har vel ikke tænkt jer at bo hos din onkel resten af jeres liv. Så du kan jo betragte det som en overgangsløsning, indtil du har fundet din egen bolig i Sverige. Og så kan I jo bare vælge at blive i Sverige, indtil I har haft en periode i egen bolig. Og ellers kan I vælge at søge opholdskort i Danmark, medens I stadig bor i Sverige, så konsekvenserne af et evt. afslag ikke er så store.

Som sagt er det klart, at man står svagt, når man bare bor "på sofaen" hos en onkel. I den situation vil US jo således med rette sige, at det lige så vel kan tænkes, at man i virkeligheden har boet på en anden sofa et eller andet sted i Danmark. Og der skal virkelig en stærk bevisførelse til for at modbevise den formodning.

bengaler

Re: Adresse som C/O

Indlæg af bengaler » 14.02.2012 19:21:20

tusind tak for svaret.

Det har hjulpet meget med de tanker jeg har haft. Nu tror jeg endelig, at jeg har besluttet min løsning.
Tid til at leje en billig bolig og være tålmodig i Sverige, mens jeg skal arbejde hårdt på at få konen til Sverige og så senere til DK.

:)

Besvar