Hej,
Min kone og jeg bor i DK efter EU-reglerne. Vi er begge studerende og har deltidsjob ved siden af. Vi har søgt SU til hende, men vi har fået afslag selvom jeg har arbejdet i fire år. Blandt andet har mit arbejde været at oversætte bøger, hvilket mener at jeg til en vis grad er selvstændig og får honorarer, både fra forlag og i form af legater fra staten.
Ville det give mening at klage?
På forhånd mange tak.
Afslag på SU
-
fundiver199
Re: Afslag på SU
Umiddelbart nej. For når du selv er studerende, så må dette siges at være din hovedaktivitet, også selvom du har et fritidsjob ved siden af studierne. Så i EU-retslig forstand er du givetvis studerende og ikke arbejdstager, og det er det, der er afgørende. Din kone må derfor nok vente med at få SU, til I opfylder et af følgende:
1) Du er blevet færdig med studierne og er kommet i arbejde (der kører pt. en sag om denne situation i SU-ankenævnet)
2) Din kone har fået opholdstilladelse efter de danske regler om FS (kan sagtens søges, selvom I bor i Danmark i forvejen)
3) I har været gift og har boet sammen i Danmark i mindst 2 år
1) Du er blevet færdig med studierne og er kommet i arbejde (der kører pt. en sag om denne situation i SU-ankenævnet)
2) Din kone har fået opholdstilladelse efter de danske regler om FS (kan sagtens søges, selvom I bor i Danmark i forvejen)
3) I har været gift og har boet sammen i Danmark i mindst 2 år