Studerende vil tilbage til dk
Studerende vil tilbage til dk
Hej ÆUG. Skriver endu engang efter den pragtfulde hjælp jeg fik til forståelse af FS til SE via eu-reglerne. Jeg har nu boet i SE i 3 mdr og vil gerne tilbage til DK. Jeg har undersøgt reglerne, læst samt fået svar på nogle ting, men der er fortsat nogle ting jeg ikke helt har kunne få på det rene - håber på at en venlig sjæl vil hjælpe mig på rette vej. Jeg er studerende på en videregående udd i dk og har et deltidsarbejde i dk. Jeg har været person med tilstrækkelige midler i SE. 1) kan jeg vende tilbage til Danmark som "studerende" - kan forstå at man kan gøre det hvis man fx tager et semester i pågældende land, men jeg var jo indskrevet inden min flytning til SE. 2) Jeg har fået at vide at man som studerende skal underskrive en erklæring - hvor findes denne? Er det det eneste krav? 3) Vil et afslag fra DK påvirke min mands nuværende 5årige opholdskort fra SE? Håber på at få et svar 
-
fundiver199
Re: Studerende vil tilbage til dk
Når du har boet i Sverige som person med tilstrækkelige midler, vil du også skulle have tilstrækkelige midler efter din flytning til Danmark, sådan som man i Danmark hidtil har tolket reglerne. Man kan diskutere, om dette er korrekt, men hidtil har det ikke betydet ret meget, da kravene for at have tilstrækkelige midler i Danmark har været meget lempelige pga. den lave starthjælp.
Din mands opholdsret i Sverige er afhængig af, at du bor der, og forsvinder derfor i princippet i samme øjeblik, du bosætter dig i et andet land. Det er således ikke opholdskortet, der giver din mand ret til at bo i Sverige men ægteskabet med dig og det forhold, at du har bopæl i Sverige.
Hvad angår opholdskortet kan der dog gå noget tid, før de svenske myndigheder opdager, at din mand ikke længere bor i Sverige, og da især hvis han lader være med at melde sig fraflyttet, før han er blevet folkeregistreret i Danmark. Hvilket efter min mening er fuldstændig rimeligt.
Hvis I får afslag i Danmark og vælger at flytte tilbage til Sverige, kan I derfor godt være heldige, at din mand ikke behøver at søge om et nyt opholdskort. Men det er sådan set en ren teknikalitet, da det som sagt ikke er opholdskortet men ægteskabet med dig, der giver ham ret til at bo i Sverige. Så det handler alene om, hvorvidt I kan undgå noget papirarbejde.
Det er dog naturligvis ganske trættende at blive ved med at flytte frem og tilbage mellem to lande, så hvis du er bekymret for, at I ikke opfylder kravene for, at din mand har opholdsret i Danmark, så var det måske en god ide at få det afprøvet, før I flytter. I kan udfylde blanketten EU/FA1 og aflevere den til US i Ryesgade, og så kan I flytte til Danmark, når I har fået US ord for, at din mand har opholdsret efter EU-reglerne, såfremt du vælger at bosætte dig i Danmark. Hvilket du så har 6 måneder til at gøre, efter I har fået den besked.
Da I kun har boet i Sverige i relativt kort tid, og der desuden pt. må siges at herske en vis usikkerhed om, hvordan Danmark vil fortolke begrebet "tilstrækkelige midler", nu hvor starthjælpen er afskaffet, er det nok den bedste måde at gøre det på. Så slipper din mand også for at skulle gennem endnu en usikker venteperiode, hvor han ikke kan foretage sig ret meget andet end at sidde og vente på nogle myndigheders afgørelse. Eller rettere sagt: Han kan vel lige så godt sidde og vente i Sverige som i Danmark, så I ikke risikerer at ende med at stå med håret i postkassen.
Din mands opholdsret i Sverige er afhængig af, at du bor der, og forsvinder derfor i princippet i samme øjeblik, du bosætter dig i et andet land. Det er således ikke opholdskortet, der giver din mand ret til at bo i Sverige men ægteskabet med dig og det forhold, at du har bopæl i Sverige.
Hvad angår opholdskortet kan der dog gå noget tid, før de svenske myndigheder opdager, at din mand ikke længere bor i Sverige, og da især hvis han lader være med at melde sig fraflyttet, før han er blevet folkeregistreret i Danmark. Hvilket efter min mening er fuldstændig rimeligt.
Hvis I får afslag i Danmark og vælger at flytte tilbage til Sverige, kan I derfor godt være heldige, at din mand ikke behøver at søge om et nyt opholdskort. Men det er sådan set en ren teknikalitet, da det som sagt ikke er opholdskortet men ægteskabet med dig, der giver ham ret til at bo i Sverige. Så det handler alene om, hvorvidt I kan undgå noget papirarbejde.
Det er dog naturligvis ganske trættende at blive ved med at flytte frem og tilbage mellem to lande, så hvis du er bekymret for, at I ikke opfylder kravene for, at din mand har opholdsret i Danmark, så var det måske en god ide at få det afprøvet, før I flytter. I kan udfylde blanketten EU/FA1 og aflevere den til US i Ryesgade, og så kan I flytte til Danmark, når I har fået US ord for, at din mand har opholdsret efter EU-reglerne, såfremt du vælger at bosætte dig i Danmark. Hvilket du så har 6 måneder til at gøre, efter I har fået den besked.
Da I kun har boet i Sverige i relativt kort tid, og der desuden pt. må siges at herske en vis usikkerhed om, hvordan Danmark vil fortolke begrebet "tilstrækkelige midler", nu hvor starthjælpen er afskaffet, er det nok den bedste måde at gøre det på. Så slipper din mand også for at skulle gennem endnu en usikker venteperiode, hvor han ikke kan foretage sig ret meget andet end at sidde og vente på nogle myndigheders afgørelse. Eller rettere sagt: Han kan vel lige så godt sidde og vente i Sverige som i Danmark, så I ikke risikerer at ende med at stå med håret i postkassen.
Tak for svar. Så jeg skal forstå det som at jeg ikke kan vende tilbage som "studerende" men kun som "person med tilstrækkelige midler." Ved man hvordan de så vil tolke det ifht. økonomien, altså hvornår man er "person med tilstrækkelige midler", nu hvor starthjælpen er afskaffet? Også en sidste ting: der står på ansøgningen at jeg skal bevise mit ophold - skal jeg vise at jeg har betalt min husleje som bevis? Er huslejekontrakten ikke nok som dokumentation?
-
fundiver199
Ja sådan må man umiddelbart tolke den hidtidige danske praksis.BSS skrev:Tak for svar. Så jeg skal forstå det som at jeg ikke kan vende tilbage som "studerende" men kun som "person med tilstrækkelige midler."
Nej det ved vi ikke i ÆUG, og det er selvfølgelige noget af det, vi er meget nysgerrige efter at finde ud af. Samtidig ser jeg dog ikke noget formål med ligefrem aktivt at gøre myndighederne opmærksomme på, at de måske har en mulighed for at fortolke noget strammere, end de hidtil har gjort. Så jeg vil ærlig talt foreslå, at man undlader at begynde at stille spørgsmål om det, men i stedet bare lader som ingenting og søger. Så skal man jo nok få det at vide, hvis de danske myndigheder mener, at man tjener for lidt, og så kan diskussionen fortsætte derfra.BSS skrev:Ved man hvordan de så vil tolke det ifht. økonomien, altså hvornår man er "person med tilstrækkelige midler", nu hvor starthjælpen er afskaffet?
Det er jo en helhedsvurdering, om du faktisk og reelt har boet i Sverige eller ej, så man kan ikke tale om, hvorvidt noget er "nok" eller ej. Jo mere dokumentation, du kan fremlægge, som understøtter jeres sag, jo bedre er det selvfølgelig. Men man kan ikke sige, at et bestemt stykke papir i sig selv er det, der er fuldstændig afgørende for sagen. Hvis du har noget som helst, der kan understøtte jeres sag, vil det da være meget dumt ikke at vedlægge det. Og så er det for så vidt ligegyldigt, om det er huslejekvitteringer, pendlerkort eller hvad som helst andet.BSS skrev:Også en sidste ting: der står på ansøgningen at jeg skal bevise mit ophold - skal jeg vise at jeg har betalt min husleje som bevis? Er huslejekontrakten ikke nok som dokumentation?
Desuden vil jeg da mene, at det ser noget mærkeligt ud, hvis man har boet et sted men ikke kan dokumentere, at man har betalt husleje. Så det vil da svække jeres sag ekstremt meget, hvis du bliver anmodet om at fremsende dokumentation for betalt husleje og ikke er i stand til gøre dette.
Ok - jeg takker igen for hjælpen