Krav for folkebogføring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

GitteK

Re: Krav for folkebogføring i Sverige

Indlæg af GitteK » 02.02.2012 09:55:09

Dette er et gammelt dokument - men måske kan det fremme forståelsen for de imbicile tåber på Skatteverket :D

På side 8 står det beskrevet omkring grænsearbejdere (bor i SE og arbejder i Dk) og blanket E106. I bilag 4 findes blanket E106 på svensk samt en vejledning til hvem som skal udfylde hvad på svensk.

http://www.skane.se/upload/Webbplatser/ ... uni-06.pdf

Der er også henvising til diverse regler - bl.a. förordning 1408/71 omkring Den nordiske konvention.

Gitte, som er jublende lykkelig over at min mand fik svensk cpr.nr efter 3 uger uden krav om E106. Han fik godt nok en kvindes cpr. nr. - men det er en mindre detalje :D

esperanto

Indlæg af esperanto » 02.02.2012 20:00:00

Jeg har undret mig en del over denne debat, der kører med sygeforsikring. I Fundivers indledende indlæg og flere andre steder her på siden står der, at ens familie er dækket af danskerens danske sygesikring, såfremt danskeren arbejder i Danmark. Jeg har ledt og ledt og endda spurgt borgerservice i København, men jeg kan ikke finde belæg for denne påstand nogen steder. Tværtimod. Det særlige sundhedskort, som gives til grænsegængere, der ikke er bosat i men arbejder i Danmark, er personligt og dækker ikke familie. Det fremgår også af følgende vejledning om det særlige sundhedskort:

2.3. Bosat i et andet nordisk land, omfattet af Nordisk Konvention om Social Sikring3)

Personer, der er bosat i et andet nordisk land, og som efter reglerne i Nordisk Konvention om Social Sikring er dansk socialt sikrede og derfor har ret til sundhedsydelser i Danmark, vil eksempelvis være følgende:

1) grænsearbejdere, der har bopæl i et andet nordisk land og arbejder i Danmark,

2) arbejdstagere eller selvstændige erhvervsdrivende, som er beskæftiget i Danmark, men udsendes til at udføre et arbejde i et andet nordisk land,

3) personer ligestillet med tjenestemænd (efter dansk praksis alle ansat af en offentlig dansk myndighed), som bor i et andet nordisk land,

4) personer, der er bosat i et andet nordisk land, og som er beskæftiget om bord på et skib, der fører dansk flag,

5) familiemedlemmer til personer, der er nævnt under 2)-4), som er bosat sammen med den dansk sikrede i et andet nordisk land, medmindre de pågældende familiemedlemmer er selvstændig socialt sikrede i bopælslandet.

Som det fremgår af 5) dækker kortet netop ikke familiemedlemmer til en grænsegænger som nævnt i 1).

Jeg ved ikke, om jeg er helt galt på den. Men er det ikke denne her sygesikring (det særlige sundhedskort), der menes, i blandt andet Fundivers indledende indlæg? Eller findes der noget andet, som jeg ikke har opdaget?
Af samme årsag forstår jeg ikke den berømte blanket E-106. Hvordan kan man få de danske myndigheder til at udfylde den, når ens familie netop ikke (såvidt som jeg forstår det) er dækket af forsikringen?

GitteK

Indlæg af GitteK » 03.02.2012 09:31:32

http://www.kl.dk/ImageVault/Images/id_4 ... ndler.aspx

En grænsegængere har ret til et særligt sundhedskort.
Det særlige sundhedskort betyder, at personen får ret til sygebehandling i Danmark på samme vilkår, som hvis man har bopæl i landet. Beviset giver dermed adgang til offentlige sundhedsydelser, bl.a. sygehusbehandling, lægehjælp, tilskud til medicin, tandlæge, begravelseshjælp, fysioterapi m.v. (jf. forordning nr. 1408/71).
Familiens rettigheder Rettighederne gælder som udgangspunkt kun for arbejdstageren, som beviset er udstedt til og dermed ikke familiemedlemmer herunder børn.

Dog er ægtefælle og børn dækket af den danske sygesikring såfremt ægtefællen i hjemlandet er uden beskæftigelse.

Så vidt jeg forstår det - er ægtefællen også dække af den danske sygesikring såfrem denne ikke arbejder i SE.

MSH

Indlæg af MSH » 03.02.2012 11:14:49

Det I glemmer er, at en dansk grænsegænger. som arbejder i Sverige, er dækket af Opholdsdirektivet.

Og her er det tydeligt nedfældet, at værtslandet kun kan forlange at den vandrende UNIONSBORGER er dækket af en sygeforsikring. Værtslandet kan IKKE stille krav om sygeforsikring af tredjelandsfamiliemedlemmer.

Det er så denne pointe, som de svenske myndigheder forsøger at lade som om de ikke har fattet.

Det ser ud til, at det måske bliver en åbningsskrivelse om traktatsbrud fra EU-kommissionen, der er det eneste, som kan få dem på bedre tanker..

MSH

Indlæg af MSH » 03.02.2012 11:18:02

Som et addendum skal det bemærkes, at hele pointen med at harmonisere reglerne for den fri bevægelighed for unionsborgere, var at fjerne hindringer for denne.

Der er næppe nogen, som er uenige i, at det er en temmelig stor hindring for en dansk unionsborger, der ønsker at flytte til Sverige, hvis han eller hun ikke kan bo der sammen sin familie.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 12:48:30

Alt dette er meget forvirrende, men som jeg har forstået det, er sundhedskortet noget, der giver en dansk grænsependler ret til sundhedsydelser i Danmark. Og dermed har det overhovedet intet at gøre med denne diskussion, der handler om, at den medfølgende ægtefælle skal være dækket af en forsikring, der dækker i Sverige.

esperanto

Indlæg af esperanto » 03.02.2012 16:15:38

Tak for link GitteK! Jeg fandt også denne her håndbog fra 2010, som skærer det endnu mere ud i pap:

http://hk.dk/kommunal/nyheder/nyhedsark ... segaengere

Fundiver, enig, meget forvirrende. Jeg bryder virkelig mit hoved for at forsøge at få styr på det. Jeg fandt følgende afsnit i ovennævnte håndbog:

Familiens rettigheder
Grænsegængerens familiemedlemmer er dækket af den danske sygesikring i deres bopælsland,
hvis de ikke er erhvervsaktive eller pensionister. Det er bopælslandets lovgivning,
der afgør, om de kan anerkendes som familiemedlemmer.
Hvis de er dækket af Danmark, har de ret til sundhedsydelser på samme vilkår som offentligt
/ lovpligtigt forsikrede i bopælslandet,
men udgiften i bopælslandet betales af Danmark (jf. EU-reglerne) (der betales dog ikke mellem nordiske lande på grund af en gensidig aftale om at undlade betaling)

Så hvis jeg forstår det korrekt, så omhandler sundhedskortet netop også den medfølgende ægtefælles dækning i Sverige. Måske jeg skal forsøge at tale med borgerservice igen.

Men, fundiver, i nævner som nævnt under "jeg vil... Flytte til Sverige/EU-land" følgende:
Bemærk: Hvis du arbejder i Danmark, er du selv og din familie dækket af den danske sygeforsikring
Kan du fortælle mig, om det er sundhedskortet i her taler om?

esperanto

Indlæg af esperanto » 03.02.2012 16:31:55

MSH, har du det andre steder fra end fra selve opholdsdirektivet? For jeg vil give dig ret i, at det ikke udtrykkeligt fremgår, at man kan stille krav om, at familiemedlemmet har en sygeforsikring. Og EUD plejer at have en dejligt udvidende fortolkning af rettighederne til fri bevægelighed. Jeg tør dog ikke være sikker på, at du har ret, medmindre EUD klart har fastslået det. Man kan sige, at det ikke giver voldsomt meget mening at kræve sygeforsikring af unionsborgeren, men ikke af dennes familie.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 17:09:42

esperanto skrev:Kan du fortælle mig, om det er sundhedskortet i her taler om?
Det er mig, der for nylig har lavet den tilføjelse til teksten, og det er alene på baggrund af diskussionerne her i forum og de ting, der er kommet frem. Så nej det er ikke specielt sundhedskortet, "vi taler om". Jeg har ingen viden om, præcist hvordan man skal ordne dette nye bureaukrati i Sverige. Men det er mit meget klare indtryk, at det forholder sig, som jeg har skrevet: Nemlig at en dansk grænsegænger og denne familie er dækket af den danske sygeforsikring. Så det her er udelukkende et spørgsmål om, hvordan man præcis får dokumenteret dette over for de svenske myndigheder, som åbenbart heller ikke selv ved det og derfor heller ikke er i stand til (eller ønsker) at vejlede om det.

Den svenske forvaltningslov indeholder i lighed med den danske bestemmelser om vejledningspligt. Så når Skatteverket i Sverige kræver et sådant bevis på sygeforsikring i noget, man må sige er en standardsituation, så har de faktisk pligt til at vejlede borgerne om, hvordan det kan lade sig gøre at opfylde kravet. Og det kan man bestemt ikke sige, at Skatteverket i Malmø har levet op til indtil videre.

At henvise folk til, at hvis de ikke selv kan finde ud af det, så må de søge opholdstilladelse efter de svenske regler, det er bestemt ikke godt nok. Og jeg må indrømme, at jeg efterhånden er ekstremt træt af hele denne sag og af, at den tilsyneladende fortsætter, selvom både ÆUG og SOLVIT har involveret sig i den.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 17:17:42

esperanto skrev:Man kan sige, at det ikke giver voldsomt meget mening at kræve sygeforsikring af unionsborgeren, men ikke af dennes familie.
Det er jeg enig i, og derfor tror jeg heller ikke, at MSH´s meget bogstavtro fortolkning af opholdsdirektivet er rigtig. Jeg tror godt, at der må stilles krav om, at medfølgende familiemedlemmer til selvforsørgende og studerende skal være i besiddelse af en sygeforsikring. Og de spørgsmål, der bør opklares, er derfor følgende:

1) Hvordan dokumenterer man over for de svenske myndigheder, at ens ægtefælle er dækket af den danske sygeforsikring?

2) Kan det virkelig være rigtigt, at ens ægtefælle ikke er dækket af den svenske sygeforsikring, når han/hun bor i Sverige og dermed er fuldt skattepligtig i Sverige?

Spørgsmål 2) har ikke været diskuteret så meget i forum, men er jo egentlig helt centralt for problemstillingen. For hvad er egentlig årsagen til, at de svenske myndigheder pludselig er begyndt at stille dette krav, og er det overhovedet lovligt?

Umiddelbart synes der efter min mening at være tale om ulovlig forskelsbehandling, når man har en universel skattefinansieret sygeforsikring i Sverige.

Hvad nu hvis ægtefælle f.eks. begynder at arbejde i Sverige. Så betales der jo svensk skat, og mener de svenske myndigheder så virkelig, at man stadig skal være sygeforsikret via et andet land? Eller hvad helvede går alt det her fis egentlig ud på?

Det har jeg ikke fået noget svar på, selvom jeg har kommunikeret med en afdelingsleder fra Skatteverket i Malmø, og trods at jeg direkte bad om det, har jeg heller ikke fået nogle direkte henvisninger til en lovtekst, hvor jeg kan læse om det.

MSH

Indlæg af MSH » 03.02.2012 17:31:46

fundiver199 skrev: 2) Kan det virkelig være rigtigt, at ens ægtefælle ikke er dækket af den svenske sygeforsikring, når han/hun bor i Sverige og dermed er fuldt skattepligtig i Sverige?

Spørgsmål 2) har ikke været diskuteret så meget i forum, men er jo egentlig helt centralt for problemstillingen. For hvad er egentlig årsagen til, at de svenske myndigheder pludselig er begyndt at stille dette krav, og er det overhovedet lovligt?

Umiddelbart synes der efter min mening at være tale om ulovlig forskelsbehandling, når man har en universel skattefinansieret sygeforsikring i Sverige.

Hvad nu hvis ægtefælle f.eks. begynder at arbejde i Sverige. Så betales der jo svensk skat, og mener de svenske myndigheder så virkelig, at man stadig skal være sygeforsikret via et andet land? Eller hvad helvede går alt det her fis egentlig ud på?
B.I.N.G.O!

Det er jo netop hele min pointe:

Hvis Sverige har en fri og gratis sundhedspleje for alle landets borgere, så gælder dette selvfølgelig også for de vandrende unionsborgere, som måtte slå sig ned i Sverige.

Og hvis den samme sundhedspleje er fri og gratis for unionsborgere i Sverige er den nødvendigvis OGSÅ fri og gratis for deres familiemedlemmer, da det for det første står klart og tydeligt i opholdsdirektivet at familiemedlemmerne til vandrende unionsborgere har nøjagtig de samme rettigheder som unionsborgerne, da alt andet ville være en alvorlig hindring for unionsborgere for overhovedet at slå sig ned i Sverige, og fordi det ville være klokkeklar diskrimination at sige at en dansker, der arbejder (evt. i Danmark) og er at sidestille med en svensk skatteyder (gennem den vedtagne dobbeltbeskatningsaftale mellem DK og SE) ikke skal betale for sundhedsydelser, mens vedkommendes tredjelandsægtefælle, som også betaler skat i Sverige hvis vedkommende finder sig et arbejde, desværre ikke har ret til nogen af de ydelser, som han eller hun finansierer over skattebilletten.

@esperanto: Det er for så vidt fuldstændigt ligegyldigt om EUD har taget stilling til en konkret sag, som måtte ligne denne nye svenske overtrædelse af opholdsdirektivet, da fællesskabsretten (her eksemplificeret ved opholdsdirektivet) altid har forrang over national ret, inklusive de nye åndsbollede 'regler' som en svensk myndighed måtte udtænke.

Sverige har således bare at rette ind til højre, da det fremgår højt og tydeligt i præ-amblen til opholdsdirektivet at medlemsstaterne ikke må indføre yderligere begrænsninger eller krav end hvad der er oplistet i direktivet.

GitteK

Indlæg af GitteK » 04.02.2012 13:23:17

Jeg tror, at Sverige kan bede om en E106, hvis den danske statsborger:

- bor i SE og arbejder i DK (gränspendler)

De kan samtidig bede om at ägtefällen bliver skrevet på E106 og dermed bliver omfattet af den danske sygesikring, såfremt han/hun ikke arbejder i SE. (når EU reglerne er anvendt)

I vejledningen til kommunerne er der nävnt det med .. hvad nu hvis ägtefällen pludselig får arbejde i SE og dermed ikke längere er omfattet af dansk sygesikring og her anbefales det, at kommunen kun udsteder E106 for et år ad gangen.

Sådan har det vist väret i mange år - men Sverige har aldrig bedt om E106 - men det gör de så pludselig.

I vejledningen til kommunerne står der: "Grænsegængerens familiemedlemmer er dækket af den danske sygesikring i deres bopælsland, hvis de ikke er erhvervsaktive eller pensionister.
Hvis de er dækket af Danmark, har de ret til sundhedsydelser på samme vilkår som offentligt / lovpligtigt forsikrede i bopælslandet, men udgiften i bopælslandet betales af Danmark (jf. EU-reglerne) (der betales dog ikke mellem nordiske lande på grund af en gensidig aftale om at undlade betaling)."

Har Sverige meldt sig ud af den nordiske aftale ? :shock:

Om det er i strid med EU-reglerne aner jeg ikke noget om og det kan også väre, at jeg ikke har forstået noget som helst. Det er bestemt en mulighed :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2012 10:33:39

Jeg er ret sikker på, at Gittek har fat i noget af det rigtige. Det hele virker for mig at se som noget ret meningsløst bureaukrati, da det jævnfør Gittek´s indlæg alene handler om, hvilket af de to lande, der skal betale udgifterne ved en evt. sygehusbehandling af grænsegængerens familiemedlem. Og her eksisterer der, så vidt jeg ved, en aftale mellem de nordiske lande, som betyder, at man netop ikke sender den slags regninger til hinanden.

Så formentlig betyder alt det her bare, at svenskerne skaffer sig en blanket E106, som teoretisk set tillader dem at sende nogle sygehusregninger videre til den danske stat. Men pga. den nordiske aftale gør de det alligevel ikke i praksis.

Så hvad formålet med det hele egentlig er, det må nogle andre prøve at forklare. Jeg forstår det i hvert fald ikke. Men forståelsen ville måske rykke en smule nærmere, hvis det kunne lykkes os at finde frem til den nye svenske lov, der angiveligt blev vedtaget i november 2011.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2012 10:46:24

PS. Hvis vi ser bort fra den nordiske aftale, så giver det hele dog trods alt efter Gittek´s udredning en lille smule mening.

Hvis en dansk statsborger bor i Sverige og ikke er grænsearbejder, er han således fuldt svensk skattepligtig. Og i den situation er det selvfølgelig rimeligt, at det er den svenske sygeforsikring, der skal dække både ham og hans familie.

Og helt tilsvarende, hvis en danske grænsegængers ægtefælle arbejder i Sverige. Så er ægtefællen fuldt svensk skattepligtig, og så er det selvfølgelig også den svenske sygeforsikring, der skal dække ægtefællen. Men ikke den danske grænsegænger. Han er skattepligtig i Danmark, og derfor er det selvfølgelig den danske sygeforsikring, der skal dække udgifterne for ham.

Og endelig er der så den situation, der giver anledning til alle problemerne, nemlig en dansk grænsependler, som er eneforsørger for sin familie. I den situation er ægtefællen ganske vist fuldt skattepligtig i Sverige men der foretages ikke nogen skattebetaling. Og derfor er det selvfølgelig rimeligt nok, at det er den danske sygeforsikring, der skal dække begge ægtefællerne, idet der jo betales skat i Danmark.

Så EU-forordningen som sådan giver vel egentlig meget god mening. Og problemet er måske derfor bare, at hverken svenske eller danske myndigheder kan finde ud af, hvordan den nye svenske praksis skal håndteres.

Og så at den nye svenske praksis jo virker fuldstændig meningsløs i forhold til dem, der grænsependler til Danmark, når der er en aftale mellem de nordiske lande om ikke at foretage disse opkrævninger i praksis.

Og dermed virker den nye svenske praksis jo også meningsløs i det hele taget. For hvilke lande er der lige tale om, som folk kan bo i Sverige og grænsependle til, andet end de tre andre nordiske lande? Det kan da muligvis godt lade sig gøre at bo i Sverige og tage færgen til arbejde i Polen eller Tyskland, men det kan jeg godt nok ikke forestille mig, at der er ret mange, der gør.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.02.2012 13:43:53

ÆUG har i dag modtaget nedenstående supplerende svar fra afdelingslederen på Skatteverket:

.........................................

Hej

När Skatteverket prövar uppehållsrätt under kategorin Tillräckliga medel ska även intyg om heltäckande försäkring uppvisas för alla familjemedlemmarna, för att uppehållsrätt ska anses vara styrkt. Om bara en i familjen har ett intyg och det står att personens familjemedlemmar ingår så räcker inte detta. Familjemedlemmarna ska vara namngivna.

Vänligen,
Skatteverket
(Navn)
..........................................

Det centrale problem synes altså at være, at familiemedlemmerne skal være navngivne på blanket E106. Og tilsyneladende kan de danske og svenske myndigheder ikke bliver enige om, hvem der skal navngive familiemedlemmerne? Jeg håber, at den første, som det lykkes at komme igennem det her, vil gøre sig den ulejlighed at fortælle om det i forum, så der kan blive kastet lys over land :wink:

Besvar