Vi har nu ventet mere end 6 måneder på at få opholdstilladelse i Sverige – efter EU-reglerne.
Min mand er dansk statsborger og vi er gift og har boet sammen i Danmark i mere end 7 år før vi flyttede til Sverige. Alle betingelser for ophold (job, bolig) er opfyldt.
Er der noget vi kan gøre andet end at ringe til Migrationsverket og rykke?
Ventetid mere end 6 måneder
-
fundiver199
Re: Ventetid mere end 6 måneder
I kan indbringe sagen for SOLVIT og/eller klage til EU-kommissionen over, at Sverige ikke overholder reglerne for, hvor længe det må tage at udstede opholdskort. Desværre er der flere og flere ÆUG-medlemmer, der oplever det samme problem som jer.
hej...
Jeg kan se det er et gammelt indlæg, men vi har ventet nu 5 mdr på opholdskortet.
Vi har henvendt os personligt hos migrationsverket, men de fortalte de intet kunne fortælle os og det kun var hver tirsdag vi kunne få noget at vide, hvor langt de var i sagen....
Er reglen at de skal udstede det inden 6 mdr, for så må jeg skrue bissen på nu!!!??
Mvh
Jeg kan se det er et gammelt indlæg, men vi har ventet nu 5 mdr på opholdskortet.
Vi har henvendt os personligt hos migrationsverket, men de fortalte de intet kunne fortælle os og det kun var hver tirsdag vi kunne få noget at vide, hvor langt de var i sagen....
Er reglen at de skal udstede det inden 6 mdr, for så må jeg skrue bissen på nu!!!??
Mvh
-
fundiver199
Ja det siger reglerne, men desværre er der ikke ret meget, man kan gøre, hvis fristen ikke bliver overholdt. Man må bare læne sig tilbage og acceptere, at en Klovborgost tager den tid, som en Klovborgost tager. Man kan som angivet i tråden klage til SOLVIT, men om det fremmer sagen specielt meget, tør jeg ikke sige.
I din egen tråd skriver du, at I har sagt jeres lejlighed op og planlægger at flytte til Danmark senest 30. april 2012. I den situation synes jeg ærlig talt, at I skal glemme alt om svensk opholdskort, som din mand jo i så fald alligevel ikke skal bruge til noget, og se at få søgt om det danske i stedet.
I skal udfylde blanketten EU/FA1, som du kan finde på Nyidanmark.
I din egen tråd skriver du, at I har sagt jeres lejlighed op og planlægger at flytte til Danmark senest 30. april 2012. I den situation synes jeg ærlig talt, at I skal glemme alt om svensk opholdskort, som din mand jo i så fald alligevel ikke skal bruge til noget, og se at få søgt om det danske i stedet.
I skal udfylde blanketten EU/FA1, som du kan finde på Nyidanmark.
Det må så have ændret sig. For da vi ansøgte i September, gik der præcist 13 dage, til vi fik grønt lys for opholdskortet.