rådighedsbeløb.???
-
gokhan aydin
rådighedsbeløb.???
Hej alle.jeg har lige et spørsmål jeg har en løn på 22000 bruto og har cirka 7000 sek til rådighed jeg har 3 børn og en dejlig kone er det nok til at min famile kan få permanent ophold gennem eu reglerne jeg har fået at vide at jeg skal have 12000 efter skat passer det. Ps kan min kone få su mvh gokhan
-
fundiver199
Re: rådighedsbeløb.???
Betingelserne for at have ret til permanent ophold efter EU-reglerne, er, at man har boet i det givne land i 5 år i træk og hele tiden opfyldt de betingelser, som der er for at have ret til at bo der efter EU-reglerne. De betingelser kan du læse om under ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land”. Det blev undersøgt, da din kone søg-te opholdskort, om I opfyldte betingelserne, og det gjorde I åbenbart. Når hun engang skal søge permanent opholdskort, vil man så undersøge, om betingelserne har været opfyldt i de 5 år, hvor hun har boet i Sveri-ge. Så det er altså helt samme proces, som da I søgte opholdskort til hende. Forskellen er bare, at man vil kigge på jeres forhold 5 år tilbage i tiden.
Hvis du er ”person med tilstrækkelige midler” vil man normalt sige, at du skal have 12.000 SEK til overs hver måned, når skat, husleje og transport er betalt, fordi I er 2 voksne og 3 børn. Så dit rådighedsbeløb på 7.000 SEK lyder umiddelbart meget lavt. Også i forhold til din løn, og hvad en familie med 3 børn reelt kan leve for. Så jeg har en fornemmelse af, at du måske regner forkert? Eller alternativt må I da have en meget høj husleje?
Når man skal vurdere, om I har haft ret til at bo i Sverige i de 5 år, hvor I har boet der, er det dog ikke kun din indtægt, der er afgørende. Det vil også skulle indgå med en meget betydelig vægt i afgørelsen, om I i praksis har klaret jer selv eller har trukket på de sociale ydelser.
Men hvis I kun har haft et rådighedsbeløb på 7.000 SEK efter skat, husleje og transport, og dette har stået på i længere perioder, kan det godt være, at man vil stille nogle kritiske spørgsmål og f.eks. mistænke jer for at have haft ”sorte” eller ulovlige indtægter. Så hvis I har haft indtægter ud over din løn, og disse har været afgørende for, at I kunne klare jer, så bør I nok forberede jer på, at I kommer til at redegøre for de indtægter.
Hvis du er ”person med tilstrækkelige midler” vil man normalt sige, at du skal have 12.000 SEK til overs hver måned, når skat, husleje og transport er betalt, fordi I er 2 voksne og 3 børn. Så dit rådighedsbeløb på 7.000 SEK lyder umiddelbart meget lavt. Også i forhold til din løn, og hvad en familie med 3 børn reelt kan leve for. Så jeg har en fornemmelse af, at du måske regner forkert? Eller alternativt må I da have en meget høj husleje?
Når man skal vurdere, om I har haft ret til at bo i Sverige i de 5 år, hvor I har boet der, er det dog ikke kun din indtægt, der er afgørende. Det vil også skulle indgå med en meget betydelig vægt i afgørelsen, om I i praksis har klaret jer selv eller har trukket på de sociale ydelser.
Men hvis I kun har haft et rådighedsbeløb på 7.000 SEK efter skat, husleje og transport, og dette har stået på i længere perioder, kan det godt være, at man vil stille nogle kritiske spørgsmål og f.eks. mistænke jer for at have haft ”sorte” eller ulovlige indtægter. Så hvis I har haft indtægter ud over din løn, og disse har været afgørende for, at I kunne klare jer, så bør I nok forberede jer på, at I kommer til at redegøre for de indtægter.
-
gokhan aydin
Hej og tak for dit svar når jeg beregner mit rådighedsbeløb.er der så internet Tlf børnehave lån transport husleje tv licens osv når alt dette er betalt har jeg så 7000 til os selv når jeg skal beregne rådighedsbeløbet er det så kun husleje og transport og transporten og husleje er betalt er det der man begregner rådighedsbeløbet mvh gokhan
Prøv at foretage en beregning af jeres økonomi ved brug af denne skabelon, så får du hurtig en fornemmelse af, hvad rådighedsbeløbet egentlig skal dække over, og om I i givet fald ville være berettiget til supplerende socialhjælp:
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... vberakning
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... vberakning
-
fundiver199
Mht. muligheder for at forbedre jeres økonomi, så prøv også at læse denne tråd, der beskriver mulighederne for at få hjælp til at komme igang på det svenske arbejdsmarked:
viewtopic.php?f=12&t=8790
Det er selvfølgelig din kone, jeg tænker på her, og ikke dig, da du jo efter det oplyste allerede har et job.
viewtopic.php?f=12&t=8790
Det er selvfølgelig din kone, jeg tænker på her, og ikke dig, da du jo efter det oplyste allerede har et job.
-
gokhan aydin
min kone modtager noget barselspenge i øjblikket så job er ikke en mulighed for tiden
men er stadig ikke blivet klogere ang rådighedsbeløbet
jeg tjener cirka 18500 sek udbetalt og når huslejen er betalt og transporten er betalt har jeg 11000 sek tilbage er det det er rådighedsbeløb.??? eller er det først når alle mine regninger er betalt internet tlf børnehave osv
håber på et svar mvh gokhan
men er stadig ikke blivet klogere ang rådighedsbeløbet
jeg tjener cirka 18500 sek udbetalt og når huslejen er betalt og transporten er betalt har jeg 11000 sek tilbage er det det er rådighedsbeløb.??? eller er det først når alle mine regninger er betalt internet tlf børnehave osv
håber på et svar mvh gokhan
-
fundiver199
Det er de 11.000 SEK, som afgør, om I er berettiget til socialbidrag. Så du ligger meget tæt på de 12.000, der er grænsen herfor, og dermed kan jeg vanskeligt forestille mig, at det er noget, de svenske myndigheder vil studse specielt meget over. Med mindre din økonomi var bedre, da din kone søgte om opholdskort, har de jo også taget stilling til det allerede og godkendt, at du råder over "tilstrækkelige midler".
-
gokhan aydin
fundiver199
det er netop menersker som dig der gør verden vær at leve i
mange tak fordu du gad at tage dig tid til at svare mig 1000 tak
det er netop menersker som dig der gør verden vær at leve i
mange tak fordu du gad at tage dig tid til at svare mig 1000 tak
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
På ÆUGs facebookside er der en dansker bosiddende i Sverige, der spørger om det danske forsørgelseskrav ved tilbagevenden til Danmark (hun har status som selvforsørgende i Sverige). Jeg blev hende svar skyldig, mest fordi den siddende danske regering har fjernet starthjælpen (og dermed er det vel ikke længere den laveste sociale ydelse man kan lægge til grund). Nogen der kan hjælpe?
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
fundiver199
Nej det er et godt spørgsmål, hvordan man vil vurdere det fremover. Men i virkeligheden må Danmark jo kun stille krav om et bestemt rådighedsbeløb til dem, der flytter til Danmark uden at have til hensigt hverken at arbejde eller studere. Så for mig at se handler det om, at Danmark hidtil har tolket reglerne på en måde, der i princippet er forkert. Men som bare ikke har betydet, at folk fik afslag, fordi det er næsten umuligt at arbejde eller studere i Danmark uden at råde over et beløb, der svarer til starthjælpen.
ÆUG har planlagt at skrive til Folketinget omkring problemstillingen, men det bliver ikke lige nu, da vi først skal være færdige med at lave høringssvar på lovforslaget om at ændre de danske regler.
Men det korte af det lange er altså, at der næppe er nogen grund til at frygte for, at man skulle få afslag ved returnering til Danmark, så længe man enten arbejder eller studerer i Danmark, hvilket langt de fleste af dem, der anvender "EU-løsningen" jo gør.
ÆUG har planlagt at skrive til Folketinget omkring problemstillingen, men det bliver ikke lige nu, da vi først skal være færdige med at lave høringssvar på lovforslaget om at ændre de danske regler.
Men det korte af det lange er altså, at der næppe er nogen grund til at frygte for, at man skulle få afslag ved returnering til Danmark, så længe man enten arbejder eller studerer i Danmark, hvilket langt de fleste af dem, der anvender "EU-løsningen" jo gør.