Hvis jeg vil bo i sverige med min kæreste / kone

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Slupper

Hvis jeg vil bo i sverige med min kæreste / kone

Indlæg af Slupper » 24.02.2008 19:23:14

Hejsa jeg skal lige høre om jeg har opfattet det her korrekt:

Jeg har en dejlig kæreste som er i den uheldige situation at hun er fra Indonesien og under 24. Jeg er selv 30 år og er Dansker.

Sådan som jeg har forstået det så er muligheden at jeg finder en lejlighed i Malmø feks. - får min kæreste herover på turistvisum til sverige, gifter mig med hende og ansøger om ophold for hende i henhold til EU reglerne. Hermed kan hun også blive med mig i sverige selvom hun kun har turist visum ..

Er det korrekt opfattet?

Vi er lidt desperate fordi hun bor langt væk og vi kun kan se hinanden når jeg har ferie. Hun har lige været i Danmark i næsten 3 måneder.

Al råd og vejledning modtages med kyshånd

Med venlig hilsen
Mikkel Gottlieb

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2008 20:16:26

Ja, det er rigtigt forstået, hvis I vil gøre brug af EU-reglerne skal I være gift (hvis I ikke allerede har boet sammen i mindst 18 mdr tidligere) og du skal dokumentere, at du kan forsørge hende i Sverige. Hun kan komme til Danmark eller Sverige på turistvisum og ansøgningen om opholdstilladelse kan så indgives, når hun er kommet til Sverige og I er blevet gift

Slupper

Indlæg af Slupper » 13.03.2008 23:50:37

Jeg har lige et tillægsspørgsmål.

Kan dette her lade sig gøre hvis jeg starter med at flytte til sverige og hun så kommer herop efterfølgende - det er mere fordi uanset hvad så er sverige en fordel økonomisk og så kan jeg bare klø på med at få en bank lån hurtigst muligt, finde huset og komme afsted... så er DET i det mindste på plads.

Damn jeg må sgu sige at før jeg mødte hende der var jeg rimelig stolt af at være Dansker, men så efter jeg mødte hende har jeg så stiftet bekendskab med det danske system .. damn man kan sgu godt forstå at folk nogle gange bliver fortvivlede... var hos udlændingestyrelsen da min kæreste var heroppe sidst .. der var 90 før mig i kø... suk hvorfor skal det være så svært

Nå sorry for mine sure miner :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.03.2008 07:33:56

Ja, du kan sagtens flytte til Sverige alene og dernæst begynde processen med at søge om familiesammenføring! I så fald var det måske også en ide at overveje at søge efter de nationale svenske regler i stedet for EU-reglerne - de svenske regler giver jer nemlig en række fordele

- Der er fx intet krav om, at I skal være gift - det er nok bare at ville være samboende kærester

- Efter 2 år får hun permanent opholdstilladelse - efter EU-reglerne tager det 5 år, og med en permanent opholdstilladelse er man altså bedre sikret i Sverige på alle måder og vil fx også kunne få studiestøtte fra staten

Læs selv om forskellene mellem de to metoder i henvisningen fra forsiden af Ægteskab uden Grænser

Slupper

Indlæg af Slupper » 14.03.2008 08:30:46

Ok mange tak for svaret - det kan nogen gange være svært at bevare overblikket. Er lykkelig for et site som dette her :)

Besvar