Hej
Bor i sverige mens vi venter og håber på at modtage en forhåndsgodkendelse fra US.
Afleverede ansögning i slutningen af november.
Da jeg afleverede ansögning havde jeg arbejdet 16 uger, med et gennemsnitligt timetal på 33 tim/ugen.
Vi har fået kvittering for vores ansögning i DK, men der kan jo godt gå noget tid endnu. Måske 2 mdn. mere, hvis ellers de mener sagen er fuldt oplyst. (Har boet over 6 mdn i sverige).
Er sluttet på mit sidste job. Mit spörgsmål går på om US kan kräve at se dokumentation for forsörgelsesgrundlag i den tid der er gået siden vi afleverede ansögning.?
Skal man have väret arbejdstager helt frem til at man vender tilbage til Dk, for at undgå forsörgelseskrav i Dk? Eller vil jeg stadig väre betragtet som have väret arbejdstager i Sverige, nu når jeg går nogle mdn. uden arbejde?
(Har väret lidt i tvivl om dette, og har fået mulighed for at få et nyt arbejde, dog med en noget lang rejsetid fra hvor jeg bor i sverige. Så tror jeg vil takke nej til det, hvis altså US ikke stiller krav om arbejde helt frem til tilbagevenden. Håber og regner alligevel med at skulle flytte teltpälene til Dk inden så länge, så vil måske väre spild at starte på nyt arbejde for en kort stund)
Arbejde sverige
-
fundiver199
Re: Arbejde sverige
Hvis du ellers er aktivt jobsøgende, så bevarer du din status som arbejdstager i 6 måneder efter, at du er blevet fyret eller en tidsbegrænset ansættelse er ophørt. Så det burde ikke være noget problem, at du har gået ledig et par måneder, men det vil være en rigtig god ide at tilmelde dig den svenske arbejdsformidling og sende nogle jobansøgninger.
Vi taler om tolkning af en enkelt EU-dom (Eind) her, og om lidt af en gråzone, men ærlig talt er der vel ingen grund til at udforske den gråzone mere end højest nødvendigt.
Vi taler om tolkning af en enkelt EU-dom (Eind) her, og om lidt af en gråzone, men ærlig talt er der vel ingen grund til at udforske den gråzone mere end højest nødvendigt.
Ok. Dvs hvis jeg har mulighed for at få et nyt job, mens vi venter på svar fra Danmark, så har man en sikrere sag?
Og til hvad formål tjener det at väre aktivt jobsögende. Er det i forhold til de svenske myndigheder og bibeholdelsen af opholdsretten for ens ägtefälle, eller er det i forhold til de danske myndigheder.?
Hvis det sidste er tilfäldet, hvordan påvirker det ens sag i Danmark?
Og til hvad formål tjener det at väre aktivt jobsögende. Er det i forhold til de svenske myndigheder og bibeholdelsen af opholdsretten for ens ägtefälle, eller er det i forhold til de danske myndigheder.?
Hvis det sidste er tilfäldet, hvordan påvirker det ens sag i Danmark?
-
fundiver199
Det er begge dele, idet du så med sikkerhed bevarer din status som arbejdstager i Sverige i op til 6 måneder.