Kan man flytte til dk mens manden stadig er i SE

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
missy

Kan man flytte til dk mens manden stadig er i SE

Indlæg af missy » 26.12.2011 15:08:17

Ja Så blev det min tur. Jeg er på barsel men er grundet krisen blevet fyret og kommer ikke til at gå min barsel ud .. heldigvis(??) er jeg med i en a kasse Meeen..

Vi har undersøgt satserne ìg talt med en a kasse og det vi vil få udbetalt af en svensk a kasse dækker lige knap huslejen.. Min mand arbejder ikke han går i skole og vi har prøvet at finde job til ham men det går desværre ikke. Der er for mange ansøgninger til de ledige job i Malmø og derfor bliver svensk talende taget først self.

Så fra d 1 april får vi knap og nap 6000 udbetalt og vores husleje hedder 5600. Vi har en lille opsparing men den kommer nok kun til St dække to måneder.

Derfor tænker jeg nu at jeg kan flytte min adresse til Danmark for at få fra a kassen derfra. Det er desværre den eneste mulighed vi har for St overleve sådan som det ser ud pt så derfor vil jeg høre om det evt vil få konsekvenser for min mand. Han har opoldskort på 5 år han har været i se i lidt over et år.
Det vil maks dreje sig om 3 måneder indtil jeg finder et job selv
Tænker lidt når han skal søge puk om de kigger på sådan noget?
Håber virkelig på et klogt svar

reza4life

Slettet

Indlæg af reza4life » 26.12.2011 16:07:41

Slettet
Senest rettet af reza4life 29.09.2021 15:23:48, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: Kan man flytte til dk mens manden stadig er i SE

Indlæg af fundiver199 » 26.12.2011 16:18:52

Som reza4life skriver, skal din mand bo sig i det samme EU-land som du selv for at være omfattet af EU-reglerne. Så hvis du flytter til Danmark, må du tage din mand med dig, og så må han søge om opholdskort efter EU-reglerne i Danmark. Det sker ved at udfylde blanketten EU/FA1 og aflevere den til US.

Det lyder lidt mærkeligt, at en svensk A-kasse ydelse skulle være så lav, som du beskriver det. Er du helt sikker på, at det er rigtigt? Det beløb, som du nævner, lyder ærlig talt mere som om, der er tale om det grundbeløb, som man kan få i Sverige, hvis man arbejder uden at være forsikret i en A-kasse.

Besvar