Teroi danske regler / eu regler
Teroi danske regler / eu regler
Sidder jeg og læser mig blind her en sen natte time, eller kan en Svensker eller anden eu borger flytte til danmark og
få sin ægtefælle fra et ikke eu land med til danmark på samme måde som vi kan få vores med til et andet eu land ?
<--------fra statsforvaltningens hjemmeside------->
EU-ophold Som EU-borger kan du frit indrejse i Danmark og opholde dig i landet i op til 3 måneder uden opholdsdokument (bevis for registrering). Hvis du er arbejdssøgende, kan du opholde dig i landet i op til 6 måneder uden opholdsdokument. De 3 og 6 måneder beregnes fra indrejsedatoen.
Forventer du, at dit ophold i Danmark varer mere end 3 måneder, skal du inden udløbet af de 3 måneder søge om et opholdsdokument.
læs mere via link..
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6026
Hvis du er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige, skal du ikke søge om opholdsdokument, fordi du som nordisk statsborger har ret til at opholde dig i Danmark uden tilladelse.
Hvem kan få et bevis for registrering
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6062
Familiemedlem
Familiemedlemmer, der ledsager eller slutter sig til en af de persongrupper, der er nævnt ovenfor, kan også få et bevis for registrering. Det er dog en betingelse, at hovedpersonen har etableret et reelt og faktisk ophold i Danmark.
Hvis familiemedlemmet ikke er EU- eller EØS-statsborger, udstedes et opholdskort.
Nærmere oplysninger om betingelserne kan fås i din lokale statsforvaltning
få sin ægtefælle fra et ikke eu land med til danmark på samme måde som vi kan få vores med til et andet eu land ?
<--------fra statsforvaltningens hjemmeside------->
EU-ophold Som EU-borger kan du frit indrejse i Danmark og opholde dig i landet i op til 3 måneder uden opholdsdokument (bevis for registrering). Hvis du er arbejdssøgende, kan du opholde dig i landet i op til 6 måneder uden opholdsdokument. De 3 og 6 måneder beregnes fra indrejsedatoen.
Forventer du, at dit ophold i Danmark varer mere end 3 måneder, skal du inden udløbet af de 3 måneder søge om et opholdsdokument.
læs mere via link..
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6026
Hvis du er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige, skal du ikke søge om opholdsdokument, fordi du som nordisk statsborger har ret til at opholde dig i Danmark uden tilladelse.
Hvem kan få et bevis for registrering
http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=6062
Familiemedlem
Familiemedlemmer, der ledsager eller slutter sig til en af de persongrupper, der er nævnt ovenfor, kan også få et bevis for registrering. Det er dog en betingelse, at hovedpersonen har etableret et reelt og faktisk ophold i Danmark.
Hvis familiemedlemmet ikke er EU- eller EØS-statsborger, udstedes et opholdskort.
Nærmere oplysninger om betingelserne kan fås i din lokale statsforvaltning
-
fundiver199
Re: Teroi danske regler / eu regler
Ja naturligvis. Den fri bevægelighed i EU er jo en gensidig ting, så selvfølgelig gælder der de samme regler for svenskere i Danmark som for danskere i Sverige.
Jammen.. det vil så sige..fundiver199 skrev:Ja naturligvis. Den fri bevægelighed i EU er jo en gensidig ting, så selvfølgelig gælder der de samme regler for svenskere i Danmark som for danskere i Sverige.
Hvis jeg flytter til sverige og bliver svensker alene.. efter ca. 3 måneder (eller hvor lang til det tager at blive svensker), gifter jeg mig med min kæreste (eller bliver gift inden jeg forlader danmark) fra et ikke eu land
og efter følgende beslutte at flytter til danmark og bliver dansker (igen) og får min nye/gamle kone med under samme eu regler som vi bruger når vi flytter til sverige ?
Så er vi da fri for at gemme kviteringer og bevise over for us at ha haft reelt ophold i sverige, da man jo er svensker og bliver dansk !
Det ville være noget nemmere at flytte alene til sverige en kort periode og arbejde istedet for at skulle etablerer sig med kone, hun kan jo lige så godt fortsætte med at arbejde hjemme, indtil vi flytter til danmark for at bo fast
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Du bliver nu ikke svensker (det vil sige svensk statsborger) på blot nogle få måneder. Så hut jeg visker kræver det, at du har boet i Sverige i mindst 4 år, før du kan opnå svensk statsborgerskab.
Så den finte du her skitserer, kan du ikke bruge til noget med et fingerknips.
Så den finte du her skitserer, kan du ikke bruge til noget med et fingerknips.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ Kim, du husker galt. En dansk statsborger skal 'kun' bo i Sverige i 2 år for at kunne blive svensk, dog kræves der ansøgning mv. Har danskeren boet i Sverige i 5 år kan det klares ved en simpel meddelelse om, at han/hun nu vil være svensk.
Men korrekt, at det ikke er noget man klarer i en håndevending.
Men korrekt, at det ikke er noget man klarer i en håndevending.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Sådan kan I også sagtens gøre uden, at du behøver blive svensk statsborger. Det er dig og ikke din kone, der skal have haft "centrum for dine livsinteresser" i et andet EU-land end Danmark. Så din kone kan sagtens nøjes med at slutte sig til dig i den sidste del af den tid, hvor I bor i Sverige. Der kan ikke angives nogen nedre tidsgrænse for, hvor længe din kone skal have boet med dig i Sverige, men lad nu være med at teste grænserne af ved kun at lade det være nogle få dage.Jack skrev:Det ville være noget nemmere at flytte alene til sverige en kort periode og arbejde istedet for at skulle etablerer sig med kone, hun kan jo lige så godt fortsætte med at arbejde hjemme, indtil vi flytter til danmark for at bo fast
En rimelig køreplan kan f.eks. se sådan her ud:
1) Du flytter til Sverige
2) Du får udstedt svensk personnummerbevis. Tager cirka 6 uger
3) Din kone søger visum. Tager cirka 2 uger
4) Når din kone er klar til det, rejser hun til Sverige
5) Straks efter din kones ankomst søger I opholdskort til hende i Sverige
6) Et par uger efter din kones ankomst søger I opholdskort til hende i Danmark
6) Når dansk opholdskort er bevilget efter cirka 3 måneder, flytter I videre til Danmark
-
fundiver199
I ovenstående indlæg foreslår jeg altså, at I venter i Sverige, til dansk opholdskort er bevilget. Begrundelsen herfor er, at det er den mest "sikre" metode, og at din kone i praksis alligevel ikke kan komme i gang med noget i Danmark, før hun har fået sit opholdskort. Så om hun skal vente i Sverige eller Danmark, kommer for mig at se ud på et.
Hvis I ønsker helt at undgå, at din kone skal sidde og "vente", så må I enten bliver boende i Sverige, så hun kan starte på job eller uddannelse der, eller søge FS i Danmark efter de danske nationale regler, når den ny regering har fået disse lempet i starten af 2012.
Hvis I ønsker helt at undgå, at din kone skal sidde og "vente", så må I enten bliver boende i Sverige, så hun kan starte på job eller uddannelse der, eller søge FS i Danmark efter de danske nationale regler, når den ny regering har fået disse lempet i starten af 2012.
Da vi flyttede tilbage til dk , sendte vi ansøgning til us om fs . dagen efter gik vi på den lokale sprogskole og 5 dage efter startede min mand med dansk undervisning , Så nogle steder i landet behøver man ikke sidde og vente på opholdskort før man kan foretage sig noget.