Step 2 - Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Step 2 - Migrationsverket

Indlæg af tokay » 24.11.2011 23:59:03

Hej, og tak for det fine svar

Jeg tæker her også lidt på hvad der sker, hvis jeg bliver stoppet på gaden af politiet efter min kones turist visum er udløbet og at de så spørger efter min kones papire eller person-nummer... Jeg kan jo intet vise dem af dokumentation for at min kone er ved at registreres som boende i sverige, på lovlig vis. Det var sådan noget lignende dokumentation, jeg havde forventet at få udleveret fra migrationsverket, da jeg afleverede min kones papire. Altså dokumentation, der viser at min kone godt må opholde sig i Sverige, mens hendes papire er under behandling.

Til sidst bliver der nævnt schengen aftalen:
Dvs at min kone i de 3 til 6 måneder SKAL blive i sverige, indtil hun har fået sin "tilladelse" til at opholde sig i Sverige ? og ikke noget med at besøge den kære familie i Danmark, i weekenden ?

Der bliver sagt susemende hårdt for hende, hun skal jo ikke lukkes inde som i et fængsel :( :( :(

Med venlig hilsen
Tokay og stadig frustreret...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.11.2011 07:27:13

Det første scenarie er vel ikke noget problem, hvis blot I er sammen. Og forum svømmer i øvrigt ikke over med breve fra fortvivlede par, som bliver jagtet af det svenske politi så snart de vover sig ud på gaden - og heller ikke fra dem, som vover sig ud på egen hånd.

Men nej, din kone kan ikke rejse til andre Schengen-lande, når hendes visum er udløbet. Og ligefrem kalde hele Sverige for et fængsel synes jeg er at stramme det noget. Der er vel ikke noget til hinder for at familien kan rejse en tur den anden vej i ny og næ?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.12.2011 10:05:59

Man skal aldrig nogen sinde aflevere originaler af vigtige papirer til en offentlig myndighed, hvis man på nogen som helst måde kan undgå det, da man blot risikerer, at originalerne bortkommer. Men det kan være nødvendigt at fremvise originalerne ved personligt fremmøde. Lige som man fremviser et pas, når man er ude og rejse.

tokay

Indlæg af tokay » 07.12.2011 18:36:34

Hej allesammen :(

Imorgen er det nu 2 uger siden at jeg fik afleveret mine kones dokumenter til det svenske migrationsverket. Jeg fik da jeg afleverede dokumenterne afvide, at jeg ville få tilsendt et nr. så jeg kan søge på deres hjemmeside og se hvor langt henne i forløbet hendes papirer er.

Jeg har intet hørt overhovedet fra migrationsverket, heller ikke så meget som en bekræftelse på at mine dokumenter er taget under behandling. Jeg er udmærket klar over at de har MEGA TRAVLT derinde, men hvordan kan jeg tage for gode vare, for at min kones papirer er under behandling, når jeg intet har hørt fra dem i 2 uger ?

Jeg går derfor nu uvidende rundt og afventer hvad svaret fra migrationsverket er ?
Min største frygt er at papirerne er gået tabt i migrationsverket og jeg stadigvæk i god tro går rundt og afventer svar fra migrationsverket om mine kones papirer er i orden. Det synes jeg altså ikke er en god service at få. Ikke god, når de nu alligevel har et system på deres hjemmeside hvor man kan søge på ens eget journal nr. for at se hvor langt ens papirer er i forløbet.

Jeg har skrevet en mail til dem, da det er umuligt at komme i kontakt til dem pr. telefon og da det samtidigt er svært for mig at møde op fysisk pga julen (masser af arbejde desværre) :-( Jeg kommer hjem sent.

Jeg har set inde på deres hjemmeside, at jeg ikke skal forvente at få svar på min mail, da denne netop vedr. ventetiden (eller rettere sagt modtagelsen af mine dokumenter), da jeg var inde at læse om ventetiden...

De skriver under linket: http://www.migrationsverket.se/info/2246.html

Du som ansöker för första gången

Du som ansökt elektroniskt via vår webbansökan får beslut inom tre månader.

Arbetsbelastningen är för närvarande hög och väntetiden för beslut för övriga ansökningar är ungefär sju till nio månader från det att ansökan registrerats. En komplett ansökan går snabbare att handlägga.

Kan det virkelig passe at jeg skal vente i 7 til 9 måneder inden jeg får svar !?
Jeg har alt i den skønneste orden og alt er vedlagt i farvekopi og organiseret i mappe (lige til at gå til). Jeg kan ikke se hvad der skulle være til hinder for at der skal gå så lang tid.

Hvad skal man gøre :-( :-( :-(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 18:55:11

Du skal tage en dyb indånding og slappe af. Teksten om ventetider handler om ansøgninger efter Sveriges nationale regler. Det slet ikke tage mere end 6 måneder at udstede opholdskort efter EU-reglerne, og som regel går det langt hurtigere end det.

guzelim

Indlæg af guzelim » 08.12.2011 10:27:06

Tokay, jeg har også søgt opholdskort til min mand den 24.10, vi fik bare vide at vi skulle aflever papirne i deres post kasse så ville vi høre fra dem. vi hørt ikke fra dem i fire uger, så jeg blev usikker om de havde modtaget vores ansøgning, jeg valgte at møde op og fik en kvittering på at de havde modtaget vores ansøgning og telefon nr, email og navn på sagbehandleren, men når jeg ringer til ham svare han slet ikke så jeg valgte at skrive en mail til ham.

Jeg fik vide at der er op til 6 mdr ventetid på opholdskort, hvis jeg havde andre spørgsmål måtte jeg kontakte kundeservice og mere vil han ikke svare på :( .

Og ja vi har også journal nr men det kan jeg ikke bruges til noget, jeg kigge hver dag der er overhovedet ikke sket noget..

Det er den dårligste service jeg har har fået. Jeg har en mand der hjemme som ikke ved
hvad han skal gå rundt at lave, han kan ikke gå i skole eller arbejde. Jeg kan ikke søge cpr.nr eller register ham bor hos mig... Jeg synes at det er forvejen hårdt at bor i en andet land også får man ikke en gang den rigtig vejledning :(

Hilsen Ayce

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 08.12.2011 13:11:30

Hej ayce

jeg kan fuldt ud forstå din frustration, og det lyder til at i har været rigtig uheldige. Men der er desværre ikke så meget at gøre andet end at vente. Sagsbehandlingstiden er jo fastsat til 3 måneder tror jeg, og det kan jo teoretisk godt tage op til 6 måneder uden at det er "ulovligt". Men jo du har ret i at det er for dårligt at sagsbehandleren ikke er mere medgørlig.
Jeg ved ikke om der i sverige er forskellige tilbud mht frivillig svenskundervisning der ikke kræver registrering - det kunne være en mulighed.
Vi bor selv i malmö, min mand har siden han kom i august gået til danskundervisning i københavn hvor det er gratis og kræver ikke cpr. (vi har nemlig altid haft som formål at flytte tilbage til dk)

Håber al lykkedes for jer

guzelim

Indlæg af guzelim » 09.12.2011 10:34:29

Hej fortvivletDK

Jeg har lige nogle spørgsmål håber du kan svare på dem :)

Vi blev gift i Sverige i Mosken efter vielsen blev vores papirer sendt til skatteverk. Vi fik tilladelse fra skatteverk og de sagde vil måtte selv vælge om vi ville giftes på rådhuset eller i mosken.. Der efter samlet vi alt vores dokumenter og tog til migrationsverket og søgt opholdskort efter EU. pg afleveret i deres post kasse.

Mit spørgsmål er kan vi søge om cpr.nr i mens og register ham hos mig eller skal jeg vente til hans opholdskort er kommet. Jeg ved ikke helt om skatteverk ved han bor hos mig :( jeg er så forvirret kan slet ikke føle med i det Svenske system..

Vi vil også gerne tilbage igen, men hvis han opholdskort først kommer efter 6 måneder samt vi skal dok. at vi har boet i sverige efter han har modtaget sit kort så er der langtid endnu før jeg kommer hjem igen :(

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 09.12.2011 11:03:50

I kan sagtens søge om personnummer hos Skatteverket før han har fået sit opholdkort, men nu hvor i allerede har søgt om opholdskort ville jeg nok vente til at i har modtaget dette. Det gør vel heller ikke den store forskel om han bliver registreret i morgen eller om 3 måneder. Det vigtigste er jo opholdskortet.
Det der er afgørende for hvornår i kan komme hjem igen, er hvorvidt i kan dokumentere reelt ophold. Egentlig behøver han ikke at have haft opholdskort i sverige for at i kan vende hjem til danmark sammen, men det er en rigtig god ide, da det nok er den bedste måde at bevise at han har boet der sammen med dig.
Det værst tænkelige scenarie er altså, at i modtager opholdskortet efter 6 måneders sagbehandling, og at i i mellemtiden selvfølgelig har samlet nok dokumentation, herefter han i flytte tilbage til danmark og søge om opholdstilladelse til din mand, eller i omvendt rækkefølge; først søge om opholdstilladelse og derefter flytte.

tokay

Indlæg af tokay » 09.12.2011 12:12:08

fortvivletDK skrev:Hej ayce

jeg kan fuldt ud forstå din frustration, og det lyder til at i har været rigtig uheldige. Men der er desværre ikke så meget at gøre andet end at vente. Sagsbehandlingstiden er jo fastsat til 3 måneder tror jeg, og det kan jo teoretisk godt tage op til 6 måneder uden at det er "ulovligt". Men jo du har ret i at det er for dårligt at sagsbehandleren ikke er mere medgørlig.
Jeg ved ikke om der i sverige er forskellige tilbud mht frivillig svenskundervisning der ikke kræver registrering - det kunne være en mulighed.
Vi bor selv i malmö, min mand har siden han kom i august gået til danskundervisning i københavn hvor det er gratis og kræver ikke cpr. (vi har nemlig altid haft som formål at flytte tilbage til dk)

Håber al lykkedes for jer

Wauw tak for de rigtig fine svar.

Jeg tager en dyb indåndning for jeg har det ligesom Ayce Guzelim, jeg er også dybt chockeret over Migrationsverkets behandling af deres kommende borgerer. Fustreret over at man ikke får noget på skrift, når man afleverer ens dokumenter. Irretreret over at man ikke kan komme igennem til deres telefon. Sidst jeg ringede var jeg nr. 48 i køen !??? For ikke at snakke om at man ingen mail får retur :oops:

Men jeg tager en Dyb Dyb indåndning :-)

Jeg vil dog gerne spørge fortvivlet.dk vedr. ovenstående citat:

Må man spørge om hvor dette "gratis" undervisning foregår og hvordan det foregår ? evt. lidt info, tlf.nr., hjemmeside osv.

Jeg (og mest min kone) er interreseret i at hun lærer det danske sprog, eftersom vi også har planer om at vende tilbage. og lur mig om man ikke kan lære rigtig rigtig meget på 6-8 måneder. Så er man da på forkant når man vender tilbage til Danmark. Min kones drøm er at komme ud på arbejdsmarkedet så hurtigst muligt hvor hun altså kan sproget.

Hvis du ikke har lyst til at svare, så er det også fint, "det er din ret" jo. :P

Men jeg vil lige sige rigtig mange tak dig alle andre for de fine svar og også for Ayce's problemer som jeg evt. også kan støde på og få en forklaring på.

med venlig hilsen

Idag en afslappet Tokay ;-)

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 09.12.2011 12:31:30

hej tokay

der er to steder i københavn hvor man kan få 'gratis' danskundervisning uden cpr.nr.
Det ene er Bethesda på Rømersgade ved nørreport st. (her foregår det tirsdag og torsdag) - http://www.bethesda.dk/
Det andet er kalejdoskopet på thorsgade ved nørrebros runddel (her foregår det mandag og fredag). - http://www.kalejdoskop.dk/ (koster 180 kr om måneden)

Du kan finde mere info på deres hjemmesider.

Min mand har gået på disse kurser i cirka 3 måneder nu og er meget glad for det.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 09.12.2011 15:44:40

Hejsa.

Håber det hel ordner sig for jer allesammen, kan sagtens forstå I synes det hele er umuligt for tiden. Med hensyn til dansk undervisning er det jo fedt, men bare husk, at så länge jeres ägtefäller ikke har har fået deres opholdstilladelser, må de ikk forlade DK og så kan man jo af gode grunde ikk tage til dk og gå på dansk kursus.

fortvivletDK

Indlæg af fortvivletDK » 09.12.2011 18:14:36

Det er sandt nok. Medmindre aegtefaellen er kommet paa turistvisum som stadig er gyldigt. Naar man har faet opholdstilladelsen har man desuden lov til at tilbringe 90 dage i danmark pr. halve aar.

tokay

Indlæg af tokay » 12.12.2011 16:03:25

fortvivletDK skrev:Det er sandt nok. Medmindre aegtefaellen er kommet paa turistvisum som stadig er gyldigt. Naar man har faet opholdstilladelsen har man desuden lov til at tilbringe 90 dage i danmark pr. halve aar.
Hej igen.

Orv. den fik jeg altså ikke helt med. Når min kone får opholdstilladelsen, vil det så sige at vi hver weekend kan tage til danmark (på et år) = 52 uger (hver weekend af 2 dage altså lørdag og søndag) 104 dage dvs. at der er 7 weekender hun ikke må besøge danmark idet hun så overskrider 90 dage ???

7 weekender = 14 dage ( 104-14 =90 dage)

eller er det 90 dage i træk ad gangen vi maks må være i Danmark, og hvem kan kontrollere det ?
:shock:

eller vent,..... der står halve år.... ? ?? :?: :roll: :oops: :?

Jeg er dog fuldstændig klar over, at min kone ikke må forlade landet (Sverige) så længe hun ikke har fået opholds tilladelse.

mvh
Tokay

MSH

Indlæg af MSH » 12.12.2011 22:38:57

fortvivletDK skrev:Det er sandt nok. Medmindre aegtefaellen er kommet paa turistvisum som stadig er gyldigt. Naar man har faet opholdstilladelsen har man desuden lov til at tilbringe 90 dage i danmark pr. halve aar.
Sådan som teksten er formuleret i Opholdirektivet, står der rent faktisk blot, at unionsborgeren og tredjelandsægtefællen har ret til at opholde sig i enhver medlemsstat i op til 3 måneder inden de er forpligtet til at registrere sig der.

I praksis er der jo ingen der kontrollerer hvor længe en opholdskortindehaver fra Sverige har befundet sig i Danmark, da vi ikke har nogen paskontrol mellem de to lande.

HVIS man bliver stoppet og kontrolleret i Danmark, og pænt og høfligt forklarer den rare betjent at man er på ferie med sin udenlandske mand/kone for feks. at besøge familie eller de venner, man måtte efterlade i Danmark da man blev smidt ud af sit hjemland, og at samme ægtefælle i øvrigt har lovligt ophold i Sverige (hvilket man jo nemt kan dokumentere ved at fremvise EU-opholdskort), så er jeg sikker på, at der er et par bandeskyderier eller en række gaderøverier, som nok har en højere prioritet for ordensmagten, end at tælle på fingre for at fange en farlig udenlandsk ægtefælle, der muligvis har opholdt sig i Danmark i 91 dage... :roll:

Besvar