Ansøgning om opholdskort efter eu regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
2650

Ansøgning om opholdskort efter eu regler

Indlæg af 2650 » 06.12.2011 23:30:47

Hej
Jeg bor i Sverige og arbejder i Dk. Min mand er kommet her på turistvisum og vi søgte om opholdskort til ham idag.. Men det kunne vi ikke fik vi at vide. Grundet at han kommer direkte fra Tyrkiet?? Jeg afleverer ansøgningen og der bliver kigget på de dokumentationer som man skal have med. Jeg bliver så spurgt om han direkte kommer fra Tyrkiet eller om han har været i et andet Eu land før. Jeg siger så at han kommer direkte fra Tyrkiet. Jeg for så at vide at han ska tegnet en forsikring i et andet eu land før han ka søge om opholdskort i Sverige?? Jeg forklarer ham at dette ikke kan være rigtigt og at jeg har bekendte der også har søgt på samme måde, men har ikke fået noget at vide om forsikring. jeg forsikrede mig at han havde forstået at det er Eu regler jeg vil benytte mig af og det var også det han snakkede om. Han forklarer mig at dette er noget nyt indenfor Eu regler..Og at vi godt kan sende ansøgningen, men at jeg ska vide at der vil blive sendt et brev om at min mand ska have en forsikring før sagen vil gå videre. Han anbefalede mig at søge med svenske regler. Jeg siger så til ham at hvis jeg ska søge med svenske regler så bliver min mand sendt til Tyrkiet mens sagen er igang. Han siger så at der er undtagelser, såsom at jeg er gravid..
Jeg er meget forvirret lige nu. Jeg har aldrig hørt eller læst om at man ska have forsikring i et andet eu land før man ka søge om opholdskort ? Er det rigtigt at det
er noget nyt? Eller har jeg bare været uheldig at være blevet betjent af en som
ikke kender reglerne?

fundiver199

Re: Ansøgning om opholdskort efter eu regler

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 12:24:57

Det, som der menes, er, at din mand skal have en sygeforsikring. Det er normalt et krav for, at man overhovedet får lov at indrejse i Schengen på visum, så det kan undre, at dit mand overhovedet er blevet sluppet igennem paskontrollen. Men det skyldes måske, at man ikke altid checker det.

Herudover kan der i EU stilles krav om, at både studerende og personer med tilstrækkelige midler (som du hører under), tegner en sygeforsikring, der dækker ”alle risiko”, som det teknisk hedder. Jeg har dog ikke indtryk af, at dette normalt kræves i Sverige, da Sverige – som Danmark – har en skattefinansieret sygeforsikring, der dækker alle borgere med fast bopæl i landet.

Men måske forventer Migrationsverket, at din mand i det mindste har en sygeforsikring, der dækker i tiden indtil, der er taget stilling til hans ansøgning om opholdskort. Og en sådan burde han under alle omstændigheder have tegnet ifm. sin visumansøgning. 3 måneders minimumsdækning kan fås fra omkring 500 kroner, så det er ikke nogen herregård, vi taler om.

Det lyder dog også, som om I bare har været uheldige at komme til at tale med en, der roder lidt rundt i tingene. Der er således ikke kommet ”nye EU-regler” men højest en ny svensk praksis, som vi i så fald først nu hører om i forum. Så prøv at tage ned på Migrationsverket igen og se, hvad der sker.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.12.2011 14:54:18

Jeg spekulerer på, om det kan være de regler som omtales i den her tråd, der er tale om?
viewtopic.php?f=12&t=8593
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 17:01:00

@mh

Ja det lyder sandsynligt. Mon ikke det handler om, hvorvidt det er Danmark eller Sverige, der skal betale udgifterne for sygeforsikring for en grænsegængerfamilie? Og her er Sverige nok lidt træt af, at så mange arbejder (og dermed betaler skat) i Danmark men trækker på de svenske sundhedsydelser. Så uden at vide det 100%, så vil jeg mene, at det her betyder, at både grænsegængerne og deres familiemedlemmer (hvis disse ikke selv arbejder i Sverige) skal sygeforsikres via den danske sygesikring og ikke længere via den svenske.

Men det må nogle af dem, der bor i Sverige, meget gerne hjælpe til med at få redet trådene ud omkring.

2650

Indlæg af 2650 » 07.12.2011 17:52:24

Min mand har tegnet en sygefirsikring pga visum, så han har en forsikring i visum perioden, men det ville ham i skatteverket ikke accepterer. Han sagde at det skal være en forsikring der er tegnet i et andet eu land..
Kan det virkelig være rigtigt at de kræver det når det er tale om eu regler ?
Han anbefalede mig kraftigt at søge med svenske regler, men jeg et bange for at min mand bliver sendt tilbage t Tyrkiet mens sagen er igang.. Kan min graviditet være en undtagelse for det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 18:22:41

Prøv at læs den tråd, som mh linker til. Af den fremgår det, at Migrationsverket nok mener et bevis på, at din mand er dækket af den danske sygeforsikring, fordi du arbejder og betaler skat i Danmark. Så du må vel i gang med at løbe det danske bureaukrati på dørene for at finde ud af, hvordan du fremskaffer sådan et stykke papir, hvoraf det fremgår, at din mand er dækket af den danske sygesikring via dit arbejde og din skattebetaling i Danmark.

Det er lidt det samme som, at I også skal have børnepenge fra Danmark, hvis det er her, I arbejder og betaler skat, medens det ellers er Sverige, der skal punge ud.

Men ellers lyder det da også som et meget godt råd at søge efter de svenske regler, da I jo alt andet lige bliver bedre stillet efter dem. Så hvis de accepterer at modtage din mands ansøgning i Sverige - og det gør de vel, når de ligefrem opfordrer jer til at søge efter de regler - så er det da bare med at sige ja tak til det tilbud.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2011 18:30:25

Og din mand bliver naturligvis ikke sendt nogen som helst steder hen, medens sagen er under behandling. Han har jo ret til at opholde sig i Sverige via EU-reglerne, og den ret kan man naturligvis ikke tage frem ham, bare fordi man selv opfordrer ham til at søge efter nogle andre og mere fordelagtige regler.

Besvar