Svensk/Amerikansk familiesammenføring i Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ufomekaniker

Svensk/Amerikansk familiesammenføring i Danmark?

Indlæg af ufomekaniker » 06.11.2011 21:44:05

Hej. Jeg er født Dansker, men blev Svensk statsborger for godt 6 år siden. Nu håber jeg så at jeg i januar 2012 kan blive Dansk statsborger igen.

Men hvis jeg ikke kan; hvordan forholder reglerne sig så mht at jeg er Svensk statsborger i DK og hun er Amerikansk statsborger med et barn som gerne vil hertil og bo hos mig? Vi skal giftes 2012.

Skal vi giftes i evt. Malmø, og så bare bo og leve her i Danmark, eller skal vi bo i sverige i 10 uger indtil vi kan flytte tilbage til Danmark igen? Jeg har hverken familie, venner eller arbejde i Sverige. Så det bliver en hård nød at knække der. Her i Danmark har jeg familie, venner og arbejde.

Hvad gør jeg, hvis vi skal bo her i Danmark?

Bliver der slækket på reglerne for familiesammenføring i det nye år?

fundiver199

Re: Svensk/Amerikansk familiesammenføring i Danmark?

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2011 06:00:32

Umiddelbart er det fjollet at skifte statsborgerskab, før din mand er kommet til Danmark. Som svensk statsborger er du jo nemlig omfattet af EU´s regler om fri bevægelighed, når du bor i Danmark. Lige som de mange danske statsborgere med udenlandske ægtefæller, der har måttet flytte til Sverige for at komme ind under EU-rettens regler.

I er derfor meget bedre stillet, hvis du er svensk statsborger, end hvis du er dansk. Din mand kan i så fald søge opholdskort på Statsforvaltningen, og I skal bare opfylde de få og simple betingelser, som du kan læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Da du er svensk statsborger, skal du bare ændre denne titel til "jeg vil... flytte til Danmark/EU-land" for at finde ud af, hvad der gælder for jer i Danmark.

Hvis din mand først har fået opholdskort, vil det næppe blive inddraget igen, bare fordi du bliver dansk statsborger. Så vent dog med at skifte statsborgerskab, til han er kommet hertil og har fået et opholdskort.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 07.11.2011 12:38:46

Det er faktisk en interessant situation, EU-retsligt set. Hvad siger reglerne hvis man som EU-borger bliver familiesammenført i et andet EU-land end sit eget, og efterfølgende bliver statsborger i det land?

Og nu hvor regeringen har bebudet at de vil tillade dobbelt statsborgerskab, hvad så hvis man i ovenstående scenario også beholder sit andet statsborgerskab?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.11.2011 13:00:45

@ThomasT

EU-retten siger for så vidt ikke noget direkte om det. Men det er alm. sund fornuft, at man selvfølgelig ikke skal smide en unionsborger ud af det land, hvor han/hun i forvejen bor, fordi vedkommende har opnået så stor tilknytning til landet, at han/hun har opnået statsborgerskab.

Ufomekanikers situation adskiller sig således fra fru McCarthys (McCarthy sagen fra maj 2011) derved, at hun allerede har krydset en landegrænse i EU og dermed udnyttet retten til fri bevægelighed, og det er givetvis det, som EU-domstolen ville lægge vægt på, hvis den blev præsenteret for en sag som denne.

Når jeg alligevel ikke anbefaler ufomekaniker at skifte statsborgerskab, før hendes mand kommer hertil, så er det fordi, der vel ikke er nogen grund til at løbe en risiko for at skulle ud i et mangeårigt juridisk slagsmål mod den danske stat ved domstolene for at få sin ret, når man i stedet helt uproblematisk kan få et opholdskort til sin ægtefælle i løbet af måske 14 dage.

ufomekaniker

Indlæg af ufomekaniker » 09.11.2011 20:32:22

Hvad skal jeg så gøre rent praktisk for at han kan blive boende hos mig?

Jeg forstår ikke meget af de regler der :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.11.2011 06:49:39

I skal gifte jer, og herefter skal din mand søge om opholdskort på Statsforvaltningen:

www.statsforvaltning.dk

Besvar