SSAELEV VIL SØGE FS

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SSA

SSAELEV VIL SØGE FS

Indlæg af SSA » 12.10.2011 11:00:45

Hej
Jeg vil gerne søge familiesammenføring i Sverige. Jeg kan næsten ikke vente på det nye regler som vi får her i Danmark. Fordi at mig og min kæreste er blevet utålmodig og vil gerne kom i gang med at søge FS.

Lidt om mig selv-
- Jeg er social og sundhedselev og får voksen elevløn omkring 18 000 kr. med skat.
- Har dansk statsborgerskab
- Nationalitet: Iran
- Født og opvokset i: Irak
- Har boet i DK 17 år
- 29 år gammel
Lidt om ham:- Nationalitet: Irak
- Over 24 år

Jeg ved at jeg skal søge bolig i Sverige og have svensk CPR. NR.

- Skal jeg have job for at vise jeg kan forsørge ham? Hvis ja kan det lade sig gør jeg beholder mit uddannelse i DK, der får jeg jo elevløn hvilket er omkring 18 000 kr m. skat
- Skal jeg blive i Sverige indtil alt er afgjort altså indtil de henter min kommende mand til Sverige? Eller jeg kan bo hos en ven i DK og blive ved med, at gå i skole og gør uddannelsen færdig?
- Vi vil vende tilbage til DK igen efter han får sit opholdskort i Sverige: spørgsmålet er er det bedst at bruge EU reglerne:
- Hvad er fordele og ulemper ved at bruge EU eller Svenske regler??
- Kan i hjælp mig i rækkefølge hvad jeg skal start med som første og anden osv…

MANGE TAK.. Håber at i hjælper os.. Og med hverdages dansk sprog hehe ikke med svær og tungt ord. Jeg vil nemlig forstå alt hvad i skriver til mig så jeg ikke spørge igen og igen hvad i mener eller hvad det vil betyde

fundiver199

Re: SSAELEV VIL SØGE FS

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2011 12:37:36

Kære SSA. Læs "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil...flytte tilbage til Danmark" her på hjemmesiden. Der får du svar på næsten alle dine spørgsmål. Læs også her:

http://www.migrationsverket.se/info/4360.html

Svarene på mange af dine spørgsmål afhænger af, hvilket regelsæt I vil benytte jer af, så det må I starte med at finde ud af.

Her er en slagplan:

1) Sæt dig ind i reglerne f.eks. ved at læse de nævnte tekster
2) Find et sted at bo i Sverige
3) Flyt til Sverige
4) Din mand søger enten om visum (EU-regler) eller om opholdstilladelse (svenske regler)
5) Din mand rejser til Sverige
6) Hvis din mand kun har visum, søger han nu om opholdskort (EU-regler)
7) Når du har haft et ”faktisk og reelt ophold” i Sverige og et ”reelt samliv” med din mand, og når I kan dokumentere disse ting, søger din mand om opholdskort i Danmark (EU-regler)
8) I flytter til Danmark

Rækkefølgen af 3) og 4) kan byttes om, hvis din mand søger visum til Danmark, medens du stadig bor her, og du flytter til Sverige, medens han er her.

Rækkefølgen af 7) og 8) kan også byttes om, idet din mand så blot skal søge om opholdskort hurtigst muligt efter, at I er flyttet til Danmark.

Man kan også vælge at stoppe efter 6) og leve lykkeligt til sine dages ende i Sverige. Det er der faktisk man-ge, der ender med at vælge. Alternativt kan man blive i Sverige i mindst 5 år, hvorefter den udenlandske æg-tefælle kan søge om svensk statsborgerskab. Og herefter kan den svenske statsborger så frit flytte rundt i Norden uden at skulle spørge nogen om lov. Det kaldes også for ”den lange sverigesløsning”, men er dog gået lidt af mode efter, at Danmark lempede på sin administration af EU-reglerne i 2008.

SSA

Indlæg af SSA » 12.10.2011 14:15:21

1. hvad er fordel og ulepmer ved at bruge EU eller svenske regler???

2. Skal jeg giftes først, før min kommende fr irak kan søge om Visum ???

3. Og meget vigtig spørgsmål,som jeg ikke fik svar på: Kan jeg gå i skole i jylland og have adresse og cpr nr i Sverige ?

4. Hvis jeg vælger EU reglerne, er der så krav til at have JOB???

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.10.2011 14:24:57

1) Fordelen ved at bruge EU-reglerne er at din mand får et 5-årigt opholdskort, og derefter varigt kort, hvis I bliver boende. Ulempen er, at ingen af jer kan modtage sociale ydelser (den svenske form for kontanthjælp). Ved at bruge de svenske regler er fordelen, at I kan modtage sociale ydelser uden at risikere at hans opholdsret bliver inddraget.
2) JA! Ellers kan han ikke få visum.
3) JA, det kan du - hvis afstanden er overkommelig. Du skal som hovedregel overnatte 4 nætter ud af 7 i Sverige, ellers bliver det svært at overbevise US om, at du har haft reelt ophold i Sverige.
4) NEJ, du skal blot kunne påvise, at du kan forsørge jer begge. Også når I vender tilbage til DK. Når din løn kommer fra DK, så er du en 'person med tilstrækkelige midler', og derfor stilles der en lille smule strengere krav, end der gør til en arbejdstager.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2011 14:26:16

1) Det er beskrevet nederst i teksten ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land”. Et nyligt indlæg i forum tyder på, at man måske godt kan indrejse i Sverige på visum og opholde sig der, selvom man søger efter Sveriges nationale regler. Og så forsvinder en del af det, der er/var den største ulempe ved dem. Omvendt er fordelene ved de svenske regler kun store, hvis man skal bo i Sverige i lang tid og/eller har en meget dårlig økonomi og derfor har brug for at modtage svensk socialbidrag.

2) Ja det må anbefales. Der er stadig mange irakere, som søger om asyl i andre lande, og derfor er visumpraksis over for borgere fra Irak stadig meget restriktiv i hele Schengen. En ansøgning om visum til at besøge en forlovet eller kæreste vil som oftest blive afslået, og man kan ikke støtte sig på EU-retten, før man enten er gift eller kan dokumentere samliv på fælles bopæl i mindst 18 måneder.

3) I princippet ja, men de svenske myndigheder vil selvfølgelig spørge ind til, hvordan du får den hverdag til at hænge sammen. Og hvis du ikke kan redegøre overbevisende for det, så vil de antage, at du har proformaadresse i Sverige, og så kan du hverken blive folkebogført eller få opholdskort eller opholdstilladelse til din ægtefælle. Du skal kunne sandsynliggøre, at du overnatter mindst 4 nætter om ugen på din svenske bopæl. Måske var det mere nærliggende at flytte til Tyskland, som umiddelbart ligger tættere på Jylland end Sverige.

4) Nej. Læs ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land”. Der er det beskrevet, hvilke krav der stilles for, at du har ret til ophold efter EU-reglerne.

SSA

Indlæg af SSA » 28.10.2011 12:37:07

tak til der der svarede tilbage

hvad med at søge familiesammenfæring i Danmark ? hvad er reglerne
jeg ved at jeg skal have
-lejlighed på 50 m2
- 100 000 kr i bank
- dansk pas
- over 24 år
- have højt løn
- betal gebyr omkring 7700 kr
dem har jeg eller kæmper for at få det ordnet, men er der andre krav til os både ham og mig ?
jeg er iraner og han iraker tror i jeg får dispensation? jeg har ikke den mulighed for at bo i iran mere da jeg ikke en gang besøg landet iran

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.10.2011 12:57:37

Nu skrev du jo, at du har travlt, men det kan helt sikkert betale sig at afvente de nye regler, som regeringen jo lover kommer snart.

Det vil være dumt at beslutte sig på grundlag af de nugældende regler, når du om et par måneder får et helt andet grundlag at beslutte dig på.

Da det er nye regler, som slet ikke er offentliggjort endnu, er der selvsagt ingen, der helt sikkert kan fortælle dig, hvad de præcist kommer til at gå ud på.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2011 14:46:50

For irakiske statsborgere er der det særlige problem, at de ikke kan få visum til Danmark, medmindre de forinden har søgt om FS, og det ved behandlingen af den ansøgning er blevet afklaret, at den herboende har en betydelig tilknytning til Danmark, og at alle øvrige betingelser bortset fra bankgarantien (og indvan-dringsprøven må man gå ud fra) er opfyldt.

Parret får så rutinemæssigt afslag, fordi den irakiske statsborger ikke har nogen tilknytning til Danmark, hvilket altid kræves for at opfylde tilknytningskravet. Med det afslag i hånden kan den irakiske statsborger så søge om et visum, og når han/hun er kommet til Danmark, kan parret søge FS nok engang.

Vi ved ikke, om og hvornår den ny regering planlægger at lempe på visumpraksis for irakiske statsborgere. Så alene pga. dette langtrukne og bureaukratiske forløb vil jeg næsten foreslå ”sverigesløsningen”, når den udenlandske ægtefælle er irakisk statsborger, og den herboende er dansk statsborger. I hvert fald som en generel anbefaling.

Det vil normalt være meget svært at få dispensation, når du kom hertil som barn, da der ikke umiddelbart skulle være noget i vejen for, at du kan bo i din mands hjemland Irak. I hvert fald skal du selv komme med nogle rigtig gode og meget konkrete argumenter for, hvorfor det absolut ikke kan lade sig gøre for netop jer at bo sammen i Irak.

SKAL det være danske regler, så følg mh´s anbefaling og vent med at søg, til den ny regering har fået dem lempet. En realistisk tidsplan kan så være:

1) Ansøgning om FS indgives 1. januar 2011
2) Ansøgningen afslåes 1. april 2011
3) Visumansøgning indgives 2. april 2011
4) Visum bevilges 2. juni 2011
5) Mand rejser til Danmark 15. juni 2011
6) Ny ansøgning om FS indgives 20. juni 2011
7) FS bevilges 20 september 2011

Altså en tidshorisont på cirka 11 måneder. Og det er endda under den lidt optimistiske forudsætning, at US betragter jeres to ansøgninger om FS som ”simple”. Ellers kan du lægge 4 måneder oveni dvs. en tidshori-sont på 15 måneder.

Besvar