studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

inloveforever

Re: studium i Danmark selvom jeg bruger sverigemodellen

Indlæg af inloveforever » 13.09.2011 23:57:22

jeg har et andet spørgsmål. Vil vi kunne tage til Norge foreksempel, og gøre præcis det samme, så altså bo der i over 3 måneder, arbejde der osv og så derefter søge om fs i danmark? Vil det være lige så let at få opholdskort i Norge som hvis det var sverige. Hvorfor lyder det til at de fleste vælger at gøre denne fs-løsning i Sverige? I hvert fald, er der noget der gør det mere vanskeligt at gå igennem alt den her procedure i Norge fremfor Sverige for at opnå familiesammenførng i Danmark? tak for alle de fine svar :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.09.2011 05:26:38

Norge er medlem af EØS, og derfor gælder reglerne om fri bevægelighed også i Norge. De fleste danske statsborgere vælger at flytte til Skåne (Sverige), fordi de dermed kan arbejde eller studere i Danmark ved at pendle frem og tilbage over Øresundsbroen. Herudover spiller det givetvis også en rolle for mange, at afstanden til venner og familie i Danmark ikke er så stor, som hvis man f.eks. flytter til Grækenland eller til Narvik i Nordnorge.

En del mennesker har jo f.eks. et job i Danmark, de helst ikke vil opgive bare for at komme til at bo sammen med deres ægtefælle. Og i den situation er det jo noget mere praktisk at bosætte sig i Malmø eller Lund frem for i Oslo eller Bergen.

Ønsker man derimod at arbejde i et andet EU/EØS-land i en periode, så er Norge et fremragende land at vælge, da Norge vel nok har den laveste arbejdsløshed af samtlige EU/EØS-lande lige pt. Norske arbejdsgivere efterspørger således i høj grad udenlandsk arbejdskraft, hvilket ikke rigtig gælder for arbejdsgivere i særlig mange andre EU/EØS-lande i disse krisetider.

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 13.10.2011 04:32:29

jeg har lige et hurtigt sporsgmaal... efter min kommende mand har faaet opholdstilladelse i Danmark efter sverigemodellen, kan han saa faa SU? Vi vil begge studere paa samme tid, vil vi kunne faa su begge 2 paa samme tid? jeg planlaegger at arbejde samme tid, for findes der ikke en regel om at jeg skal vaere arbejdstager foer han kan faa su? Hvornaar kan han begynde at faa su efter han har faaet opholdstilladelse? Er det sandt at hvis vi soeger SU til ham efter EUreglerne, kan han saa faa det med det samme? Hvordan kan vi soege med SUreglerne.. Vi ville paskonne info om SU, for vi ved ikke saa meget om det.. Tusind tak :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.10.2011 06:19:34

Hvis du er indskrevet ved en fuldtidsuddannelse, så er du studerende og ikke arbejdstager. Det har i den forbindelse ingen betydning, at du har et fritidsjob ved siden af studierne, da det er din hovedaktivitet, man kigger på.

Din mand kan få dansk SU på tre måder:

1) Ved at være gift med dig, som er dansk statsborger, og have boet 2 år i Danmark (f.eks. efter EU-regler)

2) Ved at blive FS efter danske nationale regler

3) Ved at få opholdskort efter EU-regler baseret på, at din hovedaktivitet i Danmark er at arbejde. I den situation må du altså droppe dine studier. (Hvilket selvfølgelig ikke er særlig anbefalelsesværdigt)

Hvor langt er I kommet i processen og er problemstillingen overhovedet aktuel? Der er jo også adgangskrav til de forskellige uddannelser, herunder i mange tilfælde en danskprøve, så måske når I alligevel at bo i Danmark i 2 år, før han overhovedet er klar til at starte?

inloveforever

Indlæg af inloveforever » 19.10.2011 00:42:37

saa betyder det at efter 2 aar saa kan han faa SU uanset om jeg gaar i skole ogsaa??.. Ved du om suen bliver mindre hvis vi er gift end hvis jeg var aleneboende.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.10.2011 04:58:12

Det er KUN, hvis man bor hos sine forældre, at SU bliver mindre. Om man er gift eller bor sammen med andre har ingen betydning. Tjek reglerne på www.su.dk
mh
Rådgiver for ÆUG

closed1

Indlæg af closed1 » 19.10.2011 08:43:43

Hvis man satser på at få veluddannede indvandre ( hvis de ellers slipper ind til deres ægtefælle )som er godt integreret , så burde der ikke være forskels behandling på om man er fs på den ene eller anden måde eller eller hvorvidt den danske del arbejder eller ej . Det er der sikkert ingen her inde der er uenige om .
Da det jo er vigtigt for alle at være uddannet og det ikke er lige meget om man får su eller ej i forhold til ens families privat økonomi Ydermere ville studierne jo blive passet bedre hvis den studerende ikke skulle arbejde ved siden af.
Er der blevet stillet dette konkrete spørgsmål til regeringspartierne ?
Nogen der ved noget eller ved hvordan man får stillet spørgsmålet til de relevante ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.10.2011 10:34:10

ÆUG`s bestyrelse vil tage emnet op med regeringspartierne ved lejlighed. Det er på den ærlig talt meget lange liste over ting, som vi synes, at der burde rettes op på efter den gamle regering. Men hvis du selv vil lave noget lobbyisme, så kan du finde kontaktoplysninger på alle ministre og politiske ordførere mm her:

www.ft.dk

Jo flere, der på en pæn og saglig måde gør opmærksom på det samme problem, jo større er vel også chancen for, at politikerne synes, at der skal gøres noget ved det.

Besvar