EU OPholdskort DK -> SE -> DK sådan gjorde vi

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DBS

EU OPholdskort DK -> SE -> DK sådan gjorde vi

Indlæg af DBS » 14.10.2011 14:29:07

Hej forum

Sådan gjorde vi, for at kunne komme til at leve sammen i DK

Jeg flyttede til Sverige (Dalarana) i slutning marts, jeg arbejde stadig for min danske arbejdesgiver, arbejdet er rejse arbejde, men i den denne periode jeg er i Sverige, er det aftalt, at jeg ikke udfører arbejde i DK.
Stedet jeg flytter til er bevist valgt, grundet det er langt fra DK, og at en af vores kunder ligger i byen, samt at få en lejlighed ikke er noget problem, og denne er lejet direkte hos kommunen.

Iden jeg flytter til SE, har jeg sørget for en svensk bankkonto.

Den først dag i Sverige søger jeg om personnummer, laver inboforsikring.
Ved meddelse om personnummer, tager jeg på skatteverket, for at få et personnummerbevis, til invitation af min kæreste
Hun søger om almindelig visum til SE, og jeg køber en returbillet.

I starten af Juli, kommer min kæreste, vi tager de 2 efterfølgende dage på hendes hjemlands ambasade, for at få lavet et papir på svensk, der bekræfter hendes dokumenter på at hun er ugift/skilt, hendes original dokumenter er godt nok med oversættelse og apostille, men vi vælger at være sikker.

Ansøgning om hindringsprøvning, lang ventetid (sommerferiepeiode), og et smut på Stadshuset, for at blive gift.

Indlevering af ansøgning om FS iht EU regler hos det Svensk Migrationsverk (vi har aldrig fået svar på denne)

Ansøgning om personnummer hos Skatteverket
Mere om det her: viewtopic.php?f=7&t=8108

Lidt familieliv i Sverige, hvor hendes søn begynder at gå i skole.

Ansøgning om visum til tilbagerejse til DK, for at søge om FS iht EU regler i DK, hos den danske ambasade Stockholm.
Mere om dette her: viewtopic.php?f=7&t=7591

Tilbagerejse til DK, og indlevering af ansøgning til Udlændingekontoret i Horsens
Da vi bad om et kvitteringsbrev, var svaret: ja selvfølgelig, og vi fik en kopi af FA1 / FA2 side 3

Vi fik meget hurtigt et svar, faktisk har de behandlet ansøgning på cirka 14 dage :o :D
Mere om det her: viewtopic.php?f=7&t=8266

Vi havde sendt følgende bilag med:

1. Lejekontrakt lejlighed lejet af kommunen SE
2. Opsigelse af internet/TV/telefon DK
3. Registerutdrag Skatteverket
4. Ansættelsekontrakt fra dansk arbejdesgiver (ansat siden 2002)
5. Optagelse på den danske foketingsvalgliste
6. „Danmark“ ændring af medlemskab
7. VB elaftale
8. Hemforsäkring
9. Danskebanks forsprøgelse på TIN (Taxpayer Identification Numbers)
10. Personbevis Skatteverket (dansker / EU borger)
11. Løn Marts, April, Maj, Juni, Juli, August (inkl timeantal, og kundenavn(arbejdessted) )
12. VB energi April, Maj, Juni, Juli, August
13. Husleje April – Maj, Juni, Juli, August, September
14. Avflyttningsbekräftelse
15. Skolepapir på sønnen (Svensk skole)
16. Papir på at fadder tillader sønnen at bosætte sig i DK med moderen (notar, engelsk oversættelse, apostille)
17. Hindringsprøvning
18. Vielsesattest
19. Personbevis Skatteverket (familiebevis, altså svensk personnummer til alle)
20. Kopi af kones/sønnes pas (dokument for lovlig ophold ved ansøgelses tidspunkt, samt indrejsetidspunkt i SE)

Følgende blev ikke sendt med, men ville have været med i dokument pakke 2, hvis vi blev "trukket ud"

kontoudtog, DK og SE
Kvitteringer m.m. i forbindelse med mit arbejde
Kvitteringer for normal dagligvare handle (med de sidste 4 ciffer af creditkort nummer, og butikkens navn, adr.)
Mine timeseddeler, med afrejse og ankomsttidspunkt for mine tjensterejser, samt antal timer, og udlæg.

De sidste 4 punkter lyder ikke af meget, men da disse alle kan krydscheckes med hinanden, burde dette give en meget god dokumentation for vores ophold i SE, og ville nok have resulteret i cirka 400 siders dokumenter :roll:

Så sådan gjorde vi :wink:

Har du forresten husket at melde dig og din familie ind i ÆUG, og støtte en god sag ?

mvh DBS

Besvar