Jeg modtog også et standardbrev

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anay

Jeg modtog også et standardbrev

Indlæg af anay » 11.10.2011 15:07:43

Vi er har boet i Malmø siden februar 2011 og jeg arbejder i Danmark hvor jeg pendler til hver dag med tog. Brevet efterspurgte:
  • huslejekvitteringer
  • kvitteringer for forbrugsafgifter
  • bevis for registreringer i andre dele af det svenske samfund (foreninger, undervisning, etc.)
  • kopi af kreditkort
  • Kvitteringer/billetter/kort vedr. transport mellem Danmark og Sverige
  • Mobiltelefonudskrifter
  • Anden relevant dokumentation der dokumenterer et reelt og faktisk ophold
Huslejekvitteringer, kvitteringer for forbrugsafgifter og kvitteringer for transport var der allerede afleveret og redegjort for ved indlevering af ansøgning. Vi har to kreditkort hvor det danske visakorts kortnummer fremgår på nogle af kvitteringerne samt at beløbet for disse selvfølgelig er trukket på den danske konto. Men nu fik de så også en fotokopi af kortet hvor mit navn og kontonummeret står sammen. Jeg bor til fremleje (tidsubestemt, umøbleret). El-regningen er i mit navn. Men min udlejer oplyste mig fra starten om at vand og varme og internet indgår og at det ikke kan stå i mit navn. Det er en lejlighed han ejer som er en del af en boligforening (bostadsrätt). Det har jeg også gjort opmærksom på i et følgebrev indleveret sammen med ansøgningen. Nu har jeg så for en sikkerheds skyld afleveret en salgsannonce for nabolejligheden hvor det tydeligt fremgår at der er en månedlig afgift til boligforeningen og at det dækker vand, varme, 100 Mb internet og kabel-tv. Vi har to mobiltelefoner og jeg havde ikke indsendt samtalespecifikationer sammen med ansøgningen. De er så indsendt nu. Ud fra hvad der er beskrevet her på forummet er jeg ikke overrasket over at de efterspørger de ting som jeg havde overset. Men ifølge deres egne retningslinjer på nyidanmark står der at:
Der er ikke tale om en udtømmende opregning af dokumenter, som en dansk statsborger har mulighed for at fremvise for at dokumentere et reelt og faktisk ophold i et andet EU/EØS-land.
Eftersom de allerede har modtaget omkring 200 siders dokumentation og fortsat efterspørger alt tænkeligt, så er det jo ikke sandt. Reelt beder de jo faktisk om udtømmende opregning af dokumenter.

fundiver199

Re: Jeg modtog også et standardbrev

Indlæg af fundiver199 » 11.10.2011 19:01:38

Som du selv skriver, er det et standardbrev. Jeg kan genkende den eksakte formulering fra flere andre breve, jeg har set.

Den sætning fra Nyidanmark, som du citerer, har du tilsyneladende misforstået. Den betyder bare, at man frit kan vælge at dokumentere sit "faktiske og reelle ophold" på en hvilken som helst måde, man overhovedet kan tænke sig til. Sætningen er ikke noget "løfte" om, at hvis man fremsender de nævnte ting, så er det tilstrækkeligt.

At US dokumentationskrav er overdrevne og på kant med EU-domstolens tidligere kendelser på området er jeg dog ikke i tvivl om. Og især er det selvfølgelig stærkt provokerende, at de nærmest pr. "automat" sender et sådant standardbrev til halvdelen af alle ansøgere uden overhovedet at tage hensyn til, hvilken dokumentation folk allerede har fremsendt.

Hita

Indlæg af Hita » 11.10.2011 19:47:05

Specielt fordi man får virkelige dårlige nerver - desuden udskyder de sagen, hvilket er rigtigt frustrerende!

Jeg kom lige til at tænke på, at på vores lejekontrakt står vi som boende hos X. X er gift med Y! Vi betaler husleje hver måned til Y. X og Y har ikke samme efternavn. Så udlændningeservice sidder faktisk med en lejekontrakt, der viser at vi bor hos X, men betaler husleje hos Y :( .. MEN.. nu har US som sagt bedt os sende yderligere dokumentation -deriblandt har vi fået både X og Y til at underskrive at vi betaler EL hver 3. måned til dem, eftersom vi ikke kan fremvise andet bevis på det (lejligheden står jo ikke i vores navn) .. I og med de begge skriver under, bliver de vel koblet sammen - mon US forstår, at de er gift, vi bor hos begge, men af gode grunde kun kan betale husleje til en konto! Hvis vi havde tænkt lidt længere frem i første omgang, burde vi nok have overført pengene til X's konto......

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 11.10.2011 20:30:01

Hita: Hvis I har, eller kan få, på skrift fra X at I indbetaler huslejen på den konto som det nu er tilfældet, så er det vel i grunden lige meget hvem kontohaveren er, så længe I betaler som det er aftalt med udlejer.

Hita

Indlæg af Hita » 12.10.2011 10:38:56

Ja, Thomas! Og om ikke andet, kan de jo se, at ham jeg betaler husleje til OGSÅ bor på samme adresse - det står jo på kontoudskrifterne. Og så må man da gå ud fra, at sådan nogle kloge hoveder :P .. kan regne ud, at det er et ægtepar! Men vi har i hvert fald underskrift fra dem begge!

Besvar