Hjælp den tvivlende bror :-(

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Itvivl

Hjælp den tvivlende bror :-(

Indlæg af Itvivl » 03.10.2011 21:30:56

Hej med alle jer derude,

Først vil jeg sige tak for denne meget informative side, den hjælper utrolig mange fortvivlede mennesker som alle vil det samme, nemlig
have deres pårørende eller ægtefælle hjem til Danmark.

Jeg har nogle spørgsmål som jeg virkelig håber i kan hjælpe mig med at få besvaret.

Min søster er returneret til Danmark efter et længere ophold i udlandet (7 år). Hun er imellemtiden blevet gift og har fået den skønneste lille pige.
Situationen er nu den at hendes mand gerne vil til Danmark, men grundet det nuværende pointsystem kan og vil det blive en udfordring, og derfor
vil de prøve Sverige-løsningen.

Min søster kom tilbage til Danmark med sin lille pige for 2 måneder siden, den lille har fået sygesikring og dansk pas, og min søster er allerede startet på arbejde i sidste måned. Hendes mand som kommer fra et visumfrit land er nu også kommet til Danmark, og såvidt jeg har forstået har han ret til at opholde sig i 90 dage på dette. Situationen er nu den at de begge har været i sverige for at gå i gang med processen. Min søster fik at vide at de selvfølgelig skal komme med alle beviser for at de er gift og alle andre former for dokumentation, det er heller ikke noget problem.

Problemet er at han er kommet til Danmark sidst i august og skal være ude af Danmark senest slut november for ikke at opholde sig "ulovligt" i Danmark. Men min søster kan kun fremvise 2 lønsedler da hun ikke når at få den sidste inden han skal være ude, det drejer sig om maks 2-3 uger så har hun den tredje. (Skal man have 3 lønsedler?)

Hvad skal min søster og hendes mand gøre? Kan han med et visumfrit ophold rejse tilbage i 2-3 uger nu, for så efter at vende tilbage eller skal han være ude af landet i 3 måneder, før han kan komme retur igen? Det er så ærgeligt og dårligt planlagt af os, det ved jeg :(. Jeg mener dog at have læst et sted at man som visumfri turist, har ret til at have multi adgang til Danmark så længe man ikke overskrider de 90 dage på et halvt år.

Og i såfald han "bare" kan rejse ud af landet i 2-3 uger og komme tilbage til Danmark hvorefter hun så kan fremvise de 3 lønsedler, kan vi så godt regne med at de bare kan tage til sverige og få deres ophold forlænget i mere end de 3 måneder, sålænge processen er igang?

De vil gerne have en leje lejlighed, og har allerede depositum...

Jeg håber virkelig på et hjælpende svar derude, da vi er pænt presset over tiden og vi skal reargerer hurtigt såfremt han skal tilbage.

Ps. Har i øvrigt hørt at Sverige er blevet mere strikse mht. Sverige-løsningen end tidligere, er det rigtigt?

Hilsen den tvivlende bror :-( :roll:

På forhånd tak for hurtigt svar.

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Hjælp den tvivlende bror :-(

Indlæg af krikris » 04.10.2011 05:26:29

Da jeg i sin tid benyttede mig af Sverigeløsningen viste jeg aldrig en lønseddel men istedet mit ansættelses brev fra min arbejdsgiver. Det var i mit tilfælde fuldt tilrækkeligt.

Når de har afleveret ansøgningen om opholdskort i Sverige til manden får han process ophold og må blive i Sverige, selvom det så betyder at hans visumfrie periode på 3 mdrs ophold er overskredet

Hvis tingene er iorden og din søster kan dokumentere at hun kan forsørge sin mand og datter, bor i en passende bolig (altså ikke noget sort fremleje noget) ja så plejer der ikke at være de store problemer

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2011 06:39:35

Prøv at læse "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Der er det helt præcist beskrevet, hvilke pligter din bror og hans kone har. Og som det fremgår af teksten, har din bror ingen pligt til at være i besiddelse af 3 lønsedler, når han flytter til et andet EU-land. De krav, som er listet op i teksten, er således en udtømmende liste. Dvs. der findes ikke andre krav, end dem der er beskrevet i teksten.

Husk på at den fri bevægelighed trods alt først og fremmest handler om vandrende arbejdstagere. Og når en fransk ingeniør flytter til Italien for at arbejde for Fiat, så har han jo heller ikke 3 lønsedler fra Fiat, allerede inden han flytter dertil.

Itvivl

Indlæg af Itvivl » 05.10.2011 17:27:13

Hej igen,

Lad os nu sige at han så gerne vil hjem i en periode på 2 uger kan han så godt med et visumfrit ophold dele de 90 dage op af flere omgange? Dvs. være her i 2 måneder og rejse hjem i en uge for derefter at bruge den sidste måned efterfølgende?

Og ville det være bedre hvis min søster allerede nu , flyttede til sverige alene med sin datter, fandt lejlighed og han så flyttede derover efterfølgende ?

Hilsen Itvivl :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2011 18:29:53

Til dit første spørgsmål er svaret: ja.

Til dit andet spørgsmål er svaret: bedre på hvilken måde?

Itvivl

Indlæg af Itvivl » 07.10.2011 11:50:32

Tak for dit første ja, det hjalp meget :-)

Bedre i den forbindelse at min søster og hendes pige så har fået person nummer og har fundet en lejlighed, så alt er klart til han flytter over? Eller gør det ingen forskel?

Hvordan er den "rigtige" process iøvrigt i forhold til lejlighed. Finder man en bolig inden man flytter derover? eller finder man en imens processen af overflytningen til Sverige er igang?

Jeg formoder at man ingen vegne kan komme uden i svensk person nummer, det har jeg ihvertfald hørt fra en bekendt. Uden et svensk person nummer kan man intet få oplyst...

Hilsen Itvivl

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.10.2011 11:58:26

Man kan selvfølgelig ikke blive folkeregistreret et sted uden at have en adresse. Så første skridt må nødvendigvis være at finde et sted at bo. Hvis man bor i København, kan man jo heller ikke bliver folkeregistreret i Odense uden at angive en konkret adresse i Odense. Det er helt det samme, hvis man ønsker at flytte til Malmø eller Lund.

Besvar