Udstationering / tjenesterejse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1

Re: Udstationering / tjenesterejse

Indlæg af closed1 » 06.10.2011 07:24:47

Eu reglerne er nok de bedste .
En tænkt tanke ... hvis man er fs med eu reglerne og man efter feks. 6 månedder finder ud af at fs med de danske regler er mere fordelagtige kan man så in give en ny ansøgning på de danske regler ?
Bare hvis det en gang skulle blive sådan at danmark er forgangs land ( lyder utopisk ,de blå siger ellers at dk skal være forgangs land) til ret og rimelige regler om fs .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.10.2011 13:01:08

Ja det kan man godt. Et opholdskort efter EU-reglerne tæller som "lovligt ophold", og med lovligt ophold kan man uden at forlade Danmark søge om en hvilken som helst opholdstilladelse, man måtte ønske at søge om.

OSHE

Indlæg af OSHE » 06.10.2011 22:16:49

Tak for svarerne. Vi vil starte med at søge visum og så se tiden an mht. de forhåbentlig kommende ændringer.

Jeg skal lige være helt sikker på det med "opholdsdirektivet i de andre EU-lande". Vil det sige at der er ingen tvivl om, at min kone kan søge visum efter EU-reglerne? Jeg har godt nok læst jeres afsnit om visum efter EU-reglerne samt afsnit 15 i Integrationsministeriets visumpraksisnotat, men blander nok retten til fri bevægelighed sammen med faktisk og reelt ophold.

Og visum efter EU-reglerne skal vel stadig søges hos den danske ambassade selvom jeg opholder mig i Sverige?

Det er de 2 grundlæggende spørgsmål jeg godt lige vil have styr på her og nu. Yderligere spørgsmål til visum skal jeg nok stille i visum gruppen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.10.2011 06:05:03

Hvis du er dansk og bor i Sverige kan din kone søge Schengenvisum til at slutte sig til dig i Sverige, og det skal hun gøre på den svenske ambassade. Man skal altid søge visum på det lands ambassade, man vil besøge. (eneste undtagelse er, når der ikke er en i det land, man bor i, men er en aftale med et andet land om at ekspedere ansøgninger).
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.10.2011 07:48:16

EU-reglerne træder først i kraft, hvis du allerede opholder dig i Sverige, når din kone søger om visum, og hun derfor søger om visum til at slutte sig til dig i Sverige. Hvis hun søger om visum, før din tjenesterejse begynder, så skal hun søge visum til Danmark på den danske repræsentation.

Ved en visumansøgning vil man selvfølgelig se en form for dokumentation for, at du opholder dig i det land, som der søges visum til. Så hvis din kone søger visum til Sverige, bør I vedlægge dokumentation for, at din danske arbejdsgiver har sendt dig på tjenesterejse.

Det normale ville være at vedlægge et svensk personnummerbevis. Men du skal jo ikke bo i Sverige og skal derfor heller ikke have et svensk personnummerbevis, så det kan ikke lade sig gøre i jeres tilfælde. Da dit ophold i Sverige kun er midlertidigt, vil jeg kraftigt råde til, at din kone køber returbillet og tegner sygefor-sikring. Eller tror jeg, at I får mange problemer og diskussioner med ambassade, flyselskab og paskontrol.

Forskellen på at søge visum efter ”EU-reglerne” og de almindelige schengenregler vil derfor alene være an-søgningsgebyret på cirka 500 DKK, som din kone slipper for, hvis hun søger efter ”EU-reglerne”.

Besvar