Overskredet visum

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
karsten50

Overskredet visum

Indlæg af karsten50 » 01.10.2011 23:18:40

Hej

Vi er kommet til at dumme os på det groveste.
Min kone fra Filipnierene har ikke fået forlænget sit visum. Hendes visum udløb d. 27/8-2011 og vi har først nu opdaget at vi har glemt at forlænge det. Hendes pas udløber d.27/11-2011. Vi er gift og har en datter på 15 måneder, der er født i Danmark. Vi har boet sammen i ca. 2 år i Danmark. Vi hat læst at hun nu risikerer, at blive sendt hjem og at vi skal begynde forfra med at søge. Og at vi mister de penge vi har sat i depositum. Er der noget vi kan gøre for at hun kan blive i Danmark? Og hvis det ikke kan lade sig gøre, kan vi så flytte til Sverige? Har det nogen betydning, at vi har et fælles barn?
Min kone opfylder ellers alle kravene til hende og hun har fast arbejde i Danmark. Kan min kone beholde sit arbejde i Danmark, hvis det kan lykkes at flytte til Sverige?

MVH
De meget ulykkelige :-(

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Overskredet visum

Indlæg af mh1 » 02.10.2011 05:49:25

Med den nuværende praksis er det desværre en meget alvorlig sag at overskride med så lidt som en enkelt dag, og hammeren falder uden nåde, uanset børn. Og I er tilbage ved start; hun kan endog ikke engang få besøgsvisum, men må afvente sagsbehandlingen i Filippinerne.

I kan godt flytte til Sverige, og kan måske endog komme afsted med at gøre det, inden US får snuset sig frem til, at din kone er ulovligt i DK. Jeg ved ikke, om de stadig har det, men på et tidspunkt havde de en gruppe, hvis opgave var at kontakte personer, som stod tilmeldt folkeregisteret efter at deres opholdstilladelse var udløbet, og fortælle dem at de opholdt sig ulovligt og skulle udrejse straks.

Men din kone kan ikke bare beholde sit arbejde, hvis I bor i Sverige, hun skal have en særlig arbejdstilladelse som ikke er nem at få. Måske kan hun få orlov?

Men i og med at hun under alle omstændigheder skal forlade DK, så ryger jobbet jo altså, og i jeres sted ville jeg gå i gang med at arrangere en flytning til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

closed1

Indlæg af closed1 » 02.10.2011 07:22:24

Er du blevet gift igen? var du ikke gift men en fra peru ?

karsten50

Indlæg af karsten50 » 02.10.2011 09:28:10

jeg er stadig gift med en Peruaner. Og bor i sverige.Jeg venter på at få et arbejde, så jeg kan søge om at få hende hertil.
Det andet indlæg har jeg skrevet for nogle venner, som desværre er kommet i denne ulykkelige situation.

MVH
Karsten

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.10.2011 09:40:18

I så fald havde det været en god ide at skrive dette i indlægget. Vi har haft flere sager, hvor nogen har "lånt" deres alias i forum ud til andre, og det er meget forvirrende for de øvrige brugere. Vi vil kort sagt gerne vide, hvem vi taler med :D

Og så til dit spørgsmål:

Det er ikke den filippinske kvindes "visum", som er udløbet, men hendes opholdstilladelse. Visum er noget, man kan få for at besøge Danmark i op til 90 dage pr. 6 måneder. At glemme at søge om forlængelse af sin opholdstilladelse har ingen betydning for bankgarantien. Bankgarantien er stillet til dækning af kommunens eventuelle udgifter til kontanthjælp, starthjælp og revalidering til kvinden, og det har hun jo efter det oplyste ikke modtaget noget af.

Men til gengæld er det rigtigt, at når opholdstilladelsen først er udløbet, så er den mistet, og indehaveren er, om man så må sige, "sat tilbage til start". Så det kommer formentlig til at koste hende jobbet, hvis hun ikke kan få orlov af sin arbejdsgiver. Og arbejdsgiveren risikerer i øvrigt at få en bøde for den tid, som hun allerede har arbejdet ulovligt.

Parrets barn har ingen betydning for sagen. Men illegale indvandrere, som kvinden nu er, kan godt benytte sig af retten til fri bevægelighed i EU sammen med den unionsborger, de er gift med. Så ja parret kan godt flytte til Sverige eller et andet EU-land, uden at kvinden behøver rejse hjem til Filippinerne.

Og efter et "faktisk og reelt ophold" i det pågældende land kan de så flytte tilbage til Danmark og blive FS efter EU-reglerne. Som det er beskrevet her på siden under "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil... flytte tilbage til Danmark". Kvindens situation som illegal indvandrer har ikke den fjerneste betydning for hele dette forløb. Udover at hun naturligvis bliver nødt til at indrejse i Sverige (det andet EU-land) uden det gyldige visum, som hun principielt burde have.

Men det er en helt bagatelagtig forseelse i forhold til, at hun allerede har opholdt sig og arbejdet ulovligt i Danmark i en hel måned. Så det er der ingen grund til at bekymre sig over. Dog skal parret selvfølgelig helst undgå at løbe ind i en stikprøvekontrol, når kvinden rejser til f.eks. Sverige. Men gør de det alligevel, så kan hun givetvis tale sig ud af situationen ved at spille dum og lade som om, hun ikke vidste, at hendes opholdstilladelse er udløbet. Så det værste, der kan ske, er vel, at hun bliver bedt om at tage toget tilbage til Danmark.

karsten50

Indlæg af karsten50 » 04.10.2011 10:58:31

Hej igen

Beklager meget at jeg ikke havde meldt ud fra starten af hvem jeg er :(

Men jeg har lige et par spørgsmål mere fra mine venner.

De har haft ringet til US og fået at vide, at de skal komme op med ansøgningen med det samme. Hvad er risikoen for at hun får karantæne og hvad er så deres muligheder?
Hvis de rejser til sverige, hvor skal de så henvende sig i Sverige?

MVH
De ulykkelige :(

closed1

Indlæg af closed1 » 04.10.2011 12:26:06

Hvis det var mig ville jeg ikke tage der op , us kunne finde på at stemple i passet at konen skal udrejse og måske det kunne give problemer i sverige . jeg ville straks flytte til sverige og ansøge om opholdskort på migrationsverket.

Manden skal finde en lejlighed , så på skatteverket og registrere sig , derefter på migrationsværket og søge opholdskort til konen , når ansøgningen er indgivet så opholder hun sig lovligt i sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2011 15:13:41

Hun får ikke "karantæne". Men hendes ansøgning om forlængelse bliver afslået, og dermed kan hun så ikke længere opholde sig lovligt i Danmark. Når afslagsbrevet havner i postkassen hos dine venner, så vil det indeholde en udrejsefrist.

Der kan endda være en risiko for, at det går, som closed1 skriver. Altså at det eneste formål med at bede dem om at komme hen på Servicecenteret, er for at man med det samme kan stemple en udrejsefrist i kvindens pas. Omvendt kan man sige, at hvis der skal være nogen form for chance for, at kvinden kan bevare sit arbejde, så kræver det i hvert fald, at de følger opfordringen og tager hen til US nu.

Så jeg ved ærlig talt ikke, om jeg selv ville følge den opfordring eller ej.

I Sverige skal man henvende sig til Skatteverket for at søge om svensk personnummer (gælder alle) og til Migrationsverket for at søge opholdskort, hvis man er 3. lands borger.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 04.10.2011 18:52:13

Nu hvor det haster med at finde bolig i Sverige, vil jeg anbefale at de søger flere steder i Sverige, ikke kun Malmø. Det er svært at finde en bolig hurtigt i Malmø, men eksempelvis i Landskrona kan det ofte lade sig gøre på nogle få uger. Kig f.eks. på www.landskronahem.se og www.heimstaden.com .

Held og lykke!

Besvar