Så fik vi opholdskort i Sverige, hvad nu?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TeamPlayer9

Så fik vi opholdskort i Sverige, hvad nu?

Indlæg af TeamPlayer9 » 26.08.2011 12:03:21

Hejsa gutter :-)

I Sidste uge fik vi opholdskort her i Sverige. Nu vil vi jo gerne tilbage til Danmark engang, og konen er gravid i 4. måned.

1. - Er det virkelig sådan at ingen af os kan få nogen form for hjælp i Danmark da jeg har arbejde i Danmark, og vi har ikke fundet et arbejde her i Sverige til konen endnu??

2. - Hvad hedder den ansøgning jeg skal printe ud fra nyidanmark??

3. - Skal jeg bare printe ansøgningen ud, og sende den til udlændingestyrrelsen, eller er der noget vi skal huske eller gøre først??

4. - Hvor lang er tiden for at de kan tage beslutningen om vi kan vende tilbage??

5. - SKAL vi have en bolig i Danmark først eller kan vi godt søge uden noget som helst??

Det var alt..

M.v.h.

Paw Offersen

reza4life

Re: Så fik vi opholdskort i Sverige, hvad nu?

Indlæg af reza4life » 26.08.2011 22:21:03

1. - Er det virkelig sådan at ingen af os kan få nogen form for hjælp i Danmark da jeg har arbejde i Danmark, og vi har ikke fundet et arbejde her i Sverige til konen endnu??

2. - Hvad hedder den ansøgning jeg skal printe ud fra nyidanmark??

3. - Skal jeg bare printe ansøgningen ud, og sende den til udlændingestyrrelsen, eller er der noget vi skal huske eller gøre først??

4. - Hvor lang er tiden for at de kan tage beslutningen om vi kan vende tilbage??

5. - SKAL vi have en bolig i Danmark først eller kan vi godt søge uden noget som helst??

1. Nej i kan ikke få økonomisk hjælp fra Danmark,når i bor i Sverige det eneste hjælp er at du kan flytte din dagpenge med dig fra Danmark i 3 måneder,hvis du er på dagpenge i DK ellers kan du benytte læge og hospital i Danmark, hvis du arbejder i Danmark og det er ikke nødvendigt at du skal finde arbejde til din kone når du benytter EU reglen

2. Ansøgningen hedder EU/FA1 og du kan downloade den fra denne link http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ler_eu.pdf

3.Du skal aflevere ansøgningen personligt hos udlændingestyrelsen og din kone skal være sammen med dig.Du kan sende ansøgningen men de fleste afleverer det personligt.Du skal huske at medbringe realt og faktisk dokumentation sammen med ansøgningen,minimum for en periode af 10 uger i træk.

4.Inden for 4 uger efter du har afleveret din ansøgning modtager du en kvitterings brev fra US,hvor der som realt står at behandlings tiden er 3 måneder.Ellers må det max tage 6 måneder at færdig behandle din sag.Dig og din kone kan flytte til Danmark samme dag som ansøgningen er afleveret.Men det er bedre at bo Sverige til i får positiv svar.

5. Der er intet boligkrav når i vender tilbage til Danmark,i kan bo i en skov i Jylland uden at det har betydning for jeres sag. :D
Senest rettet af reza4life 27.08.2011 11:40:52, rettet i alt 2 gange.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2011 11:27:18

@ TeamPlayer9 - mht 'hjælp' så vil I dog være berettiget til børne- og ungeydelse, når barnet er født, boligstøtte og andre ydelser, som ikke gives på grundlag af aktivloven.

Når du har arbejde, så ville din ægtefælle næppe heller under nogen omstændigheder være berettiget til kontanthjælp. DIN forsørgerpligt går forud for den offentlige. Til gengæld får du jo din ægtefælles uudnyttede personfradrag. Da du åbenbart er grænsegænger, har du måske allerede fået det på plads, ellers henvend dig til øresunddirekt og forhør dig om, hvordan du får søgt om at få det overført til dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

TeamPlayer9

Indlæg af TeamPlayer9 » 28.08.2011 10:38:27

---> mh
Nej jeg har da ikke gjort noget for det med at udnytte hendes fradrag, det må jeg lige prøve at se på i morgen.

1. - Men er det ikke sådan at jeg kan få hjælp som fx "Ledighedsydelse" (er i fleksjob) kun HVIS jeg finder et arbejde her i Sverige???
2. - Er det nok at jeg arbejder i DK og er jobsøgende i Sverige??

3. - Og gør det samme sig gældende for konen, er det nok at hun søger job her eller skal hun have et faktisk arbejde??

4. - Hvor lang tid skal vi have arbejde for at vi kan vende tilbage uden at skal tænke på "loven om aktiv socialpolitik"??

Mange tak for hjælpen :D

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.08.2011 12:03:12

Når det er flexjob og Sverige, så skal du spørge Kim P. Nyberg, det er ham, der har bedst forstand på reglerne om det.

Du kan evt. skrive en personlig besked til ham, du skriver en pb ved at klikke på brugerkontrolpanel og så privat besked.
mh
Rådgiver for ÆUG

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 30.08.2011 08:39:08

Hej MH og Teamplayer.

Jeg er også i den situation at jeg grænsegænger, idet jeg har mit job i Danmark, men bor i Sverige. Vi regner med at søge om familiesammenføring indenfor 2-3 uger, da vi nu har boet 14 uger i Sverige. Jeg blev lidt nysgerrig da I nævnte det uudnyttede skattefradrag. Min kone har ikke noget job og har ikke haft det siden vi blev gift i maj - kan jeg bruge hendes personlige fradrag selvom at jeg bor i Sverige - ok jeg betaler selvfølgelig dansk skat. Og hvad med bagefter, når vi kommer til Danmark, så skulle min kone gerne have et job når hun har fået sin opholdstilladelse, så er det personlige fradrag opbrugt eller hvad?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.08.2011 13:10:30

JA du kan få din kones fradrag, når du er grænsegænger. Forhør dig hos www.oresunddirekt.dk

Du får med tilbagevirkende kraft, men når din kone får arbejde, må I regne på om I får mest ud af, at du beholder det året ud, eller om hun skal have det for de resterende måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG

TeamPlayer9

Indlæg af TeamPlayer9 » 16.09.2011 10:36:02

Sorry for den lidt lange ventetid med at svare, Mange tak for svarene gutter, og gut'inder... :D

Nu ser det jo ud til at vi har fået en ny regering, så det kommer jo også til at hjælpe lidt udlændingepolitikken, ikk?

M.v.h.

Paw Offersen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2011 15:27:18

Ja man må forvente, at pointsystemerne for både familiesammenføring og permanent opholdstilladelse bliver afskaffet, og familiesammenføringsreglerne bliver i det hele taget ført tilbage til det, de var før 1. juli 2011. Det er minimumsscenariet, og så er spørgsmålet, om Radikale og Enhedslisten kan presse lempelser ud over dette igennem.

Besvar