personfradrag fra ægtefælde

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hejtildigframig

personfradrag fra ægtefælde

Indlæg af hejtildigframig » 16.09.2011 09:21:48

Hej.

Nu da min kone har fået opholdskort udstedt fra august iår, vil jeg gerne lige spørge omkring skat.

hun har jo ikke noget arbejde endnu her, og vi har tænkt os at hun først registrerer CVR nummer i starten af næste år, men hvordan fungerer det så med personfradrag, der har jeg hørt jeg kan få overført hendes personfradrag, og i den forbindelse har jeg lige et par spørgsmål.

1: hvordan gør jeg dette? synes gerne lige jeg vil vide lidt om det før jeg hænger en halv dag i telefonen ved skats telefonkø.

2: bliver det regnet ud som fuldt personfradrag, eller kun for de måneder hun har været her? og såfremt det sidste, vil det så gælde fra datoen af indrejse eller fra opholdskortets udstedelse? da vi skulle folkeregistrere hende kunne de nemlig kun gøre det fra datoen udlændingeservice havde udstedt opholdskortet.

på forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: personfradrag fra ægtefælde

Indlæg af mh1 » 16.09.2011 09:35:30

Du henvender dig på skat og gør opmærksom på, at du jo er gift, og da din ægtefælle ikke har indkomst, vil du gerne have overført hendes uudnyttede fradrag. Da I nu bor i DK, så får du med tilbagevirkende kraft for hele dette indkomstår. Hvis du havde giftet dig med en pæredansker den kommende 31. december, ville du også have kunnet få det uudnyttede fradrag for hele 2011.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar