Flytte til England

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fab

Flytte til England

Indlæg af fab » 28.08.2011 22:20:06

Hej... Jeg er selv foedt og opvokset i Danmark og har dansk pas, min mand kom til DK i dec2009 efter vi blev gift i PK. Siden da har min mand i foerste omgang faaet 2aarig arbejds og opholdstilladelse i DK. Vores datter er ogsaa foedt i DK saa hun har ogsaa dansk pas. Nu overvejer vi at flytte til England men kender ikke til reglerne naar min mand har opholdstilladelse i DK og PKs pas. Jeg ved at der ikke vil vaere nogen problemer med min datter og mig til at tage til England da vi har dansk pas. Skal vi foerst soege turistvisum for min mand til England eller hvordan skal vi forholde os???? Haaber paa noget positivt og nemt, paa forhaand tak

fundiver199

Re: Flytte til England

Indlæg af fundiver199 » 02.09.2011 01:10:59

Storbritannien er jo et EU-land, saa reglerne om fri bevaegelig gaelder ogsaa der. Du skal derfor bare laese "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land". Storbritannien er til gaengaeld ikke medlem af Schengen, saa formentlig skal din mand bruge et britisk visum for at faa lov til at rejse ind. Det kan den britiske ambassade oplyse jer om. Visum skal udstedes gratis og efter en hasteprocedure, hvis din mand ledsager dig under din flytning.

JacobL

Re: Flytte til England

Indlæg af JacobL » 10.09.2011 22:58:33

UK har det de kalder en EEA Family Permit, som giver indrejsetilladelse efter EU reglerne. Det er sandsynligvis den du skal bruge, den er også basis for at din mand kan få opholdskort i UK.
For at få en EEA Family Permit skal I udfylde en ansøgning, som dog først kan gøres når Jeres ophold i UK er fastlagt konkret, siden det skal dokumenteres at din mand tager til UK for at bo sammen med dig. Selve ansøgningen er en irriterende størrelse, men når det kommer til stykket så er den mere omstændelig end egentlig svær.
Ansøgningen skal afleveres personligt på den britiske ambassade i København efter forudgående aftale. Vær opmærksom på at kun din mand vil blive lukket ind på ambassaden, og de vil se hans opholdstilladelse inden de accepterer ansøgningen.

Vær i øvrigt opmærksom på at når I går igennem paskontrollen i UK, så er der risiko for at de først vil lukke din mand ind efter at have set dit danske pas, så sørg for at stå lige efter ham i køen.

Edit:
Det skulle tage i gennemsnit 3 uger at få en EEA Family Permit, men i min kones tilfælde tog det kun en lille uges tid. Hun søgte dog fra den britiske ambassade i Seoul, men siden de samler den slags ansøgninger fra hele Asien på Filippinerne, så kan det jo nok ikke gøres meget hurtigere.

Besvar