Kan min kone rejse ind i EU via DK på svensk opholdskort?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anay

Kan min kone rejse ind i EU via DK på svensk opholdskort?

Indlæg af anay » 27.08.2011 19:07:58

Vi har boet i Malmø siden februar og min kone har svensk opholdskort. Ifølge opholdskortet, så giver det hende ret til at indrejse og opholde sig i Sverige. Hvis jeg har forstået diskussionerne rigtigt, så giver det hende også ret til at rejse til andre Schengen-lande så længe hun er ledsaget af mig. Den betingelse nævner Borgerservice dog ikke noget om når det gælder danske opholdskort.

Hun tager snart hjem og besøger sin familie i Rusland, men når hun skal til Sverige igen, kan hun så rejse alene til Kastrup Lufthavn fra Moskva? Jeg arbejder i København og vi bor i Malmø, så det er lettere end hvis jeg enten skulle rejse til Moskva for at "ledsage" hende ind i Danmark eller at hun skulle rejse til Stockholm og tage toget eller endnu et fly til Malmø.

Mit spørgsmål er ganske enkelt: Kan hun rejse ind i Kastrup Lufthavn eller skal hun forbi Stockholm?

Thomas T

Re: Kan min kone rejse ind i EU via DK på svensk opholdskort

Indlæg af Thomas T » 27.08.2011 19:41:34

Hun kan rejse ind i alle EU-lande med sit opholdskort, uden at følges med dig.

anay

Re: Kan min kone rejse ind i EU via DK på svensk opholdskort

Indlæg af anay » 27.12.2011 11:33:30

Jeg kan bekræfte at hun ikke havde problemer med at rejse fra Moskva til København (Kastrup Lufthavn) alene. For en sikkerheds skyld spurgte vi lufthavnsbetjentene og han foretog et opkald. Han bekræftede herefter at det kunne hun godt, hvilket så også var tilfældet.

Om 2 uger rejser hun fra Moskva til Spanien for at besøge en veninde inden hun rejser videre til Danmark. Hvis der er nogen som har haft praktiske problemer med indrejse til Schengen-området via Spanien, så må I gerne lade høre fra jer. Ellers vil jeg antage at det har de styr på.

Besvar