Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
jerry
- Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige
Hej.
Jeg skal til at flytte til sverige. Og vil höre om nogen kan fortælle mig om jeg har opfattet det korrekt hvordan jeg bærer mig ad med det hele

For at flytte til sverige skal jeg gaa op paa kommunen i dk og bede om et internordisk flyttebevis. Jeg tager paa skatteverket i Malmö medbringende flyttebeviset, en inneboende kontrakt(da jeg skal bo til leje paa et værelse i en 3 værelses lejlighed), mit pas, min opsigelsesblanket paa min lejebolig i dk, ansættelseskontrakt og eventuelt sidste 3 lönsedler, medmindre det fremgaar i ansættelseskontrakten hvor meget jeg tjener og til sidst kopi af pendlerkort.
Lige et spörgsmaal, naar jeg saa er registreret i sverige faar jeg saa automatisk et svensk person nummer saa jeg kan söge opholdstilladelse?
Jeg er virkelig ved at gaa ud af mit gode skind og bestiller ikk andet end at ligge sövnlös og at vræle

Min mand og jeg vil söge efter eu-reglerne. Kan han staa paa lejekontrakten eller er det kun mig der skal staa paa den naar jeg gaar paa skatteverket?Haaber nogen vil være söde at svare mig da jeg skal til malmö paa mandag og ordne mest muligt
-
jerry
Glemte lige at skrive at opholdstilladelsen selvfölgelig er til min mand eftersom jeg jo ikk skal bruge en til mig selv

-
skaanebo
Det internordiske flyttebevis er afskaffet, så nu går du bare på Folkbokföringen (Skatteverket) i Sverige og indskriver dig - medbring dit pas og lejekontrakt, evt. også pendlerkort og ansættelseskontrakt samt vielsesattest, hvis du er gift.
Efter et par uger får du så tilsendt dit svenske personbevis, som indeholder dit nye svenske personnr. Hvis det haster med at få et svensk personnr. , kan du også bede om at få det på Folkbokföringen med det samme, men som regel tager det lidt tid at lave.
Når du har fået dit svenske personnr., og din mand er parat til at indgive ansøgning om opholdstilladelse, tager I en tur på Migrationsverket og indgiver ansøgningen (ved EU-regler) - hvis din mand vel at mærke allerede opholder sig i Sverige på et visum. Her skal du medbringe pas, personbevis, ansættelseskontrakt, pendlerkort, tre seneste lønsedler og vielsesattest.
Velkommen til Sverige!
-
jerry
Tak for dit svar. For at være helt sikker så spørger jeg måske lige dumt, men det du skrev med at han opholder sig på visum det er vel bare det visum han kom til dk på? Altså det skl ikk være et visum som han har fået direkte til sverige. Undskyld hvis jeg spørger dumt, men helst være på den sikre side. Hans visum skal selvfølgelig bare ikk været udløbet. Så vi skal indgive ansøgningen inden hans visum udløber. Situationen er også den at vi først kom til dk d.25/11 sidste år så jeg har lige fået min første lønseddel og nummer 3 kommer så d.24. Vil de mon acceptere det, de kan jo se i mit pas hvordan jeg er rejst ind og ud af landet.
-
skaanebo
Et Schengen-visum, uanset hvilket medlemsland det er udstedt af, gælder også til Sverige. Du behøver ikke vente på tre lønsedler, sagen vil bare ikke blive afgjort, før du har indleveret den sidste lønseddel.
-
jerry
Godt saa er jeg mere rolig. Lige et sidste spörgsmaal. Paa fredag skal jeg betale depositum til den lejlighed vi skal leje, hvilket er en andelsbolig som fremlejes. Ejeren fortalt mig at jeg skal godkendes af andelsforeningen Bostadsraat og det er dem der skal give mig den endelige kontrakt, men at det kan tage op til 3 uger för jeg har den kontrakt og da tiden er knap for os ved jeg ikk hvad jeg stiller op. Er det gyldigt at han skriver en midlertidig kontrakt hvor alle de relevante ting er oplyst? Mener vil de acceptere det paa folkebokföring? Har jo ikk saa mange andre muligheder eller hvad? Han sagde at for at blive godkendt skal jeg henvende mig personligt paa bostadsratkontoret og sige at jeg gerne vil fremleje den bolig og samtidig vise den midlertidige kontrakt, saa skal jeg udfylde en formular som skal underskrives af mig og udlejer. Men kan jeg saa ogsaa sige paa bokföring at jeg skal bruge mit svenske id nr samme dag da vi i forvejen er i tidnöd? Jeg skal vel bare være ærlig og sige at jeg flytter til sverige med henblik paa opholdstilladelse til min mand?
-
skaanebo
Ja, bare sig det, som det er. Og medbring den midlertidige kontrakt.
-
jerry
Ok det gör jeg saa bare. Er det i alle tilfælde at de skal se en kontrakt fra bostadsrat kontoret, eller er det individuelt fra sag til sag? Og hvis de skal bruge den vil de saa selv sætte det igang med at kontakte det paagældende bostadsrat kontor? Haaber du forstaar hvad jeg mener.
-
skaanebo
Somme tider er det fuldt tilstrækkeligt med en almindelig fremlejekontrakt uden papir fra bostadsrättföreningen. Andre gange kan de kræve at få papiret - enten spørger de dig direkte eller også sender de et brev til bostadsrättföreningen, hvor de beder dem om at bekræfte, at du vitterligt bor på adressen.
-
polar
Angående din lejekontrakt. så er reglerne sådan i Sverige, at man som ejer af en Bostadsrat ikke bare kan leje den ud, lejeren skal godkendes af foreningen.
Ejeren kan godt lave en lejekontrkat med dig, men den er ikke gyldig før end den er godkendt af foreningen, Det skal du lige have i tankerne.
-
jerry
Men så vil skatteverket bede mig om at skaffe den ag boliselskabet? Hvad skal der til for at blive godkendt? Men jeg kan vel godt søge opholdstilladelse selvom jeg kun har en lejekontrakt fra ejeren?