Hej ÆUG forum.
Jeg og kæresten vil gerne flytte sammen i Danmark.
Pt bor jeg i Sverige og kæresten i Brasilien. Hun er i Danmark på et turist visum og vi vil gifte os. Vi har en del spørgsmål:
Vi vil helst gifte os i Danmark eller i Brasilien, men hvad er bedst i forhold til at få opholdstilladelse i danmark og Sverige efter EU regler?
Vi vil bo 3-4 måneder i Sverige og søge opholdstilladelse i Sverige vha Eu reglerne, kan vi det når vi begge bor i Sverige og gifter os i Danmark (eller brasilien)? Efter denne periode vil vi flytte til Danmark og søge om opholdstilladelse efter EU regler. Nogle ting vi skal være ekstra opmærksomme på? Vi vil også rejse til Brasilien i en måned evt efter vi er gift i DK og har indgivet ansøgning om opholdskort i Sverige, alternativt først gifte os når vi er i brasilien og så indgive ansøgning efter denne måned? Nogle komplicationer med nogle af disse to løsninger?
Håber I vil hjælpe, så vi kan planlægge os til et (forhåbentligt) smertefrit forløb i denne jungle.
Opholdstilladelse i se derefter dk - hvordan?
-
fundiver199
Re: Opholdstilladelse i se derefter dk - hvordan?
Det har ingen betydning, hvor I gifter jer. Jeres ægteskab er jo lige gyldigt, uanset hvor det er indgået. Læs i øvrigt "jeg vil... flytte til Sverige/EU-land" og "jeg vil.. flytte tilbage til Danmark". Der er alt det lovgivningsmæssige omkring ophold efter EU-reglerne beskrevet.
jeg er grænsegænger. Skal jeg så stille sikkerhed i tilfældet at vi flytter til dk?
-
fundiver199
Nej men du skal dokumentere, at du kan forsørge dig selv og din kone. F.eks. fordi du har et arbejde. Du må ikke være bistandsklient, når I flytter tilbage til Danmark.