VIGTIGT Når du søger opholdskort i Sverige!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Andreasen81

Re: VIGTIGT Når du søger opholdskort i Sverige!

Indlæg af Andreasen81 » 08.08.2011 20:40:19

Når opholdskortet i Sverige er på plads, hvor finder man så ud af, hvilke rettigheder man har som indehaver af dette?

Mvh.
René

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2011 06:53:24

Man har de samme rettigheder som svenske statsborgere med følgende undtagelser:

1) Ingen ret til at modtage sociale ydelser (socialbidrag) under de første 3 måneder af ens ophold

2) Ingen ret til at modtage uddannelsesstøtte, før man får tidsubegrænset opholdskort efter 5 år, med mindre man er i familie med en vandrende unionsborger, der er arbejdstager

Desuden er ens ret til overhovedet at bo i Sverige naturligvis betinget af, at grundbetingelserne herfor stadig er opfyldt, indtil man får tidsubegrænset opholdskort. Dvs. den unionsborger, man har fået opholdskortet på baggrund af (dig), skal stadig bo i Sverige og skal stadig være arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, tjenesteyder, studerende eller person med tilstrækkelige midler. Og er der tale om en ægtefælle / fast partner, må man naturligvis ikke være blevet skilt fra denne / gået hver til sit.

Sociale ydelser er lidt en gråzone, da din kone efter 3 måneder i princippet har ret til dem. Men hvis du ikke tjener nok til at forsørge hende, så kan det føre til den vurdering, at hun slet ikke har ret til at bo i Sverige, med mindre du er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende. Men bemærk venligst at langt fra alle ydelser fra det offentlige er en "social ydelse". Det er stort set kun det, som vi i Danmark kalder for kontanthjælp eller starthjælp, der er klassificeret som en social ydelse. I Sverige hedder det socialbidrag.

Hvilke rettigheder borgere i Sverige sådan helt generelt har, det finder man ud af ved at læse svenske myndigheders hjemmeside eller ringe til dem og spørge, hvis der er noget, man er i tvivl om. Fuldstændig som man også gør det, når man bor i Danmark.

Janne123

Indlæg af Janne123 » 11.08.2011 16:11:37

Hej.
Nu blev jeg lige lidt forvirret.
Jeg har fået mit personbevis og endda også personbeviset med formålet inbjudan.
Da jeg ansøgte om det første personbevis, tog den venlige mand på skatteverket kopier af vores ægteskabserklæring..skal jeg så stadig gå til skatteverket og få vores ægteskab registreret?

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 16.08.2011 21:48:46

skaanebo skrev:Ja, alle nordiske lande udveksler folkeregisteroplysninger.
Nu ved jeg ikke, om du mener i forbindelse med flytning eller i det hele taget. Hvis man bliver gift i Sverige og bor i Sverige, får de danske myndigheder ikke automatisk noget at vide, man skal selv anmelde det hos borgerservice. Men formentlig får de det automatisk, hvis man flytter tilbage.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.08.2011 07:00:46

Det er kun i forbindelse med flytning, at oplysninger fra cpr og de tilsvarende registre i de øvrige nordiske lande udveksles.

Det kunne nok ellers skabe nogle ekstra arbejdspladser, hvis alle de nordiske lande skulle holde styr på både egne og de andres borgere :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordstjernen
Geografisk sted: Sverige

Indlæg af Nordstjernen » 17.08.2011 21:39:56

mh skrev:Det er kun i forbindelse med flytning, at oplysninger fra cpr og de tilsvarende registre i de øvrige nordiske lande udveksles.

Det kunne nok ellers skabe nogle ekstra arbejdspladser, hvis alle de nordiske lande skulle holde styr på både egne og de andres borgere :wink:
Hahaha, lige netop! :lol: :wink:

Himself
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Himself » 13.09.2011 18:24:28

Vi blev gift i Lomma kommune, d. 3 september 2011. Var på Skatteverket i dag, og ægteskabet er ikke registreret endnu. Det må være på trapperne, da det ca. tager 2 uger sagde de. Men skal vi vente med at gå på migrationsverket til det er reg.? Blev jo gift i Sverige og har vielsesattesten.
Min kones schengenvisum udløber d. 28 oktober, så vil godt have sat gang i det svenske opholdskort. Også fordi hun jo ikke kan komme ud af Sverige efter 28 oktober, hvis ikke opholdskortet er hjemme inden da.

DBS

Indlæg af DBS » 13.09.2011 18:29:55

Hej..

Vi gjorde det, at vi tog vielsesattesten med på migrationsverket, og i skranken tog de imod den, uden kommentar.

Så jeg synes I bare skal komme af sted :wink:

mvh DBS

Besvar