procedure vedr. eu-regler i Sverige..Hjælp!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
maja
Geografisk sted: Danmark-silkeborg

procedure vedr. eu-regler i Sverige..Hjælp!!

Indlæg af maja » 29.07.2011 11:13:02

Hej...
Min Mand, søn og jeg bliver endelig forenet igen allerede på tirsdag d. 2/8-11.
Jeg har søgt om visum til dk, og han fik det.
Min mand Rejser fra Libanon-budapest og lander i Gothenburg, da jeg er på ferie der, og vi ville mødes.....
Jeg har læst og læst og forhørt mig,om fremgangsmåden fra første skridt til vi modtager opholdskort i Sverige,da vi har været uheldige førhen , og jeg nu bare er nervøs for mindste fejl.
Vi flytter sammen til sverige indenfor 2 ugers tid.
Jeg har forskellige spg, og håber i kan hjælpe, med at få roen tilbage...

1-Er der nogen forskel om min mand flyver til Sverige eller lander i Dk, når vi ska søge om familiesammenføring i Sv efter Eu-reglerne?
2-har læst mig til at registreringsbeviset kan tage op til et halvt år før det udstedes-hvordan søger man så om opholdskort til min mand?
3-Kan nogen uddybe hvilken rækkefølge fra start adresse til opholdskort?
4-Har været på skatteverket og hente en blanket om flytning af adr fra dk til sverige, men der forklares at jeg og min søn kun ska ha personbevis og ik min mand(han kan kun få det efter han har søgt om opholdskort)er det korrekt?

Held og lykke til alle andre, og håber i kan hjælpe.....:)

fundiver199

Re: procedure vedr. eu-regler i Sverige..Hjælp!!

Indlæg af fundiver199 » 29.07.2011 12:22:43

1) Nej.

2) Ved at udfylde ansøgningsblanketten og aflevere den til Migrationsverket. Det kan I gøre, lige så snart du er bosat i Sverige, og han har sluttet sig til dig.

3) Du får udstedt et svensk personnummer. Herefter søger din mand om opholdskort. Når han har fået det, får han udstedt et svensk personnummer.

4) Som hovedregel ja. Men hvis det er vigtigt, at han får sit personnummer meget hurtigt, så kan det godt lade sig gøre, selvom han ikke har fået opholdskort. Det kræver så bare, at skatteverket skal se alle de samme papirer, som migrationsverket skal se, når han søger opholdskort. Og er derfor dobbelt arbejde for både jer og myndighederne.

maja
Geografisk sted: Danmark-silkeborg

Indlæg af maja » 30.07.2011 10:38:44

Hej fundiver..

Tak for svar:)

det er jo egentligt ret enkelt...
Er bare i tvivl...er et personsbevis det samme som registreringsbevis?
Bliver/skal man registreret flere gange ved flere ansøgninger, eller er det bare at flytte adresse-få mit kort, derefter søge om opholdskort til min mand og derefter tilføje ham på vores adresse??

Jeg roder lidt rundt i det...
Blander måske adresseflytning og cpr sammen...????

Vh Maja

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.07.2011 10:56:06

Hvis du er nordisk statsborger, behøves intet registreringsbevis.

Registreringsbevis er for andre EU-/EØS-borgere end nordiske statsborgere.

Nordiske statsborgere kan uden videre bosætte sig i Sverige, hvorimod der stilles flere krav til andre EU-borgere.

Besvar