Ægteskab med Thai-Norge au pair

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Puyol

Re: Ægteskab med Thai-Norge au pair

Indlæg af Puyol » 23.07.2011 12:12:06

Hej igen igen

Der er nu sket følgende:

Efter over tre måneders ventetid har vi fået afslag fra Sverige, pga min økonomi :( Vi var på Migrationsverket for at få en forklaring. I brevet står der at de ikke umiddelbart har tænkt sig at smide hende ud, da hun er gift med en EU-borger..? En lidt tåget proklamering..
Vi har i mellemtiden søgt i Danmark under EU-reglerne. Det er sådan at vores lejemål stopper den 15.09.11, og det samme gælder for fremlejen af min lejlighed i Danmark. Jeg havde lidt krydset fingre for at alt ville være i orden til den tid.
I lyset af den optimisme havde vi også bestilt rejse til Thailand fra 15.08-03.09 (med afgang fra Kbh). Vi er så lidt bekymrede for om hun overhovedet kan komme ind, når vi vender tilbage. Men vi lander jo i Danmark, og vi har en kvittering på at have søgt ophold der.. Til gengæld bor vi i Sverige. Dog tænker jeg ikke at Øresundsbroen er det store problem.
En anden ting er om vi skal søge igen i Sverige, evt under svenske nationale regler.. blot for at være lovlige. Og hvad sker der, hvis vi får afslag på vores danske ansøgning efter vi er flyttet tilbage?
Er lidt småfrusteret over tingenes udvikling. Gode råd?

vh Puyol

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.07.2011 14:08:17

Hvad har du til rådighed, når alle faste udgifter er betalt hver måned?

Hvis din ægtefælle rejser til Thailand på ferie, kan hun ikke rejse tilbage til Danmark, medmindre hun er i besiddelse af enten et gyldigt visum, et opholdskort til et Schengen-land, eller en tilbagerejsetilladelse.

Nationale svenske regler kan man kun søge efter fra sit hjemland. Dvs., så skal hun søge på den svenske ambassade i Bangkok og vente der, indtil opholdtilladelsen er bevilget. Og det giver ingen mening, når I ønsker at rejse videre til Danmark.

Puyol

Indlæg af Puyol » 24.07.2011 09:48:59

Tak for svar!
Jeg har reelt et underskud, men samtidig en opsparing. Da vi søgte vedlagde jeg dokumentation for denne. Men i afslaget virker det som om, de ikke har taget højde for den. Det er i hvert fald ikke med i deres beregninger..
Damen på Migrationsverket opfordrede os selv til at søge den svenske. Hun sagde vi også kunne søge EU igen, hvor vi så gør opmærksom på min opsparing. Men det er svært at vide reelt hvor langt ud i fremtiden de regner med at jeg skal kunne forsørge hende. Det ironiske er selvfølgelig, at hvis hun fik ophold, kunne hun forsørge sig selv..
Nu kan vi selvfølgelig håbe på, at vi får noget positivt fra US inden turen. Men jeg tænker på sådan et tilbagerejsetilladelse.. Jeg bor jo i Sverige, men skal vi søge i Danmark, eller?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.07.2011 09:59:23

Der skal særlig begrundelse til for at få en tilbagerejsetilladelse, og jeg tvivler på, at din kone vil kunne få en sådan, alene for at holde ferie i sit hjemland.

Derfor er jeres reelle muligheder nok begrænset til, at din kone rejser til Thailand og bliver der i mindst 3 måneder, hvorefter hun kan søge om et nyt visum til Sverige eller Danmark, hvis hun ikke i mellemtiden har fået et dansk opholdskort udstedt, eller at I slet ikke rejser dertil.

Den opsparing, du nævner, hvor stort et beløb handler det om? Og det lyder da underligt, at Migrationsverket ikke har taget det beløb med i sin beregning. Men det er måske et mindre beløb på under 100.000 kr.?

Puyol

Indlæg af Puyol » 24.07.2011 10:09:09

Tak igen. Ja det er underligt. Det er reelt nu på ca 30.000. Da vi søgte var den nok 50.. Det ser lidt sort ud :( Tror vi må krydse fingre for US, dog lidt et longshot på tre uger..( vi søgte for en måned siden ).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.07.2011 10:37:05

Når I stadig bor i Sverige, så vil din kone jo under ingen omstændigheder få et dansk opholdskort i hånden lige med det samme, selv hvis US svarer positivt på hendes ansøgning og giver et forhåndstilsagn. Opholdskort laves jo først, når I reelt er flyttet til Danmark, og det kan sagtens tage nogle uger at lave.

Puyol

Indlæg af Puyol » 24.07.2011 11:21:53

Hm. Okay. Så udover at droppe rejsen og miste pengene, er der disse muligheder:

- Vi tager afsted, min kone bliver i Thailand. Vi får positivt svar fra US. Jeg flytter til Danmark den 15.09. Hvad gør min kone så? Tager på ambassaden og får sit kort, eller?

- Samme scenarie, men med negativt svar. Skal vi appelere, eller søge igen? Hvis jeg bor i Danmark, er min ret til at søge under EU-regler frafaldet? Hvad hvis vi er blevet her og flyttet sammen til DK, og derefter får negativt svar? Skal vi heller finde noget nyt i Sverige?

Derudover er jeg stadig lidt i tvivl om vores svenske situation, siden de anbefaler at søge under svenske regler, selvom hun er her.

Hun har faktisk stadig et aupair visum i sit pas, som gælder til december. Den mulighed er nok lidt risky at satse på :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.07.2011 16:11:19

Hvis aupairvisum stadig er gyldigt, kan hun stadig rejse ind og ud på det, hvis det ellers er udstedt til multiple entries.

Men jeres situation er jo fastlåst, så længe din økonomi ikke forbedres.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2011 07:27:33

Ja og også i Danmark skal du jo leve op til et forsørgelseskrav, hvis I vil søge under EU-regler, og du ikke har været arbejdstager i Sverige. 30.000 kroner forsvinder jo hurtigt, så du er da nødt til at gøre noget ved situationen, og man kan også betvivle, om det virkelig er hensigtsmæssigt at bruge en del af de sidste penge på en rejse til Thailand. Det forekommer mig da, at I nok hellere burde sætte dem til side til at betale husleje, regninger og mad, og så vente med at rejse, til du har fået øget din indtægt.

Puyol

Indlæg af Puyol » 25.07.2011 09:17:07

Nu var det min bryllupsgave til hende, og hun har ikke set sin familie i halvandet år. Det var, set i bagklogskabets lys, en lettere forhastet beslutning. Men sket er sket, og jeg prøver at finde den bedst mulige løsning ud fra vores nuværende virkelighed.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2011 10:46:46

Omkring tilbagerejsetilladelser kan man nok ikke rigtig tale om sådan et begreb, når det handler om EU-retten. Her taler man i stedet om følgende rettigheder:

* Ret til indrejse
* Ret til ophold i indtil 3 måneder
* Ret til ophold i mere end 3 måneder

Ret til ophold i mere end 3 måneder kræver, at du er arbejdstager eller råder over tilstrækkelige midler etc. Og det har de svenske myndigheder altså vurderet, at du ikke gør. Og dermed har din kone så heller ikke længere nogen rettigheder i hverken Sverige eller Danmark efter EU-retten, idet de 3 måneder vel er gået, eller snart vil være gået.

For at hun kan have rettigheder i Danmark efter EU-retten, skal du have haft et "faktisk og reelt" ophold i Sverige samt et "faktisk og reelt samliv" med din kone, hvilket må oversættes til, at I skal have været bosat i Sverige efter EU-retten. Og det kan man næppe anse jer for at have været, når din kone har fået afslag på en ansøgning om svensk opholdskort, fordi en grundbetingelse ikke var opfyldt.

At holde fast i bryllupsgaven til din kone er sikkert en god ide alt taget i betragtning, og da især hvis flybilletterne allerede er købt og ikke kan refunderes. Men herefter må I starte fuldstændig forfra, og I må indstille jer må, at I ikke kommer til at rejse sammen hjem til Sverige/Danmark.

Jeres muligheder er således følgende:

1) I søger i Sverige efter svenske nationale regler, hvilket kræver, at hun bliver i Thailand, til sagen er behandlet.

2) Du øger din indtægt (eller mindsker din husleje), og når rådighedsbeløbet er stort nok (mindst 6.000 SEK til overs efter skat, husleje og transport), søger din kone visum til Sverige efter EU-reglerne og herefter opholdskort, når hun er kommet til Sverige. Allerede ved visumansøgningen bør I kunne dokumentere, at du nu opfylder de økonomiske krav, fordi du på det tidspunkt allerede har boet i Sverige i mere end 3 måneder.

3) Du flytter til Danmark, og I søger i Danmark efter de nationale danske regler. I den situation kan hun tidligst indrejse i Danmark på et alm. schengenvisum, når hun har været ude i 3 måneder. Herefter kan I så søge FS, inden hendes visum udløber.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2011 10:53:33

En fjerde mulighed kunne vel også være at klage over afslaget. Du skriver ikke noget herom, men det lyder umiddelbart mærkeligt, hvis der ikke eksisterer en klagemulighed og er givet en klagevejledning i Migrationsverkets afgørelse.

Klagen skulle så bygges op omkring, at der ikke er taget hensyn til, at du kan supplere din lidt for lave indtægt med opsparede midler, og at I dermed kan klare jer for din nuværende indtægt i xx måneder.

Men det er klart, at denne argumentation svækkes noget, når formuen nu er nede på 30.000 DKK. Men hvis det er mindre end 2.500 DKK, der mangler hver måned, således at I kan klare jer et helt år for de resterende 30.000 DKK, burde man nok ikke have givet din kone afslag. Man må således antage, at du vil have gode muligheder for at finde dig et nyt job inden for denne tidshorisont. Her kan du evt. også bruge den som et argument, at du aldrig tidligere har modtaget sociale ydelser de steder, hvor du har boet - hvis det altså er tilfældet naturligvis.

Som en sidste løsningsmodel kan man også dokumentere at råde over tilstrækkelige midler ved at inddrage 3. person - f.eks. sine forældre - som sponsorer. Den løsningsmodel kunne I evt. også bringe på banen i en klagesag.

Da EU-retten jo netop er rettighedsbaseret, så er grænserne mellem at indgive en ny ansøgning og klage over afslaget i øvrigt noget flydende. Det vil juridisk set være lidt det samme.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 25.07.2011 10:55:27

Hvis du har mulighed for at finde et job i Sverige, så vil det hjælpe gevaldigt på situationen. Ikke blot vil du slippe for kravet om en bestemt indtægt i Sverige, du vil også slippe for kravet om en bestemt størrelse indtægt når I kommer tilbage til DK.

Husk dog i denne forbindelse at der er nogle tåbelige skatteregler som giver en masse ekstraudgifter for din danske arbejdsgiver hvis du arbejder begge steder. For langt de fleste arbejdsgivere er dette ikke acceptabelt, og derfor skal du nok være indstillet på at opgive dit danske job hvis du vil arbejde i Sverige. Afhængigt af hvad du laver kan det være fra let til meget svært at finde et nyt job når I kommer til DK.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2011 10:59:08

Puyol skrev:I brevet står der at de ikke umiddelbart har tænkt sig at smide hende ud, da hun er gift med en EU-borger..? En lidt tåget proklamering..
Ja det lyder lidt mærkeligt. Måske skulle du scanne brevet fra Migrationsverket og sende det til ÆUG´s rådgivning, så vi kan hjælpe jer med at tyde, hvad det præcis er, de skriver til dig, og hvad det betyder.

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2011 11:06:08

Puyol skrev:- Vi tager afsted, min kone bliver i Thailand. Vi får positivt svar fra US. Jeg flytter til Danmark den 15.09. Hvad gør min kone så? Tager på ambassaden og får sit kort, eller?
Desværre må man - jævnfør mit tidligere indlæg - frygte for, at I snarere får et negativt svar fra US, fordi du pga. din økonomi ikke har levet op til kravene for at have ret til ophold i Sverige i mere end tre måneder med din kone.

De svenske myndigheder har jo vurderet, at din kone ikke har ret til varig bosætning i Sverige efter EU-reglerne, og i den situation kræves der jo, at de danske myndigheder når frem til en anderledes vurdering af det spørgsmål end de svenske.

Man kan også sige det sådan, at en grundbetingelse for, at en dansk statsborger kan opnå familiesammenføring i Danmark efter EU-retten, må antages at være, at hans/hendes ægtefælle enten har fået eller kunne have fået udstedt et opholdskort i det andet EU-land.

Det er således ikke noget problem, at ens ægtefælle ikke har fået udstedt et opholdskort, hvis dette blot skyldes, at myndighederne i værtslandet ikke nåede at gøre det, før man flyttede videre. Men har man ligefrem fået afslag, så står man alt andet lige med en meget svær og dårlig sag.

Jeg vil derfor anbefale, at du bliver boende i Sverige, til I får et svar fra US. Og er det svar positivt, jamen så er det jo bare en glædelig overraskelse, og så er jeres problemer jo løst. Men forventningen må være, at I også får afslag fra US pga. din dårlige økonomi, så det er det hovedscenarie, I må lægge jeres planer ud fra.

Besvar