VIGTIGT Når du søger opholdskort i Sverige!
VIGTIGT Når du søger opholdskort i Sverige!
Hej alle!
Ved ikke om det har været oppe at vende før eller ej, men jeg var ikke klar over det, så nu vil jeg lige komme med lidt info her.
Når i skal søge om opholdskort i Sverige, så skal i foruden at udfylde de nødvendige ansøgningsskemaer og have et personbevis med fra skatteverket også huske at få jeres ÆGTESKAB REGISTRERET HOS SKATTEVERKET Dette er en proces der kan tage 2-4 uger og i kan ikke søge om opholdskort før i har gjort dette. Når de så har registreret jeres ægteskab sender de jer et slags "dokument" på det.
Det dokument SKAL bruges sammen med jeres ansøgning til et opholdskort. I kan godt indgive ansøgningen til opholdskort før i har dette dokument, men de behandler ikke sagen før de modtager dette.
Så husk endeligt at registrere jeres ægteskab hos skatteverket, før i søger om opholdskort.
Ydermere kan jeg oplyse, at vi ville have fået svar med det samme på vores ansøgning hvis vi havde dette dokument, det sagde den sagsbehandler der tog imod vores papir... Han sagde vi ville have fået et midlertidig opholdskort på 5 år og det "rigtige" ville så blive sendt til os i løbet af nogle få uger. De er rigtig hurtige i Sverige til sådan noget,... det er bare så godt!
LÆR NOGET DANMARK!
Ved ikke om det har været oppe at vende før eller ej, men jeg var ikke klar over det, så nu vil jeg lige komme med lidt info her.
Når i skal søge om opholdskort i Sverige, så skal i foruden at udfylde de nødvendige ansøgningsskemaer og have et personbevis med fra skatteverket også huske at få jeres ÆGTESKAB REGISTRERET HOS SKATTEVERKET Dette er en proces der kan tage 2-4 uger og i kan ikke søge om opholdskort før i har gjort dette. Når de så har registreret jeres ægteskab sender de jer et slags "dokument" på det.
Det dokument SKAL bruges sammen med jeres ansøgning til et opholdskort. I kan godt indgive ansøgningen til opholdskort før i har dette dokument, men de behandler ikke sagen før de modtager dette.
Så husk endeligt at registrere jeres ægteskab hos skatteverket, før i søger om opholdskort.
Ydermere kan jeg oplyse, at vi ville have fået svar med det samme på vores ansøgning hvis vi havde dette dokument, det sagde den sagsbehandler der tog imod vores papir... Han sagde vi ville have fået et midlertidig opholdskort på 5 år og det "rigtige" ville så blive sendt til os i løbet af nogle få uger. De er rigtig hurtige i Sverige til sådan noget,... det er bare så godt!
LÆR NOGET DANMARK!
Re: VIGTIGT Når du søger opholdskort i Sverige!
Ja jeg vidste det godt, men ikke at de tog så lang tid at reg et ægteskab i Sverige
da jeg af en af de som har opgivet at nå at få min mand til DK på visum og skal søge den svenske ambassade direkte om visum ifølge EU retten og ar brug for et persnbevis der bevier dette
Skulle jeres vigelses papirer legaliseres eller var det nok med en civilstandsattest? Hvor lang tid togdet at få et personbevis iøvrigt?
da jeg af en af de som har opgivet at nå at få min mand til DK på visum og skal søge den svenske ambassade direkte om visum ifølge EU retten og ar brug for et persnbevis der bevier dette
Skulle jeres vigelses papirer legaliseres eller var det nok med en civilstandsattest? Hvor lang tid togdet at få et personbevis iøvrigt?
krikris det tog mig ikke lang tid at få et normalt personbevis da jeg har boet i Sverige før og allerede havde et svensk personnummer.
Jeg mener ikke du skal bruge et personbevis fra Sverige hvor der står i er gift til at søge visum, det skal vidst kun bruges når i skal søge om OT.
Normalt går der ca 2 uger fra du har registreret din bopæl i Sverige til du får et normalt personbevis.
Husk nu endelig at få registreret jeres ægteskab. Det kræver jeres originale vielses attest samt evt. en der er oversat til engelsk og legaliseret hvis den originale ikke er på dansk, norsk, svensk eller engelsk.
Hvis den er oversat skal den LEGALISERES!
Håber det var svar nok.
Jeg mener ikke du skal bruge et personbevis fra Sverige hvor der står i er gift til at søge visum, det skal vidst kun bruges når i skal søge om OT.
Normalt går der ca 2 uger fra du har registreret din bopæl i Sverige til du får et normalt personbevis.
Husk nu endelig at få registreret jeres ægteskab. Det kræver jeres originale vielses attest samt evt. en der er oversat til engelsk og legaliseret hvis den originale ikke er på dansk, norsk, svensk eller engelsk.
Hvis den er oversat skal den LEGALISERES!
Håber det var svar nok.
Jeg har også boet i Sverige før Vores vigelses attest er på engelsk og legaliseret af de danske konsul i Nigeria og ægetskabet er reg i DK også. Jeg har både udskrifter fra folkereg her i DK civilstandsattest og org. vigelses attest med. Den svenske ambassade ønsker kun personbevis fra mig på at jeg er folkbokført i Sverige som gift med min mand intet for at udstede visa. Taker for hjælp og info
-
Jeg slutter mig lige til her.
Rigtig fed oplysning at få, nu hvor jeg skal til at søge min kone og datter.
Mehrdad, kan du ikke risse op her, hvad man skal have med ned på skatteverket, så de "forhåbentlig" kan behandle ansøgningen med det samme? Her tænker jeg på ALT, hvad det måtte være.
Det ville være en super hjælp.
Vh.
René
Rigtig fed oplysning at få, nu hvor jeg skal til at søge min kone og datter.
Mehrdad, kan du ikke risse op her, hvad man skal have med ned på skatteverket, så de "forhåbentlig" kan behandle ansøgningen med det samme? Her tænker jeg på ALT, hvad det måtte være.
Det ville være en super hjælp.
Vh.
René
-
Læs denne tråd:
viewtopic.php?f=7&t=7164
Her finder du alt den information du skal bruge. Læs evt. de 3 første sider, for en sikkerheds skyld.
Jeg brugte denne til en nem og smertefri registrering hos både Skatteverket og Migrationsverket. Blev dog gift efter at registrere mig hos Skatteverket, så det tog lige en uges tid at registrere mit ægteskab i Sverige, efter jeg fik mit CPR. nr (vi fik sagsbehandlerens nummer, som registrede det med det samme ). Min kones opholdstilladelse fik vi på bare to dage.
Held og lykke.
viewtopic.php?f=7&t=7164
Her finder du alt den information du skal bruge. Læs evt. de 3 første sider, for en sikkerheds skyld.
Jeg brugte denne til en nem og smertefri registrering hos både Skatteverket og Migrationsverket. Blev dog gift efter at registrere mig hos Skatteverket, så det tog lige en uges tid at registrere mit ægteskab i Sverige, efter jeg fik mit CPR. nr (vi fik sagsbehandlerens nummer, som registrede det med det samme ). Min kones opholdstilladelse fik vi på bare to dage.
Held og lykke.
Vi gjorde det at vi gik på kommunen i DK og registererede vores ægteskab, de gjorde det med det samme. Og så kunne de se det i Sverige dagen efter da de har fælles system. Det er der mange der ikke ved, det var den søde dame i skatteverket der anbefaldede os det
Så når jeg er registreret som gift i DK, så er det noget, som Skatteverket automatisk kan se, når jeg søger om mit personbevis i Sverige?
Ja, alle nordiske lande udveksler folkeregisteroplysninger.
tak for info.
men jeg kan ikk huske jeg fik et slags "dokument"
hvad stå på den og er det absolut vigtigt at de skal have den siden de kan se på mit person bevis at min kone er blevet reg.et .
men jeg kan ikk huske jeg fik et slags "dokument"
hvad stå på den og er det absolut vigtigt at de skal have den siden de kan se på mit person bevis at min kone er blevet reg.et .
og li en ting til
Thomas skriver under Folkeregistrering i Sverige :
at hans kone fik CPR nr. mener han så kun de første 6 cifre eller alle 10 ???
min kones navn står nu på mit person bevis med de første 6 cifre og så 0000. er det så ikk nok ???
tak på forhånd
Thomas skriver under Folkeregistrering i Sverige :
at hans kone fik CPR nr. mener han så kun de første 6 cifre eller alle 10 ???
min kones navn står nu på mit person bevis med de første 6 cifre og så 0000. er det så ikk nok ???
tak på forhånd
Du skal bare have et personbevis fra Sverige, hvor det fremgår, at I er gift med hinanden, fx et såkaldt familjebevis. Og når jeres ægteskab er registreret i Danmark, så fremgår det også automatisk i det svenske register. Og med hensyn til de sidste 4 cifre i sin kones personnr., så må de fleste vente på at få et opholdskort, inden de kan få et rigtigt personnr. Nogle har dog held til at få det tidligere, men det er undtagelsen snarere end reglen og kræver udførlig dokumentation til Skatteverket af samme slags som det, du skal indlevere til Migrationsverket.
-
Jeg har lige et par spørgsmål jeg vil smide ind her.
Når jeg skal udfylde denne blanket ansøgning om opholdskort til S, hvor skal jeg så sætte det første kryds på min kones ansøgning? Og tillige, hvor skal jeg sætte krydset på datterens ansøgning?
Jag ansöker om uppehållskort och är
gift eller sambo med en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q1)
barn till en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q1)
förälder och ekonomiskt beroende av en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q2)
barn över 21 år och ekonomiskt beroende av en EU/EES-medborgare som är bosatt i
Sverige (Q2)
Jeg håber der er hjælp at hente.
Mvh.
René
Når jeg skal udfylde denne blanket ansøgning om opholdskort til S, hvor skal jeg så sætte det første kryds på min kones ansøgning? Og tillige, hvor skal jeg sætte krydset på datterens ansøgning?
Jag ansöker om uppehållskort och är
gift eller sambo med en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q1)
barn till en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q1)
förälder och ekonomiskt beroende av en EU/EES-medborgare som är bosatt i Sverige (Q2)
barn över 21 år och ekonomiskt beroende av en EU/EES-medborgare som är bosatt i
Sverige (Q2)
Jeg håber der er hjælp at hente.
Mvh.
René
-
Begge dele er Q1, som er ansøgningsblanketten for den nærmeste kernefamilie, der altid har ret til ophold efter EU-reglerne. Din kone er selvfølgelig gift med dig, og datteren er dit barn, også selvom du ikke er hendes biologiske far.
Andre familiemedlemmer som forældre eller børn over 21 år har kun ret til ophold, hvis de er afhængige af unionsborgerens forsørgelse, og skal derfor bruge Q2.
Andre familiemedlemmer som forældre eller børn over 21 år har kun ret til ophold, hvis de er afhængige af unionsborgerens forsørgelse, og skal derfor bruge Q2.
-
Tak fundiver199.
René
René